پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
بنیاد ملی نخبگان سازمانی است که به شناسایی و جذب و پشتیبانی مادی و معنوی از نخبگان می‌پردازد. ایده تاسیس این نهاد برای اولین بار در سخنرانی مقام معظم رهبری در مهرماه ۱۳۸۳ در جمع نخبگان دانشگاهی مطرح شد.


شعارسال : نخبگان دانشگاهی برای هر کشوری جزء سرمایه‌های اجتماعی‌اش دسته‌بندی می‌شوند. لزوم بهره‌برداری و استفاده از استعدادها و امکانات علمی هر کشوری ربط مستقیم به شناسایی و ساماندهی نخبگان آن کشور دارد. در کشورهای در حال توسعه این روند به‌صورت دستوری و سازمانی شکل‌ متفاوتی از تربیت، توجه و بهره‌گیری از دانش نخبگان را عرضه می کند که با مدل غربی و توسعه‌یافته آن متفاوت‌است.
شناسایی نخبگان و بهره‌برداری از استعدادهای آنها برای توسعه دانش و فناوری در سطح ملی و حمایت از این استعدادها همواره یکی از دغدغه‌های اساسی دولتمردان در سراسر جهان بوده است.
آغاز توجه ویژه به این دسته از افراد در ایران از سال ۱۳۸۳ آغاز شد؛ از زمانی که سازمانی مستقل زیر نظر نهاد ریاست‌جمهوری برای حمایت از نخبگان ملی، با همین نام تاسیس شد. این مرکز با الگو‌برداری از بنیادهای استعدادیابی در اروپا تاسیس شد و پس از آن براساس نیازهای ملی اساسنامه آن تنظیم شد و هر ساله با توجه به میزان تسهیلاتی که به نخبگان می‌دهد بند بودجه‌ای آن در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود. در این گزارش با نگاهی به تاریخچه تاسیس این مرکز فعالیت‌های آن هم بررسی خواهد شد.

* ۱۱ سال کشف

بنیاد ملی نخبگان نامی آشنا برای دانشگاهیان است. این نهاد، سازمانی است که به شناسایی و جذب و پشتیبانی مادی و معنوی از نخبگان می‌پردازد. ایده تاسیس نهادی که به مشکلات و مسائل نخبگان کشور رسیدگی کند برای اولین بار در سخنرانی مقام معظم رهبری در مهرماه ۱۳۸۳ در جمع نخبگان دانشگاهی مطرح شد.
البته ضرورت تاسیس چنین نهادی از مدت‌ها قبل در کشور مطرح شده بود ولی این اتفاق سبب شد تلاش‌ها برای ساماندهی این ایده بیشتر شود. چنانچه آیین‌نامه‌ای که در سال ۱۳۶۶مبنی‌بر تاسیس شورا و دفتر جذب نخبگان مطرح شده بود بازنگری و در پانصد و شصت و دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دهم خرداد ۱۳۸۴ تصویب شد.

* سه رکن در راستای چشم‌انداز

مطابق اساسنامه تایید شده در سال ۱۳۸۴ بنیاد دارای سه رکن اصلی رئیس بنیاد، شورای نخبگان و هیات‌امناست. هیات‌امنا به‌عنوان عالی‌ترین مرجع بنیاد مسئولیت سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان درباره نخبگان و تعیین و تصویب سیاست‌ها و خط‌مشی بنیاد را عهده‌دار است. در این اساسنامه ترکیب هیات‌امنای بنیاد در دو گروه اعضای حقوقی و حقیقی پیش‌بینی شده است. رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی انقلاب، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی جزء اعضای حقوقی هیات‌امنای این مجموعه هستند. ۹ نفر از شخصیت‌های خبره و نخبه علمی کشور برای اعضای حقیقی این مجموعه پیش‌بینی شده‌اند که دو نفر از آنها از علمای برجسته حوزه‌‌های علمیه هستند که به انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم به هیات ‌امنا می‌پیوندند و دو نفر از این هفت نفر هم از بانوان نخبه کشوری هستند.

این اعضا به پیشنهاد رئیس بنیاد و با حکم رئیس هیات‌امنا منصوب می‌شوند. دومین رکن بنیاد رئیس بنیاد ملی نخبگان است که مسئولیت آن به معاون رئیس‌جمهوری واگذار شده است و به‌عنوان بالا‌ترین مقام اجرایی بنیاد به شمار می‌آید. رکن دیگر این نهاد «شورای بنیاد ملی نخبگان» است که در واقع شورای علمی بنیاد محسوب می‌شود و از رئیس بنیاد، قائم‌مقام و معاونان بنیاد و هفت نفر عضو اصلی که قبلا به آن اشاره شد تشکیل می‌شود.

* تفاوت در ساختار، رمز موفقیت

بنیاد ملی نخبگان با داشتن سه معاونت و یک دفتر بین‌المللی کمی متفاوت‌تر از دیگر بنیادهای استعدادیابی در جهان در حال فعالیت است. معاونت فرهنگی این مجموعه با هدف برنامه‌ریزی برای تبیین نظام معرفتی و فلسفی نخبگان و نظام جامع اخلاق نخبگی مبتنی‌بر ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی و انقلابی، تعمیق و ترویج ارزش‌های دینی در میان نخبگان و صاحبان استعدادهای برتر، تدوین سیاست‌های اجرایی و طراحی برنامه‌های عملیاتی منطبق رویکردهای سند راهبردی کشور در امور نخبگان در حال فعالیت است. این معاونت با داشتن سه دفتر مشاوره، برنامه‌ریزی و تکریم نخبگان تاکنون توانسته است در رسیدن به اهداف تنظیم شده موفق باشد. معاونت برنامه‌ریزی و نظارت با هدف تدوین سیاست‌های اجرایی، ضوابط و مقررات برای تحقق ماموریت‌های بنیاد، تدوین برنامه‌های کلان بنیاد به‌منظور اجرایی‌سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان با هماهنگی ستاد اجرایی‌سازی آن، برنامه‌ریزی برای اجرا و نظارت بر مصوبات هیات‌امنا و رئیس بنیاد در سطح ملی، دستگاهی، منطقه‌ای و محلی تاسیس شد. این معاونت هم با داشتن سه دفتر پژوهش و برنامه‌ریزی اجتماعات، برنامه‌ریزی تواناسازی، مدیریت و نظارت بر فرآیندها در حال فعالیت است. سومین معاونت این مجموعه که تدوین سیاست‌ها، برنامه‌ریزی و تنظیم برنامه‌ها و طراحی نظام‌‌های جدید برای تحقق اهداف بنیاد و نظارت بر حسن اجرا و هماهنگی طرح‌ها و برنامه‌های بنیاد و ارائه گزارش‌های لازم به رئیس بنیاد در حوزه ماموریت‌‌های معاونت را برعهده دارد، با نام معاونت توسعه مدیریت منابع در حال فعالیت است. در کنار اینها آذر ماه ۱۳۹۲ با تصمیم رئیس بنیاد ملی نخبگان، بخش جدیدی در بنیاد با عنوان معاونت امور بین‌الملل ایجاد شد. این معاونت با رویکرد استفاده از ظرفیت نخبگان و صاحبان استعدادهای برتر ایرانی غیرمقیم در راستای ارتقای ظرفیت‌‌های علمی و فناوری کشور و همین‌طور برقراری ارتباط با نخبگان سایر کشورها و تسهیل استفاده از ظرفیت‌های آنها فعالیت خود را آغاز کرد.

* تسهیلات برتر

اعطای جوایز علمی، گرنت‌های پژوهشی استادیاران جوان، اعتبار پژوهش و نوآوری، تسهیلات مسکن، تسهیلات انجام خدمت نظام‌وظیفه در قالب طرح پژوهشی، هدیه سفر عمره مفرده و ارتباط نخبگان با بدنه تصمیم‌ساز و اجرایی کشور ازجمله مهم‌ترین اقداماتی است که این نهاد در کارنامه ۱۰ ساله خود دارد.

* مدیریت بنیاد در گذر زمان

بنیاد ملی نخبگان تاکنون چهار رئیس را به خود دیده است که هر کدام سیاست‌های کلان متفاوتی را در این مجموعه جاری کرده‌اند.

اولین رئیس این مجموعه پرویز داوودی معاون اول محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم بود که از اردیبهشت تا بهمن ۱۳۸۵ ریاست مجموعه را به عهده داشت. صادق واعظ‌زاده از مهر ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۸۸ در این نهاد رئیس بود و بعد از او نسرین سلطانخواه از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ سکان هدایت بنیاد ملی نخبگان را به دست داشت. سورنا ستاری، دانشیار دانشگاه صنعتی شریف از سال ۱۳۸۸ تاکنون ریاست این مجموعه را برعهده دارد. او در رشته مهندسی مکانیک دارای درجه دکتری است و یکی از مخترعان کشور محسوب می‌شود.
مهم‌ترین اقدامات در دوره مدیریت سورنا ستاری ارائه طرح بورس ایده به مجلس شورای اسلامی بود. در این بورس صاحبان ایده به معرفی محصول خود می‌پردازند و نمایندگان بازار هدف، ایده‌های مطلوب خود را برمی‌گزینند.

* استان‌ها، همسو با پایتخت

در کنار فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان در تهران این مجموعه از سال ۱۳۸۵ اقدام به تاسیس شعبه‌های استانی کرده است. آغاز این حرکت از زمانی بود که سیاست‌های بنیاد برای کشف استعدادها تغییر یافت و تنها به آموزش عالی ختم نشد. هم‌اکنون نزدیک به شش شعبه استانی زیر نظر بنیاد ملی نخبگان در حال فعالیتند و هر کدام برنامه‌های متفاوتی را در این زمینه در پیش گرفته‌اند که همگی در راستای تحقق اهداف بنیاد ملی نخبگان در چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ است.

* نشریه سرآمد

سرآمد ماهنامه‌ای خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی است که زیر نظر بنیاد ملی نخبگان منتشر می‌شود. این مجموعه هر ماه در ۱۳۰ صفحه به سردبیری پرویز کرمی منتشر می‌شود. تاکنون نزدیک به ۱۵ شماره از این مجموعه منتشر شده است.

علاقه‌مندان به چاپ اثر خود در این نشریه می‌توانند به تارنمای اصلی بنیاد به نشانی www.bmn.ir مراجعه‌کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت صاحب نیوز ، تاریخ انتشار یکشنبه 15 شهریور 1394 ، کد مطلب : 283092 : www.sahebnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین