پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۱۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲
امروز با بارش برف زمستانی به‌ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر در شهرکرد به‌دلیل نبود مدیریت صحیح شهری و بحران در منطقه شاهد اختلال در تردد شهری و مشقت مردم و دانش‌آموزان بودیم.

شعارسال: امروز با بارش برف زمستانی به‌ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر در شهرکرد به‌دلیل نبود مدیریت صحیح شهری و بحران در منطقه شاهد اختلال در تردد شهری و مشقت مردم و دانش‌آموزان بودیم.

 با وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی سال شاهد بارش نزولات آسمانی به‌صورت برف در برخی نقاط چهارمحال و بختیاری از جمله شهرکرد هستیم، منطقه‌ای که از دیرباز به بارش برف‌های سنگین، سرماهای شدید و یخبندان‌های طولانی در کشور و حتی در جهان مشهور بوده است.

هنوز خاطره بحران شهری برف سنگین در روزهای آغازین فصل پاییز سال 85 و قطعی آب، برق و در برخی مناطق گاز به‌مدت 5 روز در مرکز استان به فراموشی نرفته است که امروز با بارش برفی 10سانتی‌متری و نبود مدیریت در هیچ کدام از دستگاه‌های آموزشی و خدماتی مشقت و زحمت زیادی بر گردن مردم افتاد.

مهرداد قطره معاون پیش‌بینی و توسعه هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این سیستم بارشی فعالیت خود را از شب گذشته در مناطق غربی مانند کوهرنگ آغاز کرده است گفت: میزان بارش برف در چلگرد 20 سانتی‌متر، در شهرکرد 10 سانتی‌متر، در فارسان 4 سانتی‌متر، در بروجن 2 سانتی‌متر، در فرخ‌شهر 6 سانتی‌متر، در دوآب صمصامی 21 سانتی‌متر، در سورشجان 7 سانتی‌متر و در بن 4 سانتی‌متر گزارش شده است.

وی افزود: ارتفاع فعلی برف در ایستگاه چلگرد 120 سانتی‌متر و در برخی گردنه‌های شهرستان کوهرنگ مانند چری و شامنصوری به بیش از 3 متر می‌رسد.

معاون پیش‌بینی و توسعه هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سامانه بارشی بعد از ظهر امروز منطقه را ترک می‌کند، اضافه کرد: فردا دمای استان 10 تا 12 سانتی‌گراد کاهش می‌یابد و وجود مه و لغزندگی معابر برای مناطق مختلف پیش‌بینی می‌شود.

عدم‌تعطیلی مدارس

اگرچه اخطاریه‌های هواشناسی از چند روز گذشته در فضای مجازی و سایت‌های اطلاع‌رسانی منتشر شده بود اما در عین ناباوری با وجود بارش برف و عدم امکان تردد در مسیرهای شهری شهرکرد، مدارس در ساعات معمولی خود آغاز به کار کردند.

هاشم حاجتی با اشاره به مصوبه شورای آموزش و پرورش استان، گفت: تعطیلی مدارس هر شهرستان با دستور فرماندار و رئیس آموزش و پرورش منطقه صورت می‌گیرد.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در جواب خبرنگار تسنیم در مورد عدم تعطیلی مدارس شهرستان شهرکرد با توجه به بارش برف و مشکلات ترافیکی، افزود: فرماندار شهرکرد باید تعطیلی مدارس را در این شهر به آموزش و پرورش شهرستان اعلام می‌کرد.

وقتی آموزش و پرورش استان به‌عنوان دستگاه‌ متولی نحوه تردد و آموزش دانش‌آموزان، فرماندار را مقصر اطلاع‌رسانی از وضعیت شهر می‌داند باید به‌فکر افتاد آیا مدیران این دستگاه در منطقه حضور ندارند، نحوه تردد عمومی را نظاره نمی‌کنند و به‌عنوان عضوی از ستاد بحران شهرستان حق رأی ندارند.

با وجود گذر از نحوه تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی مدارس و نبود مسئول مشخصی در این زمینه اگر به سطح شهرکرد نیز سری بزنیم وضعیت بسیار آشفته‌ای را نظاره می‌کنیم.

خیابان‌های مناطقی مانند منظریه و میرآباد با وجود راه‌های غیراستاندارد و شیب‌های بسیار زیاد در این بارش وضعیت خوبی نداشتند، نبود هیچ دستگاه خدمات‌رسانی در سطح شهر و به‌ویژه در این دو منطقه علاوه بر سرگردانی مردم برای تردد، حوادث رانندگی زیادی را در منطقه رقم زد.

هر شهروندی بر این موضوع آگاه است که شن، نمک‌پاشی و برف‌روبی در مناطق مختلف شهر در روزهای برفی با وجود اخطاریه‌های هواشناسی به‌عهده شهرداری است، اما امروز مسئولان شهرداری نیز مانند آموزش و پرورش گویی در سطح شهر حضور نداشتند و به‌یک‌باره غافل‌گیر شدند به‌صورتی که برخی از دستگاه‌های برف‌روب شهرداری شهرکرد در ترافیک منظریه برای خدمات‌رسانی در منطقه ساعاتی را در ترافیک به‌سر بردند.

ترافیک، لغزندگی نبود شن و نمک در معابر و وجود برف نه‌چندان سنگین مردم را برای رسیدن به محل کار با سختی فراوان روبه‌رو کرد البته در سطح شهر نیز خبری از نیروهای راهنمایی و رانندگی برای کنترل تردد نبود.

محمدرضا محمدیان از بازگشایی محورهای مختلف شهرکرد خبر داد و گفت: در حال حاضر عملیات شن و نمک‌پاشی انجام می‌شود و تردد در برخی محورها به‌کندی صورت می‌گیرد.

وی دلیل ترافیک صبحگاهی و اختلال تردد در برخی محورهای شهر را کوتاهی آموزش و پرورش شهرستان برای تعطیلی مدارس عنوان کرد و افزود: در حال حاضر محور گردنه منظریه و دانشگاه آزاد باز شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد با اشاره به اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان با توجه به اخطاریه هواشناسی از شب گذشته به‌صورت آماده‌باش در شهر حضور داشتند اضافه کرد: وجود خودروهای شخصی بدون زنجیرچرخ در محورهای منظریه و میرآباد ترافیک زیادی به‌وجود آورد به‌صورتی که خودروهای شهرداری نیز برای ارائه خدمات به‌دلیل ترافیک با مشکل روبه‌رو شدند.

محمدیان با بیان اینکه در حال حاضر تمام نیروها در سطح شهر برای پاکسازی معابر اصلی حضور دارند ادامه داد: در کوچه‌ها به‌دلیل کم بودن مقدار برف امکان برف‌روبی نیست و اولویت ما معابر اصلی است.

وی از شهروندان خواست هنگام تردد در خیابان‌های برفی شهر از زنجیرچرخ استفاده و قوانین رانندگی را رعایت کنند.

در مناطق مختلف کلمه آماده‌باش به‌معنای حضور قبل از بحران در صحنه و مناطق مختلف شهر است اما امروز پس از گذشت چند ساعت از بارش برف و وجود مشکل در تردد مردم شاهد عدم حضور به‌موقع دستگاه‌های خدمات‌رسان برای شن‌پاشی و نمک‌پاشی در برخی مناطق شهرکرد بودیم.

امروز نیز با وجود مشقت‌های فراوان برای مردم و دانش‌آموزان برای تردد، در برخی مواقع شکستگی نقاط مختلف بدن به‌دلیل لغزندگی معابر و وجود حوادث رانندگی در ترافیک شهری سپری می‌شود اما آیا خواب سنگین مسئولان در ستاد بحران شهرستان و استان برای چنین حوادث کوچک از بین می‌رود.

مدیریت شهری در مرکز استان در حال انجام چه وظیفه‌ای است که با وجود برفی به این میزان اختلال در تردد و عبور و مرور را باید شاهد بود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار : 18اسفند 97، کد خبر:1964770 www.tasnimnews.com،

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین