پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۵۵۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
کاهش شدید دمای هوا در چهارمحال و بختیاری موجب سرمازدگی باغات میوه در این استان شده و خسارت ها در این بخش افزایش یافته است.

شعارسال: کاهش شدید دمای هوا در چهارمحال و بختیاری موجب سرمازدگی باغات میوه در این استان شده و خسارت ها در این بخش افزایش یافته است.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین مراکز تولید محصولات باغی کشور به شمار می‌رود. این استان با داشتن باغات گسترده بادام، گردو، هلو و انگور یکی از مهمترین استان‌های تولید میوه در سطح به شمار می‌رود.

بیشترین اراضی باغی استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان سامان و بن واقع شده است.

مهمترین محصول باغی چهارمحال و بختیاری بادام است و این استان توانسته با تولید بیشترین بادام در کشور برای ۱۰ سال متوالی رتبه اول کشور را در تولید این محصول کسب کند.

سالانه حدود ۲۴ هزار تن انواع مختلف بادام در این استان تولید می‌شود و بخش قابل توجهی از آن در خود کشور مصرف می‌شود و بخشی دیگر نیز صادر می‌شود.

در اواخر بهمن ماه بخشی از باغات بادام شهرستان سامان به علت افزایش دمای هوا به شکوفه نشستند و باغداران با تمهیدات در نظر گرفته تلاش کردند که مشکلی این شکوفه‌های باز شده پیش نیاید.

طی هفته گذشته بارش شدید برف در این استان اتفاق افتاد و افت شدید دمای هوا موجب سرمازدگی تمام شکوفه‌های باز شده باغات در این استان شد.

سرمازدگی درختان بادام در شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری

یکی از باغداران شهرستان سامان در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گرم شدن بی سابقه هوا در بهمن ماه موجب باز شدن شکوفه‌های درختان بادام در این منطقه شد.

مرادی بیان کرد: دمای هوا در منطقه سامان در بهمن ماه به بالای ۱۰ درجه رسید که این امر موجب باز شدن شکوفه‌های درختان شد.

این باغدار سامانی تاکید کرد: بارش شدید برف در استان موجب افت دمای هوا شد که دما در این منطقه به منفی ۱۷ درجه سانتی گراد رسید و باغداران با تمام تلاشی که انجام دادند که شکوفه‌ها دچار سرمازدگی نشود، اما درختان دچار سرمازدگی شدند و از بین رفتند.

وی اظهار داشت: تغییر دما و بالا و پایین شدن دما طی دو سال گذشته خسارت‌های سرمازدگی را در این منطقه افزایش داشته است.

بخشی از باغات شهرستان سامان در پی افت شدید دمای هوا طی روزهای گذشته دچار سرمازدگی شده‌اند و تمام شکوفه‌های درختان از بین رفته است مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار داشت: تغییرات اقلیمی در این استان موجب افزایش دما و باز شدن شکوفه‌های درختان پیش از موعد شده است.

ابراهیم شیروانی بیان کرد: تغییرات دمای طی سال جاری و سال‌های گذشته در زمستان رخ می‌دهد که این امر موجب باز شدن زودهنگام شکوفه‌های درختان بادام می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر بخشی از باغات شهرستان سامان در پی افت شدید دمای هوا طی روزهای گذشته دچار سرمازدگی شده‌اند و تمام شکوفه‌های درختان از بین رفته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: باز شدن شکوفه‌ها پیش از موعد موجب ایجاد خسارت به باغداران می‌شود.

کارشناس ارشد بخش کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: طی سال‌های گذشته در این استان شاهد تغییر اقلیم هستیم.

رشید شاهرخ بیان کرد: تفاوت‌های بسیار زیادی در نوع بارش و تغییرات دمای در سال‌های اخیر نسبت به دهه ۸۰ در این استان ایجاد شده است.

وی بیان کرد: در گذشته بیشترین بارش برف در دی ماه رخ می‌داد اما هم اکنون شاهد این هستیم که بارش برف در اسفند ماه رخ داده است و این امر بیانگر تغییر اقلیم است.

بهره گیری از درختان اصلاح نژاد شده دیر گل ده مورد توجه قرار گیرد

کارشناس ارشد بخش کشاورزی با اشاره به اینکه شاهد تغییرات دمایی در فصل پاییز و زمستان در این استان هستیم، بیان کرد: هیچ گاه سابقه نداشته است که دمای هوا در ماه بهمن افزایش شدید داشته باشد و در ماه اسفند زمستان شاهد کاهش شدید دما باشیم.

وی بیان کرد: تغییرات اقلیمی ناشی از بی توجهی به استفاده بسیار زیاد از سوخت‌های فسیلی، توسعه صنعت و افزایش گازهای گلخانه‌ای است.

کارشناس ارشد بخش کشاورزی در ادامه اظهار داشت: بهره گیری کشاورزان از درختان اصلاح نژاد شده با ویژگی دیگر گلدهی مهمترین راهکار برای کاهش خسارت‌ها در بخش سرمازدگی است.

وی تاکید کرد: استفاده از روش چوم سوزی و فعال کردن بخاری‌های باغی در هنگام افت دما می‌تواند تا حدودی از سرمازدگی درختان جلوگیری کند.

بخش باغداری در چهارمحال و بختیاری از مهمترین بخش‌های اشتغال زا به شمار رود که افزایش تولید رابطه مستقیمی با افزایش اشتغال دارد. باید زمینه برای فرهنگ سازی و استفاده از درختان دیر گلده در بخش باغداری این استان توسط مسئولان فراهم شود و این امر موجب کاهش خسارت‌ها در بخش سرمازدگی باغات می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار:15 اسفند 97، کد خبر:4560578 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین