پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۲۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
افزایش قیمت پیاز خبری کوتاه، اما سؤال‌برانگیز بود، قیمت پیاز به مرز ۱۱ هزار تومان رسید. این درحالی‌ است که قبل از شروع تعطیلات نوروز تمام نهادهای مربوط از تأمین کالاها و مواد غذایی مورد نیاز مردم در شب عید خبر می‌دادند.
شعارسال: قیمت پیاز از مرز ۱۱ هزار تومان در روزهای ابتدایی سال ۹۸ گذشت که حکایت از بی‌مدیریتی و بی‌تدبیری مسئولان ذی‌ربط در این مسئله دارد.

با مقایسه قیمت پیاز و موز وارداتی درمی‌یابیم که قیمت پیاز از موز هم پیشی گرفته است. حکایت چیست؟

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، افزایش قیمت پیاز در بازار را تأیید کرده و گفته بود: صادرات این محصول دلیل اصلی گرانی پیاز است.

محمد فامیل‌متقی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان نیز درباره افزایش قیمت پیاز با اشاره به کاهش میزان کاشت پیاز در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته‌ گفته بود: کاهش کاشت و از طرفی صادرات بی‌رویه و مدیریت‌نشده این محصول به خارج از کشور، سبب افزایش قیمت شده است.

درحالی‌ که یک مقام مسئول در اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، صادرات را علت افزایش قیمت پیاز در بازار می‌داند، مسئولین دولتی در جهاد کشاورزی علت افزایش قیمت پیاز را تقارن با روزهای تعطیل ابتدای سال و باز نبودن میادین میوه و تره‌بار می‌دانند.

محمدرضا سارولر مسئول ارتباط با رسانه‌های وزارت جهاد کشاورزی روز گذشته با اشاره به تعطیل بودن میادین میوه و تره‌بار گفته بود: نبود امکان انتقال بار پیاز به میادین میوه و تره‌بار به علت تعطیل بودن، دلیل اصلی گرانی پیاز است و درحالی‌که واحدهای صنفی پیازهای موجود از ۲۸ اسفند را به فروش می‌رسانند و با باز شدن میادین میوه و تره‌بار و انتقال بار طی دو روز آینده قیمت محصولات ازجمله پیاز متعادل خواهد شد.

نکته مهم در اظهارنظر این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت پیاز تعطیلی میادین است اما با بررسی علت افزایش قیمت پیاز در می‌یابیم که این افزایش قیمت قبل از تعطیلات عید و ورود به ایام نوروز صورت گرفته است.

طی هفته پایانی سال ۹۷ قیمت سیب‌زمینی و پیاز افزایش‌یافته بود و گفته می‌شد که کمبود مقطعی عامل این نوسانات در بازار بوده است؛ درباره این موضوع حسین اصغری مدیرکل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با تأیید این موضوع در ۲۹ اسفند ۹۷ از آغاز برداشت سیب‌زمینی و پیاز از استان‌های تولیدی و کاهش قیمت در آینده خبر داده بود.

بر این اساس افزایش قیمت پیاز با گذشت زمان و باز شدن میادین میوه و تره‌بار حل نخواهد شد، چراکه این افزایش قیمت دلیل دیگری به‌غیر از باز نبودن میادین و نبود انتقال بار پیاز به مراکز فروش دارد و آن‌ هم نبود نظارت بر صادرات این محصول و مدیریت توزیع آن در سطح کشور است.

پیش‌ از این هم محصولات و کالاهای مختلفی در بازار به علت بی‌تدبیری بخش دولتی در تأمین و یا مدیریت توزیع کمیاب شد. نمونه این بی‌تدبیری را در کمیاب شدن رب گوجه‌فرنگی آن‌ هم به علت صادرات این محصول به کشورهای همسایه برای کسب سود بیشتر شاهد بودیم.

مسئولان ذی‌ربط باید پاسخ‌گو باشند که چرا توانایی مدیریت کالاهای و مواد غذایی اساسی مردم را ندارند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 4 فروردین 1398 ، کدخبر: 369699 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
0
0
دیگه این اجیل و شیرینی نیست که مردم ندارن نخرن پیاز از موارد اساسی زندگی مردم است لابداینم دیگه نخرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین