مفهوم عشق از جمله در جشنواره امسال مشمول فرآیند افسونزدایی/رازآمیزی شده است. عشق در سینمای فجر ۹۷ نوعا به روابط متداول و مبتنی بر خواست متقابل یا توافق های اجتماعی فروکاسته شده و جز در چند مورد به عنوان رابطهای مقدس و نجاتبخش تصویر نشدهاست. مثلا در فیلم «جان دار» عشق مادر (معتمد آریا) به فرزندش (جلال) و عشق یاسر به اسما خودخواهانه، فروکاهنده ارزشهای انسانی، و امری که در تقابل با اخلاق قرار میگیرد، تصویر میشود.
در فیلم «زهرمار» عشق رهی به همسرش نتیجهای شرارت آمیز دارد وموجب انتقامگیری او از حاج حشمت مداح میشود. همچنین عشق لیلی زن بدکاره و بدنام فیلم به فرزندش محرک او در ارتکاب به همه خطاکاریهای اوست.در فیلم «طلا» عشق انگیزه خطاکاری و مایه تباهی و نیز در تقابل با اخلاق بازنمایی میشود. عشق هومن سیدی به نگار جواهریان به مرگ پدر جواهریان منتهی میشود چراکه او برای تامین سهم هومن سیدی در کسب و کاری که در حال راه اندازی آن است، وی را به گاوصندوق پدر خود رهنمون میشود.
عشق هومن سیدی به برادرزادهاش و تلاش او برای درمان آن دختر در خارج از کشور، شعله طمع او را بر می افروزد و باعث میشود تا به جای ده هزار دلار، تمامی چهارصدهزار دلار ذخیره شده در گاوصندوق پدر نگار جواهریان را به سرقت ببرد. عشق نگار جواهریان به هومن سیدی باعث میشود که او تصمیم بگیرد از سقط فرزند حاصل از رابطهاش با وی صرف نظر کند. هومن سیدی نیز در نتیجه عشقی که به برادرزادهاش دارد در حین فرار ناکار/کشته میشود. مرگ قهرمان مرد (به رغم خطاها و لغزش هایش) و تصمیم قهرمان زن فیلم به خودداری از سقط جنین ناشی از روابط آزادش با هومن سیدی، عملی قهرمانانه و ارزشمند تصویر و به این ترتیب رازآمیزی می شود.
عشق در فیلم «شبی که ماه کامل شد» قربانی تحجر میشود. در این فیلم، عشق در برابر ایدئولوژی و نظام معرفتی تروریستی قرار داده میشود. از آن جا که در هیچ جایی از فیلم عشق را در ارتباط با نظام معرفتی موجهی نمیبینیم باید آن را پدیدهای در دسترس، مطابق فهم عامه، و فارغ از یک نظام معرفتی بشناسیم. داستان فیلم از پیش معلوم بوده است چرا که کارگردان مدعی مستند بودن آن است. پس عشق در این فیلم از ابتدا بنا بوده است روایتی عاشقانه باشد و هیچ امر متعالی و فراواقعیتی نیست بلکه پدیدهای معمول است که در برابر عقاید افراطی سپر میاندازد.
این فیلم که حداکثر ظرفیت بیان تراژیک از عشق را داشت از هیچ یک از ابزارهای سینمایی برای تقدیس عشق و سوگواری برای پایمال شدن آن بهره کافی نبرده است.عشق در فیلم« مردی بدون سایه» قربانی شک و حسد، در «قسم» قربانی خیانت، در «پالتو شتری» موضوع تمسخر آمیز تجارت و کاسبی، و در «آشفتگی» محملی برای طمع ورزی و دنائت اخلاقی می شود. در فیلم «تیغ و ترمه»، عشق چیزی جز هوس نیست. اما در فیلم «سرخپوست» عشق مایه رهایی و گذشت و در «سمفونی نهم» مایه رهایی از حسد معرفی می شود.یکی از قابل توجهترین فیلم های جشنواره فجر از حیث بازنمایی عشق، فیلم «سمفونی نهم» است. عشق در این فیلم با نزدیک شدن به تعبیری عرفانی، نجاتبخش انسان از حسد به منزله منشا «شر» معرفی شده است.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 10 فروردین 1398 ، کدخبر: 434225 ، www.saat24.news