پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۳۳۱
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام الزامات تحقق رونق تولید در سال ۹۸ را تشریح کرد و مسئولیت‌های دولت در این زمینه را برشمرد.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امسال با توجه به اینکه سال «رونق تولید» اعلام شده، بستر به طور طبیعی برای تحقق این امر فراهم است چرا که گردانندگان بنگاه‌های داخلی به این نتیجه رسیده‌اند که نباید انتظار عوامل بیرونی نظیر نحوه تعامل با اروپایی‌ها را بکشند؛ لذا به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران بخش تولید عزم خود را برای جدی‌تر گرفتن فعالیت تولیدی در کشور جزم کرده‌اند.

شعار سال: حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با اشاره به الزامات تحقق شعار سال و مسئولیت‌های دولت در قبال رونق تولید اظهار کرد: در سال گذشته با توجه به اینکه سال «تولید ملی» اعلام شد، اگر چه اقدام جدی از ناحیه دولت در این راستا صورت نگرفت، اما به سبب افزایش قیمت ارز، صادرات محصولات داخلی برای تولیدکنندگان به صرفه شد و از این جهت تولید داخلی رونق یافت و تولید کنندگان به ویژه در بخش پوشاک و کفش و لوازم خانگی با هدف صادرات، تولید بیشتری داشتند، به طوری که در سال گذشته تولید پوشاک در کشور ۳۸ درصد افزایش یافت و صادرات آن نیز ۱۸ درصد رشد داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امسال با توجه به اینکه سال «رونق تولید» اعلام شده، بستر به طور طبیعی برای تحقق این امر فراهم است چرا که گردانندگان بنگاه‌های داخلی به این نتیجه رسیده‌اند که نباید انتظار عوامل بیرونی نظیر نحوه تعامل با اروپایی‌ها را بکشند؛ لذا به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران بخش تولید عزم خود را برای جدی‌تر گرفتن فعالیت تولیدی در کشور جزم کرده‌اند.

تسهیل واردات مواد اولیه در کنار توجه به خودکفایی در تولید این مواد

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با اشاره به مسئولیت‌های دولت برای تحقق رونق تولید در سال جاری گفت: دولت باید واردات مواد اولیه و ابتیاع کالا‌های واسطه‌ای که برای رشد تولید لازم است را تسهیل کند؛ البته ضرورت دارد در جهت تولید مواد اولیه در داخل نیز اقدامات مقتضی صورت گیرد چرا که خودکفایی در کالا‌های اولیه از ضروریات رونق تولید ملی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نکات مهم در امر رونق تولید، مدیریت منابع نقدینگی بانک‌ها است؛ دولت‌ تاکنون به این مقوله توجه جدی نداشته‌ است؛ حدود ۴۰۰ هزار ملیارد تومان در شرایط فعلی نقدینگی واقعی در کشور وجود دارد؛ این نقدینگی بجای تلف شدن در امور دلالی و سوداگرانه باید به سمت بنگاه‌های تولیدی به ویژه بنگاه‌های متوسط و کوچک هدایت شود.

اصلاح نحوه وصول مالیات بر ارزش افزوده

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم تصبریح کرد: همچنین باید نسبت به وصول مالیات بر ارزش افزود اقدام اصلاحی صورت گیرد؛ دائما این گلایه از تولید کنندگان شنیده می‌شود که معتقدند مالیات بر ارزش افزوده در فرآیند تولید و توزیع و مصرف، چندین بار اخذ می‌شود؛ بنابراین باید اقدامی صورت گیرد تا این مالیات یک بار اخذ شود.

وی بیان داشت: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به رونق تولید داخلی کمک کند آن است که دولت سهمی از بیمه کارگران را بر عهده بگیرد؛ این امر نوعی امتیاز برای کارفرمایان محسوب می‌شود تا کارگران بیشتری را به خدمت بگیرد و نیروی تولیدی خود را از این جهت مضاعف کنند.

تامین نقدینگی بنگاه‌های تولیدی برای استفاده حداکثری از ظرفیت و خطوط تولید

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم تصریح کرد: در کشور بر خی بنگاه‌های تولیدی وجود دارند که از همه خطوط تولید خود استفاده نمی‌کنند؛ اگر برای این بنگاه‌ها تامین نقدینگی صورت گیرد آنگاه شاهد خواهیم بود که از همه ظرفیت‌ها و خطوط تولیدی خود بهره می‌گیرند؛ که این امر هم اشتغال و هم تولید را افزایش می‌دهد و در ارزان شدن محصول نهایی نیز موثر است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مقوله‌هایی که در امر رونق تولید می‌تواند موثر باشد کاهش نرخ مالیات بر سود بنگاه‌ها است؛ مالیات ۲۵ درصد بر سود بنگاه‌ها نرخ بالایی است؛ این نرخ را می‌توان به ۲۰ درصد تقلیل داد که این امر یک نوع مشوق برای تولید کنندگان داخلی خواهد بود.

ضرورت افزایش نظارت «صمت» بر کیفیت محصولات تولیدی

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با اشاره به ضرورت افزایش کیفیت محصولات تولید داخل بیان داشت: در کنار تمام این اقدامات و مزایا و مشوق‌ها برای رونق تولید، باید تولید کنندگان نیز کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند و از استاندارد‌های مورد نظر برخوردار باشند تا سلیقه مصرف کنندگان ایرانی را جذب کنند؛ همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید در این رابطه نظارت‌های خود را افزایش دهد.

وی بیان داشت: همچنین تسهیل صادرات کالا از سوی دولت نیز بر روی افزایش انگیزه تولید کننده داخلی نیز تاثیرگذار خواهد بود و باعث می‌شود تولید کنندگان برای افزایش ظرفیت تولیدی خود انگیزه و عزم بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در پایان خاطر نشان کرد: مدیریت زنجیره تولید و مراقبت پیوستگی این زنجیره نیز در امر رونق تولیدتاثیر گذار خواهد بود و باعث خواهد شد بنگاه‌های تولیدی، مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای خود را بدون دردسر در اختیار داشته باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان تاریخ انتشار 10فروردین 98، کد خبر: 506072، www.mizanonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین