پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۱۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران می گوید: اعتراض فرمانداری در خصوص 62 باغ وارد نیست، این مکاتبه توسط فرماندار تهران انجام شده و به اعتبار شخصیت حقوقی فرماندار بودن، نمی‌توان با شورا درباره مصوبات مکاتبه انجام داد.

شعارسال: رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران می گوید: اعتراض فرمانداری در خصوص 62 باغ وارد نیست، این مکاتبه توسط فرماندار تهران انجام شده و به اعتبار شخصیت حقوقی فرماندار بودن، نمی‌توان با شورا درباره مصوبات مکاتبه انجام داد.

اعتراض فرمانداری به تصمیم مدیران شهری در خصوص 62 باغی که به گفته شهردار تهران لای در مانده و شامل قانون جدید خانه باغ نمی شوند هم به در بسته خورد. این نامه را فرماندار تهران خود به شورا نوشته است و نظر هیات تطبیق فرمانداری نیست. شورا می تواند به این نامه پاسخ دهد و یا از کنار آن بگذرد.

این نامه در نخستین جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر تهران در سال 98 هم بررسی شده است . اعضای حاضر در هم اندیشی اعتراض فرماندار را وارد ندانسته اند.

زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر این که تصمیم شورای شهر تهران به معنی مجوز ساخت برای 62 باغ نیست به اسکان نيوز می گوید: اعتراض فرمانداری در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران مورد بحث قرار گرفت.

به گفته او این اعتراض وارد نیست زیرا این مکاتبه توسط فرماندار تهران انجام شده و به اعتبار شخصیت حقوقی فرماندار بودن، نمی‌توان با شورا درباره مصوبات مکاتبه انجام داد، بلکه فرماندار به عنوان رئیس هیئت تطبیق می‌تواند مکاتبه کند درحالی‌که این مکاتبه به عنوان فرماندار است.

همچنین در نامه فرماندار برای مخالفت با این تصمیم به ماده 14 قانون زمین شهری اشاره شده و آمده است این مصوبه با قانون حفظ و گسترش باغات و فضای سبز مغایرت دارد، درحالی‌که از نظر ما مغایرتی وجود ندارد.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران معتقد است تصمیم شورا در جهت حفظ باغات بوده وادامه می دهد: قرار بود 473 باغ بارگذاری و ساخته شود. شورای پنجم و کمیسیون‌های ذیربط این تعداد باغ را حفظ و اعلام کردند که از این تعداد باغ در 411 باغ هیچ‌گونه ساخت‌وسازی نمی‌توانند انجام دهند. بنابراین از تعداد 473 باغ، 411 باغ صیانت می‌شود و فقط 62 باغ می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد. مفهوم «مورد بررسی قرار گرفتن» به معنای صدور پروانه نیست و از از این مسئله برداشت می‌شود و عده‌ای مغرضانه جوسازی می‌کنند و برخی دیگر بر اثر عدم اطلاعات، برداشت‌های ناصحیحی دارند.

نوری اضافه می کند: یکی از مصوبات خوب ما در خانه‌باغ، تشکیل کمیته فنی باغ است و به استناد این کمیته که از متخصصان شهرسازی و معماری، محیط‌زیست، فضای سبز و نمایندگان کمیسیون محیط‌زیست و کمیسیون شهرسازی تشکیل شده، کل 62 پلاک در این کمیته بررسی می‌شود و وضعیت این پلاک‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هر کدام از این پلاک‌ها یکی از این سه ویژگی را دارند که در خصوص آنها تصمیم متفاوتی گرفته می شود . دسته اول این پلاک‌ها ارزش اکولوژیک ندارند. به طور مثال پلاکی که سالیان سال از بین رفته و چیزی به عنوان فضای سبز مشجر وجود ندارد لذا اینها پلاک‌هایی هستند که امکان ساخت و ساز دارند.

نوری ادامه می دهد: گروه دوم پلاک‌هایی هستند که به دلیل وسعت زیاد، توده‌گذاری و نقشه آن قابل تغییر است و باید بارگذاری بر روی نقطه‌هایی باشد که به درختان آسیب کمتری می زند. در طریق کمیته فنی از این پلاک‌ها خواسته می‌شود که نقشه‌هایشان را تغییر دهند. دسته سوم پلاک‌هایی هستند که ارزش اکولوژیک قابل توجه دارند و مشجر هستند. از نظر ما این دسته از پلاک‌ها، پلاک‌هایی هستند که شهرداری می‌تواند با مالکانشان توافق و تهاتر کند و تا جایی که امکان دارد آنها را تملک و اجازه ساخت‌و‌ساز روی آنها صادر نشود. بنابراین این اقدام شورا و لغو مصوبه برج‌باغ‌ها، تصویب خانه‌باغ به جای برج‌باغ و استفساریه‌ای که از 473 پلاک، 411 پلاک حفظ شود، باعث حفظ مجموعه باغات خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که نهادهایی مانند بانک‌ها، خیریه‌ها و شهرداری به عنوان برخی از مالکان این باغ ها معرفی شدند آیا امکان توافق برای حفظ این تعداد باغ که مالک حقوقی دارند وجود ندارد می گوید: امکان مذاکرات با این نهادها وجود دارد و در نظر داریم تا چنین اقدامی را انجام دهیم. شهرداری و کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری پیگیر این مسئله است چون بسیاری از این نهادها و سازمان‌ها، املاک مختلفی در سطح شهر تهران دارند که علاقه‌مند به ساخت این املاک هستند بنابراین می‌توان با تهاتر کردن املاکی که مشجر و باغ هستند و ارزش اکولوژیک دارند را حفظ کرد و حق بر روی پلاک دیگری قرار گیرد مانند اقدامی که ما به همراه بنیاد مستضعفان بر روی دو باغ عبقری و وثوق‌الدوله انجام دادیم.

باغ وثوق‌الدوله بسیار ارزشمند است که شهرداری به همراه بنیاد مستضعفان این باغ را تهاتر کرده است. باغ عبقری نیز اراضی بزرگی دارد. بنابراین این امکان وجود دارد که با سایر دستگاه‌ها و مؤسسات تهاتر انجام گیرد و پلاک‌های ارزشمند حفظ شود.


 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اسکان ، تاریخ انتشار: 19فروردین 1398 ، کدخبر: 18530،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
0
0
همه باغ ها رو خراب کردن این 62 تا هم کم کم به خانه تبدیل میشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین