پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
پیروز حناچی که صبح روز گذشته برای ارائه لایحه دوفوریت اصلاحیه بودجه سال 97 به شورای شهر تهران رفت، در اظهارنظری اعلام کرد نمایندگان شورا 298 تذکر به شهرداری ارائه کردند که از این میان 269 تذکر کارشناسی و پاسخ داده شده و 29 تذکر دیگر در حال پیگیری است.

شعار سال: این اولین‌بار نیست که موضوع تعداد بالای تذکرات اعضای شورای شهر به شهردار و شهرداری خبری می‌شود. چندی پیش به‌دلیل همین موضوع که وقت زیادی از جلسات علنی شورای شهر می‌گرفت، محسن هاشمی، رئیس شورا، خبر از امکان حذف تذکر شفاهي در صحن علني شوراي شهر تهران را مطرح کرد. رئيس شوراي پنجم شهر تهران این تصمیم بي‌سابقه را در پي تذکرهاي بسيار اعضا که وقت جلسه را مي‌گرفت، اعلام کرد و گفت از اين به بعد اعضا تذکرهاي خود را باید فقط به‌صورت کتبي ارائه کنند. طبق قانون، اعضاي شوراي شهر تهران در جلسات علني و غيرعلني خود مي‌توانند به شهرداري تهران یا مسئولان مرتبط با امور شهر يا برای هر اعلام نظر عمومي ديگري با اجازه رئيس شوراي شهر تهران در ابتداي جلسه نظرات خود را در قالب تذکر مطرح کنند. اين تذکرات آن‌گونه که مهدي چمران و حالا محسن هاشمي، رؤساي سابق و فعلي شوراي شهر تهران گفته‌اند، در آيين‌نامه داخلي نيامده اما به‌عنوان يک قانون نانوشته که تبدیل به روال مرسوم شده تا امروز ادامه يافته است. در دوره‌های قبلی شورای شهر تهران که مهدی چمران ریاست آن را بر عهده داشت، او شیوه متفاوتی را برای مواجهه با این تذکرات اتخاذ می‌کرد و حتی گاهی با خاموش‌کردن بلندگوی اعضا مانع از صحبت آنها می‌شد. در شورای جدید اما این روال برقرار نیست و اعضا گاه و بی‌گاه از این امکان استفاده می‌کنند. البته تعداد تذکرهاي اعضاي شوراي پنجم از نگاه خودشان هم خيلي زياد است. آنها در سال اول خود 198 تذکر داشتند، درحالي‌که شوراي چهارمي‌ها در سال اولشان فقط 98 تذکر داشتند؛ يعني 100 تذکر بيشتر.

ابراهيم اميني، نايب‌رئيس شوراي پنجم، چندی قبل به زيادبودن تذکرها اعتراض کرد و عاقبت در اظهارنظری محسن هاشمي از تصميم جديد خود حرف زد و گفت: «تذکرات و نطق پيش از دستور وقت زيادي از شوراي اسلامي شهر تهران مي‌گيرد. در قانون شوراها درباره تذکر شفاهي چيزي نوشته نشده است. اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران هم اگر تذکري به شهرداري دارند، بايد به‌صورت مکتوب به هيئت‌رئيسه ارسال کنند و درصورتي‌که پاسخي دريافت نشد، آن را به‌صورت سؤال کتبي به شهردار ارائه دهند. همچنين نطق پيش از دستور هم بايد 48 ساعت قبل اعلام شود نه اينکه تلفني و چند ساعت قبل به هيئت‌رئيسه اعلام کنند». از سوي ديگر، اين تصميم محسن هاشمي درعين‌حال مي‌تواند يک امتياز درخور توجه براي شهردار جديد و شهرداري تهران هم محسوب شود تا حداقل تنش احتمالي بين شهردار و اعضاي شورا را به نزديک صفر برساند يا حداقل به تأخير بیندازد، تصميمي که بايد ديد از درون شورا و در نتيجه احساس نياز و مسئوليت‌پذيري شورا بوده يا از بيرون توصيه شده است.

تحقق 82 درصدی منابع مصوب
البته حضور روز گذشته حناچی در صحن شورا فقط به همین بحث پیرامون تذکرات اعضای شورای شهر خلاصه نشد، شهردار تهران در حقیقت برای ارائه لایحه دوفوریت اصلاحیه بودجه سال 97 به شورای شهر تهران رفته بود و در نهایت این لایحه با 11 رأی موافق و پنج رأی مخالف تصویب شد.
پیروز حناچی در صحن شورا با بیان اینکه در سرجمع بودجه هیچ تغییری اتفاق نیفتاده است، اظهار کرد: «در واقع در اصلاحیه جابه‌جایی صورت گرفته که این موضوع در بند 12 ذیل ماده 80 قانون تشکیلات و وظایف شوراها پیشنهاد شده است و به‌منظور جبران رفع کسری برخی از ردیف‌های بودجه مصوب واحدهای اجرائی، از محل کاهش اعتبارات سایر ردیف‌های تأمین‌نشده در بودجه 97 پیشنهاد شده است. در واقع در اصلاحیه پیشنهادی موارد کمک به جبران هزینه شرکت واحد اتوبوس‌رانی و سازمان بازنشستگی عنوان شده که محل آن از جابه‌جایی اعتبارات در دو ردیف تملک دارایی‌هاست. البته در سال آینده به این منظور باید از شورا مجوز اخذ شود.»
او توضیحاتی را درباره درآمدها و منابع محقق‌شده ارائه کرد و گفت: 94 درصد بودجه نقد به مبلغ 126هزارو 47 میلیارد ریال محقق شده و همین‌طور در بودجه غیرنقد 42 درصد تحقق و قریب به 17هزارو 72 میلیارد ریال بودجه محقق‌شده داریم. همچنین، براساس آماری که شب گذشته به من ارائه شد 82 درصد منابع مصوب سال 97 محقق شده که امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. شهردار تهران همچنین به افتتاح خطوط 6 و 7 مترو اشاره و عنوان کرد: خط شش در نیمه دوم فروردین افتتاح می‌شود و بخشی از خط 7 نیز دیروز به بهره‌برداری رسید. او البته یکی از تصمیمات بزرگ شورای شهر در سال 97 را لغو مصوبه برج‌ باغ و حفظ باغات دانست و گفت: توقف برج‌باغ‌ها تحت تأثیر پروژه‌های باقی‌مانده قرار گرفت، اما شورا خود را از منابع مالی محروم کرد و تصمیم بزرگی گرفت که این تصمیم باقیات‌‌الصالحات است. شورا لایحه شهرداری دراین‌باره را تصویب کرد و امیدواریم مصوبه در شورای عالی معماری و شهرسازی هم تصویب شود. پس از جلسه رسمی شورا هم شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران در واکنش به ادعای اعطای مجوز ساخت‌و‌ساز به دو باغ متعلق به شهرداری تهران گفت: این دو باغ متعلق به شهرداری تهران نیست و متعلق به تعاونی کارکنان شهرداری است و آنها شخصیت حقوقی مستقل دارند. پیروز حناچی ادامه داد: در واقع ترمز قطاری را که با سرعت 200 کیلومتر در ساعت و با بار سنگین در حرکت بوده کشیده‌ایم. درباره لایحه برج‌‌باغ‌ها در ابتدا شورای شهر با آن موافقت نکرد، زیرا پیش‌بینی می‌کرد تعدادی از پرونده‌ها در جریان است، اما باید کمک کنیم تا باغات پایتخت حفظ شوند.
او همچنین اعلام کرد ما پیگیر آن هستیم که دو هزار کسری واگن و اتوبوس را با کمک دولت حل کنیم و این موضوع در دستور عالی‌ترین حد مذاکرات قرار گرفته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 27 اسفند 97، شماره: 3393


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین