پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۱۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰
شوراي شهر تهران سال گذشته در چنين روزهايي کليات لايحه بودجه سال 97 شهرداري تهران را با 19 رأي موافق تصويب کرد، اما امسال کليات لايحه بودجه شهرداري تهران با 13 رأي موافق، شش رأي مخالف و دو نفر غايب جلسه به تصويب رسيد و حتي اگر اين موضوع را نشانه‌اي صريح بر اختلاف شورا با بودجه پيشنهادي و اختلاف ميان اعضا ندانيم، اظهارات صريح برخي از اعضا گوياي اين اختلاف مهم است؛ اختلافي که با مخالفت و رأي‌ندادن تمامي اعضاي کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر شروع شد و در ادامه عدم بررسي کامل بندهاي مهم بودجه، صداي ساير اعضا را هم بلند کرد.

شعار سال: محسن هاشمي، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، در جريان بررسي لايحه بودجه 18 هزار و 230 ميليارد توماني شهرداري تهران گفت: سال آينده، سالي پرچالش از نظر بودجه براي مديريت شهري است که انقباض در منابع به‌دليل رکود و انبساط در مصارف تورم چالش اصلي است. او راهکار مقابله با اين چالش را کاهش هزينه‌هاي غيرضروري و اولويت‌بندي مصارف و پروژه‌هاي شهري دانست و خاطرنشان کرد: اميدوارم بتوانيم به کمک اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، بودجه‌اي منعطف، واقع‌بينانه و فراتر از روزمرگي و تأمين هزينه‌هاي جاري اداره شهر را مصوب کنيم. از مديران شهرداري نيز انتظار داريم با درک شرايط دشوار زندگي شهروندان و فضاي جامعه، از هرگونه هزينه‌هاي غيرضروري پرهيز کنند تا از استفاده امکانات بيت‌المال به نفع اشخاص و برخورداري از رانت، جلوگيري کنند و فشارهاي اقتصادي موجود در جامعه با نارضايتي از عملکرد مسئولان توأم نشود.
محسن هاشمي افزود: در اين شرايط محافظه‌کاري و روزمرگي که به رکود در فعاليت‌هاي زيربنايي و توسعه شهر مي‌انجامد، مي‌تواند يکي از آفات عملکرد مديريت شهري باشد که وظيفه شورا در مقام تصويب بودجه و شهرداري در حوزه اجرا اين است که با تحمل چالش‌ها و مشکلات، مانع تعطيلي پروژه‌هاي توسعه شهر از طريق اولويت‌بندي پروژه‌ها و جلوگيري از بلعيده‌شدن سهم فعاليت‌هاي سرمايه‌گذاري و عمراني از سوی هزينه‌هاي جاري در بودجه شوند.
اما در ابتداي جلسه، مرتضي الويري، رئيس کميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران، انضباط مالي، توجه به موضوعات کليدي و اساسي از قبيل محيط زيست و حمل‌ونقل عمومي را که از محورهاي اساسي و کليدي لايحه بودجه سال ۹۸ است، عنوان کرد و گفت: سال آتي براي کشور و شهرداري‌ها، از جمله شهرداري تهران خاص، پرچالش و سخت است، بنابراین واکاوي و بررسي ابعاد مختلف بودجه شهرداري تهران در همين شرايط خاص و با درک محيط سياسي، اقتصادي و تحريم‌ها، تورم و رکود اقتصادي بوده است. او افزود: شهرداري تهران رقم بودجه را ۱۸ هزار و 930 ميليارد تومان پيشنهاد داده بود که اين رقم را به 18 هزار و ۲۳۸ ميليارد تومان رسانديم.
اما چالش اصلي جلسه ديروز همان‌طور که از روزهاي قبل مشخص بود، از کميسيون فرهنگي و اجتماعي شروع شد و اثر خود را هم گذاشت. اعضاي کميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا به بودجه‌هاي تعيين‌شده براي اين حوزه معترض بودند. محمد‌جواد حق‌شناس، رئيس کميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران که هنوز اثرات نامه چند روز قبل او به شهردار تهران در فضاي روابط دو طرف و شورا حاکم است، نسبت به کاهش ۱۳ درصدي بودجه فرهنگي و اجتماعي ۹۸ شهرداري تهران اعتراض کرد و گفت: در مجموعه شهرداري ۳۵ فرهنگ‌سرا و مجموعه‌هاي فرهنگي بزرگ‌مقياس امثالهم با ده‌ها هزار صندلي داريم که متعلق به شهر است و متأسفانه در سال‌هاي اخير به دليل مديريت ناکارآمد، به جاي آنکه اين زيرساخت‌ها درآمدزا شوند، هزينه‌تراش شده‌اند. متأسفانه شهرداري هم در لايحه خود به اين ظرفيت‌ها توجهي نکرده و درآمد حاصل از مراکز فرهنگي مانند سال گذشته فقط ۹۰۰ ميليون تومان تعريف شده است.
اما الهام فخاري، نايب رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران، پيشنهاد داد تا سه و نیم درصد از اعتبارات نقدي تملک دارايي سرمايه‌اي زير مجموعه‌هاي شهرداري در حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي و هنري هزينه شود و گفت: با توجه به کاهش درخور توجه و تأسف‌بار بودجه حوزه فرهنگي و اجتماعي، اميدوارم همکاران با اين پيشنهاد موافقت کنند. توجه همکاران را به برنامه‌اي که سال قبل موقع رقابت انتخاباتي داشتند، جلب مي‌کنم. در بند بند و حوزه به حوزه به رويکرد اجتماعي - فرهنگي تأكيد شده بود. البته اين پيشنهاد با ۱۰ موافق و ۱۰ مخالف رأي نياورد و رد شد.
يکي ديگر از منتقدان به لايحه بودجه و بررسي آن بهاره آروين بود که از بررسي رديف‌ بودجه‌هاي «بت‌وار» شهرداري بدون سياست‌گذاري لايحه 98 انتقاد کرد و گفت: بر اساس گزارش عملکرد نه ماهه بودجه سال جاري، فقط جزئيات شش هزار و 500 ميليارد تومان از بودجه 17 هزار و 400 هزار ميلياردتوماني سال ۱۳۹۷ در دسترس اعضاي شوراست؛ به عبارت ديگر، ما در حالي بررسي بودجه سال آينده را آغاز مي‌کنيم که فقط عملکرد حدود يک‌سوم بودجه سال جاري را در دست داريم. حتي همين عملکرد هم دقيق نيست.
اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران تأكيد کرد: با چنين گزارش‌هاي عملکرد ناقص و پرابهامي، ساعت‌ها صرف زمان براي بررسي و تصويب بودجه بيهوده و بي‌ثمر است. آروين تأكيد کرد: رديف‌هاي تکراري و بدون تغيير که اصلا مشخص نيست ذيل‌شان چه کاري، به چه ميزان و با چه کيفيتي انجام مي‌شود. همه ما فکر مي‌کنيم بودجه اصلي‌ترين ابزار سياست‌گذاري ماست در حالي که با اين شکل از پيشنهاد بودجه و گزارش عملکردهاي ناقص و مبهم، بودجه به ابزاري ناکارآمد و بي‌ثمر در سياست‌گذاري تبديل شده است. او افزود: اغلب با رديف‌هاي بودجه به شکلي «بت‌واره» مواجه مي‌شويم؛ رديف‌هايي که معلوم نيست صرف هزينه در آنها دقيقا محدود به چه هدفي، براي انجام چه کاري، به چه ميزان و با چه کيفيتي انجام مي‌شود.
فضاي اعتراضي جلسه ادامه داشت و حجت نظري، عضو هيئت‌رئيسه شورا، خواست نص صريح دستورالعمل و قانون در جريان بررسي بودجه انجام شود و نه توافقات جلسات هم‌انديشي و گفت: ‌توافقات جلسات هم‌انديشي مورد استناد نيست و ما در شوراي شهر فقط جلسات علني و جلسات غيرعلني داريم. حسن رسولي، خزانه‌دار شوراي شهر تهران، هم در پاسخ به او گفت: براي بار چهارم است که آقاي نظري اين تذکر را مي‌دهد و به استثناي خودشان بنده و بقيه اعضاي شوراي شهر را به جلسات غيرقانوني و مخفي محکوم مي‌کند و بايد بگويم شوراي پنجم جلسه غيرعلني و مخفي ندارد و همه چيز شفاف است. نمي‌شود هر وقت تقاضاي ما رأي نياورد، بقيه همکاران را متهم کنيم. در ادامه هم رئيس شورا اعضا را به رأي‌دادن بر اساس نگاه تخصصي و نه فشار گروهي دعوت و توصيه کرد.
قرار است اين جلسات تا 20 اسفند در نوبت صبح و عصر براي بررسي بودجه ادامه پيدا کند. در نوبت عصر ديروز هم محسن هاشمي درباره مخالفت برخي از اعضا با کليات لايحه بودجه، گفت: بعضي از اعضاي شورا معتقد بودند اين لايحه با برنامه سوم مطابقت ندارد اما شهرداري گزارشي تهيه کرده است که نشان مي‌دهد بودجه با برنامه سوم مطابقت دارد. برخي از اعضا نيز درخواست داشتند فرصت تطبيق داده شود و بودجه دو دوازدهم تصويب شود. هاشمي همچنين اظهار نظري درباره ادامه جلسه بررسي بودجه را «کم‌لطفي» خواند و گفت: ما در مجلس هم چنين رويه‌اي را داريم و براي بررسي لايحه بودجه، مواردي را توافق مي‌کنند. اگر قرار باشد هر پيشنهادي را در صحن مطرح کنيم، فرصت براي رسيدگي به لايحه نمي‌ماند؛ بنابراين ما توافق کرديم فقط پيشنهاداتي مطرح شود که قبلا در کميسيون‌ها مطرح شده است؛ چه در کميسيون تلفيق رأي آورده باشد و چه رأي نياورده باشد. اما نبايد پيشنهاد جديدي در صحن مطرح نشود چراکه کارشناسي نيست.
وي در پاسخ به پرسش ديگري درباره اعتراضات چند هفته اخير کميسيون فرهنگي-اجتماعي به لايحه بودجه گفت: همه کميسيون‌ها علاقه‌مندند عدد بودجه حوزه تصميم‌گيري خود را بالا ببرند و وقتي اين عدد کاهش پيدا مي‌کند، ناراحت مي‌شوند. کميسيون فرهنگي مدعي است در شرايطي که شهرداري مشکلات نقدينگي دارد و نمي‌تواند پروژه‌هاي بزرگ را احداث کند، مي‌تواند در بعد فرهنگي اثرگذار بوده و با افزايش بودجه فرهنگي، زمينه رضايت شهروندان را فراهم کند. اعضاي اين کميسيون مي‌توانند پيشنهاد خود را مجددا در صحن مطرح کنند و اگر اعضا به آن رأي دادند، اهداف خود را پيگيري کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 13 اسفند 97، شماره: 3381


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
0
0
سال اینده برای همه کشور سالی سخت خواهد بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین