پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۲۷۷
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
محمد جواد حق شناس ،رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران معتقد است : «توسعه»، روی هم چیدن آجر، سیمان و میلگرد نیست وبهتر است به جای آنکه یک بنا و برج جدید در شهر ایجاد کنیم، بتوانیم خانه‌های نیما، سیمین جلال و صدها خانه‌ی تاریخی که در حال از بین رفتن است را برای شهر حفظ کنیم.حق شناس با بیان این که لایحه بودجه شهرداری در سال 97 یک لایحه کاملاً غیرفرهنگی بود اضافه می کند: توجه لازم به لایحه بودجه 98 شهرداری شکل نگرفته است درحالی‌که در حوزه‌های دیگر حتی تا 24 درصد در برخی از مأموریت‌ها شاهد رشد هستیم ،اما دردو سال اخیربودجه فرهنگی کاهنده بوده است. زمانی که رقم کل بودجه شهرداری 17 هزار میلیارد تومان بود، ما شاهد این بودیم که حوزه فرهنگ حدود 11 درصد از بودجه شهرداری را به خود اختصاص داد.

شعار سالمحمد جواد حق شناس ،رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران یکی از منتقدان جدی بودجه پیشنهادی سال 98 است. او معتقد است بودجه امسال شهرداری یک بودجه ضد فرهنگی است که و امسال نیز این رویه همچنان در بودجه مشاهده می شود.

او با اشاره به این که سال گذشته با 25 درصد کاهش بودجه در حوزه فرهنگ مواجه بودیم می گوید : علی‌رغم اینکه امسال بودجه پیشنهادی شهرداری افزایش پیدا کرده، بار دیگر شاهد روند کاهش 13 درصدی هستیم.

حق شناس با بیان این که لایحه بودجه شهرداری در سال 97 یک لایحه کاملاً غیرفرهنگی بود اضافه می کند: توجه لازم به لایحه بودجه 98 شهرداری شکل نگرفته است درحالی‌که در حوزه‌های دیگر حتی تا 24 درصد در برخی از مأموریت‌ها شاهد رشد هستیم ،اما دردو سال اخیربودجه فرهنگی کاهنده بوده است. زمانی که رقم کل بودجه شهرداری 17 هزار میلیارد تومان بود، ما شاهد این بودیم که حوزه فرهنگ حدود 11 درصد از بودجه شهرداری را به خود اختصاص داد.

او ادامه می دهد: قانون به صورت شفاف و روشن این مسئله را بیان کرده که حداقل باید 8 درصد از بودجه کل شهرداری به حوزه فرهنگ اختصاص پیدا کند اما متأسفانه این روند در سال قبل به 6 درصد و امسال به 5 درصد کاهش پیدا کرده که این مسئله به هیچ‌وجه پذیرفته شده نیست و به نظر می‌رسد پیام روشنی را به مخاطبان و برخی‌ از حوزه‌ها می‌دهد. همچنین تصمیمات این بخش، مبتنی بر تدبیر، برنامه‌های اصلاح‌طلبی و رویکرد فرهنگ‌محوری که باید شهر را مدیریت کند، نیست.

به گفته حق شناس ،تلقی برخی افراد از «توسعه»، روی هم چیدن آجر، سیمان و میلگرد است درحالی‌که توسعه به این معنا نیست. بهتر است به جای آنکه یک بنا و برج جدید در شهر ایجاد کنیم، بتوانیم خانه‌های نیما، سیمین جلال و صدها خانه‌ی تاریخی که در حال از بین رفتن است را برای شهر حفظ کنیم. توسعه این نیست که بتوانیم به طور مثال دو متر به عرض یا دو کیلومتر به طول یک خیابان اضافه کنیم، بلکه توسعه این است که بتوانیم فضا و فرصتی برای شهروندان شهر فراهم کنیم که میزان سرانه مطالعه‌شان افزایش پیدا کند، تیراژ روزنامه در شهر بالا برود و تعداد افرادی که به سینما یا تئاتر می‌روند یا در کنسرت‌های موسیقی شرکت می‌کنند، افزایش پیدا کند. این مسائل شاخص‌های توسعه شهری است. درحالی‌که به نظر می‌رسد این بخش مغفول مانده و حتی حوزه‌های مدیریت شهری که متصدی این بخش هستند، جایگاه و وظایف خودشان را فراموش کرده‌اند.

او معتقد است: شهرداری یکی از بزرگترین فضاهای فرهنگی شهری را در اختیار دارد اما به هیچ وجه کارآمد نیست، به جای آنکه فضا و فرصتی در فرهنگسراها برای عرصه موسیقی و کنسرت‌ها فراهم باشد، درِ فرهنگسراها به روی حوزه‌هایی که باید وجود داشته باشد، بسته است. همانطور که شاهد خواهیم بود درِ حسینیه بر روی نمازگزاران بسته می‌شود. به نظر می‌رسد این رویکرد قابل‌پذیرش نیست و قطعاً مورد اعتراض اهالی فرهنگ و هنر و دلسوزان واقعی این حوزه قرار می‌گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز تاریخ انتشار 12اسفند 97، کد خبر: 17906، www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین