پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۵۹۵
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
روز گذشته در شورای شهر تهران مقرر شد مبلغ 180 میلیارد تومان از بودجه شهرداری به حمل و نقل عمومی اضافه شود

شعار سال: دیروز دستور اصلی جلسه شورای شهر تهران به بررسی بخش هزینه‌ای و ماموریت‌های بودجه سال 97شهرداری تهران اختصاص داشت. جلسه شورای شهر برای بررسی این بخش از بودجه یک ساعت زودتر شروع شد و یک ساعت دیرتر به پایان رسید. ازآنجا که کار تصویب تمامی بخش‌ها، تبصره‌ها و ردیف‌های بودجه شهرداری باید تا سه‌شنبه آینده به پایان برسد قرارشده اعضای شورای شهر هر روز علاوه بر صبح، جلساتی نیز در نوبت عصر داشته باشند. جلسه روز گذشته شورا البته با پیگیری‌های چند نفر از اعضای شورای شهر تهران درباره خبر فوت کاووس امامی آغاز شد. مرتضی الویری، آرش میلانی و شهربانو امانی پیش از شروع دستور جلسه، نسبت به نحوه فوت یک استاد دانشگاه و فعال محیط‌زیست که به دلایل امنیتی در زندان به‌سر می‌برد، واکنش نشان دادند و خواستار روشن شدن همه ابعاد این ماجرا شدند. شهربانو امانی از تشکیل جلسه فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی برای بررسی این موضوع خبرداد . آرش میلانی از رویکرد بدبینانه و دیدگاه‌های امنیتی نسبت به سازمان‌های مردم‌نهاد به‌ویژه در حوزه محیط‌زیست، انتقاد کرد و آن را موجب تضعیف حفاظت و احیای محیط‌زیست دانست. او با درنظرگرفتن تعدد دستگیر‌شدگان از مقامات قوه‌قضاییه خواست برای این افراد امکان دسترسی آزاد و قانونی به وکلای دادگستری فراهم شود و رسیدگی عادلانه و منصفانه درحق آنها صورت گیرد. دست آخر مرتضی الویری که به گفته خودش 6بارسابقه دستگیری و زندان در قبل و بعد از انقلاب را درکارنامه فعالیت‌های سیاسی خود دارد، گفت: «اتفاقی که برای مرحوم سیدامامی افتاد من را وادار می‌کند بی‌تفاوت نباشم.» ازنظر الویری به هر دلیل اگر بنا را براین بگذاریم که خودکشی صورت گرفته و یا زندانی به وضعیتی رسیده که خودکشی کند، چیزی از مسئولیت حاکمیت کم نمی‌کند و مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند.

تصویب هزینه‌های بودجه شهرداری تهران

کمیسیون اصلی بررسی بودجه 17هزار و 430میلیارد تومانی سال97 شهرداری تهران، برنامه و بودجه نام دارد که ریاست آن نیز برعهده مرتضی الویری است. او گفت: «هفته گذشته طبق مصوبه شورای شهر درآمدهای شهرداری تهران دربودجه سال آینده 70میلیارد تومان کاهش یافت، از سوی دیگر به‌دلیل اهمیت ماموریت حمل ونقل وترافیک 33میلیارد تومان به سقف ماموریت حمل ونقل وترافیک اضافه کردیم. این یعنی بودجه شهرداری تهران برای سال آینده با نداشتن توازن 100میلیاردتومانی مواجه است.» راه‌حل مطرح شده از سوی الویری کاستن از سهم پرداخت دیون پیمانکاران و بانک‌ها بود. او گفت: به جای رقم 1200میلیارد تومان بابت بدهی به پیمانکاران و بانک‌ها قرارشد 1100میلیارد تومان پرداخت کنیم. به گزارش همشهری، درحوزه ماموریت‌های شش‌گانه شهرداری تهران برای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی 11هزار و 116میلیارد ریال، حمل ونقل وترافیک 56هزارو 489میلیارد ریال، خدمات شهری 24هزار و 209میلیارد ریال، ایمنی و مدیریت بحران 7هزارو 491میلیارد ریال، معماری وشهرسازی 6هزارو 50میلیارد ریال وتوسعه مدیریت و هوشمند‌سازی‌ شهری نیز 68هزارو 889میلیارد ریال دربودجه هزینه‌ای اعتبار درنظر گرفته شد. البته بنا برمصوبه شورای شهر تهران قرارشد تا از حوزه ماموریت هوشمندسازی و توسعه مدیریت شهری مبلغ 1800میلیارد ریال کسر و به حوزه حمل ونقل و ترافیک افزوده شود. غیراز این تغییر، تمام بودجه پیشنهادی در بخش هزینه و ماموریت‌ها به تصویب شورای شهرتهران رسید. شورای شهر بعد ازاین سراغ تبصره‌های 29گانه بودجه هزینه‌ای رفت و پس از بحث و بررسی‌های بسیار تمام آنها را نیز به تصویب رساند. قرارشد جلسه فوق العاده‌ای به‌منظوربررسی بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری نیز امروز از ساعت 8صبح برگزار شود.

سیاست‌های شورای شهر در تأمین وتخصیص بودجه

رئیس شورای شهر تهران نیز در سخنانی سیاست شورای پنجم و مدیریت شهری تهران را ساماندهی اعتبارات فرهنگی و اجتماعی و شفاف‌سازی‌ در تأمین و تخصیص بودجه اعلام کرد و گفت: حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن با وجود مشکلات و نارضایتی‌های موجود در جامعه، بار مسئولیت را بر دوش مدیران نظام سنگین‌تر می‌کند تا با اصلاح وضعیت فعلی و افزایش کارآمدی و خدمت‌رسانی از نارضایتی شهروندان بکاهند. هاشمی همچنین اصلاح نظام مدیریت مالی و تأمین وتخصیص اعتبارات شهرداری و مدیریت شهری تهران را فرایندی پیچیده وحساس دانست و گفت: این فرایند باید هدفمند و حساب شده و نه دفعی و یک شبه باشد تا به بی‌ثباتی ساختار وسرخوردگی و آسیب دیدن امنیت روانی کارکنان و فعالان حوزه مدیریت شهری منجرنشود. او بر اصلاحات مستمر و گام به گام ونه شتابزده تأکید کرد ودرباره ساماندهی اعتبارات فرهنگی و اجتماعی گفت: نباید به‌گونه‌ای عمل کرد تا به مدیریت شهری اتهام مخالفت با فرهنگ دینی زده شود و یا به جامعه مذهبی اتهام رانت‌خواری! چون این حرکات شکاف در جامعه را عمیق‌تر می‌کند. به گفته هاشمی، در شرایط فعلی دستگاه‌های متعدد و موازی در حال فعالیت فرهنگی و مذهبی در سطح شهر تهران هستند و ساماندهی نکردن این فعالیت‌ها می‌تواند موجب موازی‌کاری، اتلاف منابع و ایجاد رانت و حیف و میل بیت المال شود. این درحالی است که قانون، تکالیف و وظایف دستگاه‌های مسئول را در حیطه فعالیت خود مشخص کرده و متأسفانه اکنون بسیاری از وظایف وتکالیف قانونی مدیریت شهری بر زمین مانده که باید اولویت‌بندی شود. او ریشه مشکلات را به ساختار نظام بودجه‌نویسی و تأمین منابع وهزینه کرد شهرداری تهران مرتبط دانست و گفت: طبیعی است که این ساختار ظرف چندماه قابل جایگزینی نیست و به همین دلیل کار شورا در بررسی و اصلاح لایحه بودجه و راستی آزمایی اعمال سیاست‌های مدیریت شهری در بودجه دشوار است و به نتیجه رسیدن آن، تلاش بیشتر اعضای شورا و مسئولان شهرداری و صبوری بیشتر افکار عمومی را می‌طلبد.

تذکرات

محمدجواد حق شناس، رئیس کمسیون فرهنگی شورا:

3هفته پیش این تذکر را داده‌ام که شهردار تهران از 9معاون خود، 7معاون را جدیدا منصوب کرد و یک نفر را تثبیت کرد و معاون فرهنگی و اجتماعی هم از 6‌ماه گذشته تاکنون بلاتکلیف مانده است. درحالی‌که در ساختار بودجه، این معاونت‌ها هستند که از آن حمایت می‌کنند. متأسفانه معاونت برنامه‌ریزی نتوانست از حقوق حوزه معاونت فرهنگی در غیاب معاون فرهنگی دفاع کند. نیاز به چشم‌بندی نیست فقط چشمتان را باز کنید و ببینید که بودجه فرهنگی چقدر کم شده است. مگر بودجه‌نویسی براساس عدالت و انصاف نیست؟ ما چه قاعده‌ای را در این‌باره رعایت کرده‌ایم؟ 3هفته است می‌گوییم قاعده‌تان را بگویید هنوز نتوانسته‌اید اعلام کنید. ما گفته‌ایم منصفانه برخورد کنید 150میلیارد را از حوزه‌ای که 480میلیارد به آن اضافه کرده‌اید، بگیرید و به فرهنگی بدهید تا تعادل ایجاد شود. مگر حوزه عمرانی فقط مسجدسازی است، مگر ما به سینما و پروژه‌های ورزشی و فرهنگی در مراکز جنوب شهر نیاز نداریم که ساخته شود؟ تمام پیام این است در حوزه‌هایی که گرفتاری داریم کار کنیم. در دوره قبل 110میلیارد اعتبار بوده و اکنون 80میلیارد در حوزه اجتماعی کاهش اعتبار داشته‌ایم و این در حالی است که مشکلات عدیده‌ای را در این حوزه در شهر داریم.

سیدمحمود میرلوحی، کمیسیون برنامه و بودجه:

عضی از اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی ما واکنش منفی در پی دارد و باید این نگاه را عوض کنیم که سالی 180میلیارد تومان به نام فرهنگی ولی کار سیاسی انجام بدهیم و اتلاف هزینه کنیم، این اقدامات دیگر جواب نمی‌دهد. ما باید پسماند و حمل‌ونقل عمومی و آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی شهر را ساماندهی کنیم. ما باید نشاط اجتماعی ایجاد کنیم. اگر به رأی مردم اعتماد کنیم باید به این مسائل بپردازیم مانند اینکه اگر هوای شهر آلوده شد، مردم با مترو سفر کنند که این اقدام بهترین کار فرهنگی است. نمی‌توانیم حقوق کسی را قطع کنیم، نمی‌توانیم آب، برق و گاز یک ساختمان را قطع کنیم. هم‌اکنون چند ماهی است که اضافه کاری نمی‌توانیم بدهیم و باید تعدیل نیرو کنیم، به همین دلایل مخالف این اقدام و به‌شدت موافق کار فرهنگی مناسب هستم.

ابراهیم امینی، کمیسیون نظارت و حقوقی :

کلیه املاک و اراضی که قرار است به فروش و تهاتر برساند اول باید مصوب شورا را بگیرند. این مسئله دخالت در اجرا نیست بلکه نظارت است و برای کنترل این امر است که املاکی که قرار است تهاتر شود، از املاکی نباشند که فروش آن به مصلحت شهر نباشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 25بهمن 96، کدمطلب:6942، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین