پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۵۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
سال ۹۷ برای تهران با استعفای نخستین شهردار منتخب شورای پنجم آغاز شد و با تصویب ساخت و ساز برای ۶۲ باغ به پایان رسید. البته امسال تهران یک رکود زد و آن هم هوای سالم پاییز و زمستان بود.

شعارسال : سال ۹۷ سال پرحادثه ای برای پایتخت بود. پس ازترک محمد باقر قالیباف که رکورد طولانی‌ترین مدیریت شهری را با ۱۲ سال به نام خودثبت کرده بود. تهران طی یک سال ۳ شهردار با سه سبک متفاوت مدیریتی را تجربه کرد.

محمد علی نجفی نخستین شهردار تهران در دوره جدید مدیریت در روزهای پایانی سال ۹۶ استعفای خود را به شورای شهر تهران داد. اما اواخر فرودین ماه با استعفای او موافقت شد. شهرتهران یک ماهی با سرپرستی سمیع الله حسینی مکارم اداره شد و اواخر اردیبهشت ماه محمد علی افشانی به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد. نگاه او به اداره شهر تفاوت معنا داری با نجفی داشت. او دو بخشنامه مهم نجفی در خصوص حذف هولگرام و ثبت توافقات شورای معماری مناطق را لغو و اعلام کرد شهرداری تهران را به شیوه خود اداره می‌کند.

در زمان افشانی تلاش شد، سرعت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی افزایش پیدا کند. در زمان او بیشتر مدیران کلیدی که از سوی شهردار پیشین انتخاب شده بودند، تغییر کردند.

او نخستین معاون زن شهردار در این سال‌ها را انتخاب کرد و اعلام کرد تهران را به شهری بدون گدا تبدیل می‌کند. ادعایی که به نظر می‌رسد از سوی مدیران بعدی او دنبال نمی‌شود.

عمر مدیریت افشانی بر تهران اما چندان طولانی نبود. قانون جدید مجلس در خصوص منع به کارگیری مدیران بازنشسته افشانی را ازساختمان بهشت بیرون راند و تلاش و رأی زنی‌ها برای استثنا کرد شهرداران از این قانون هم به نتیجه نرسید.

شهردار منتخب بعدی شورای شهر پنجم، پیروز حناچی با ۱۱ رأی بود. او کم‌ترین رأی را از سوی شورای شهر به عنوان شهردار تهران گرفته است اما به نظر می‌رسد در این مدت توانسته محبوب تر از گذشته در میان اعضای شورای شهر تهران باشد. تصویب دو فوریت اصلاحیه بودجه با رأی اکثریت در روز پایانی سال در حالی که بیشتر اعضا در کلام با آن مخالف بودند نشان از این دارد که او توانسته همراهی تعداد بیشتری از اعضا را جلب کند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران درباره انتخاب سه شهردار متفاوت از سوی یک شورای شهر می‌گوید: در یک نظام دموکراتیک ومبتنی بر حزب، در صورت وجود فراکسیون‌های متنوع و با آرایی نزدیک این اتفاقات رخ می‌دهد، ما شاهد بودیم که در دو انتخاب شهردار سابق و فعلی، در مرحله نیمه نهایی و نهایی، وجود یک رأی سرنوشت ساز شد و اگر کاندیدای مربوطه یک رأی بیشتر داشت نتیجه‌ای دیگری رقم می‌خورد، شاید این اتفاقات برای کسی قابل پیش بینی نبود اما جزئی از دموکراسی است واحتمالا برای افکارعمومی جذاب است، البته خطوط کلی وسیاستهای اصلی مدیریت شهری ثابت است و هر فردی با هر خصوصیات شخصی انتخاب شود باید در راستای آن عمل کند.

آرامش پس از طوفان

امسال در بیشتر روزهای برگزاری جلسات علنی شورای شهر تهران، پیمانکاران طلبکار از شهردار دست به تجمع زدند. پیمانکارانی که برخی از آنها از سال ۹۰ توانسته بودند طلب‌هایشان را از شهرداری پس بگیرند. شعارهای آنها با رسیدن به ماه‌های پایانی سال تند تر می‌شد. شعارهایی که پیمانکاران خشمگین می‌دهند، بیشتر شورای شهر را هدف گرفته بود. در بین طلبکاران از ۵۰ میلیون تومان تا چند میلیارد تومان نیز وجود داشت. اما در ماه پایانی با تشکیل کمیته پرداخت دیون در مناطق این اعتراض‌ها دست کم در مقابل شورای شهر تهران به پایان رسید.
از انتخاب۳شهردار تا رکوردزنی روزهای سالم
لغو نصفه و نیمه مصوبه برج باغ‌ها

در روزهای پایانی سال گذشته مصوبه برج باغ‌ها در پایتخت لغو شد. لغو این مصوبه هم زمان با استعفای شهردار تهران و معاون معماری و شهرسازی او بود به همین دلیل مصوبه شورای شهر در این رابطه با مدتی تأخیر و در اردیبهشت ماه ابلاغ شد.

به نظر می‌رسید امسال سال خوبی برای باغ‌های باقی مانده تهران باشد اما شورای شهر تهران مجبور شد در روزهای پایانی سال با مجوز ساخت و ساز در ۶۲ باغ موافقت کند. اعضای شورای شهر پنجم می‌گویند وصله تخریب باغ‌ها به آنها نمی چسبد و لغو مصوبه برج باغ‌ها را دلیل این ادعا می‌دانند. اما در جریان بررسی استفساریه شهردار تهران در خصوص باغ‌هایی که به در عوارض خود را به طور کامل پرداخت کرده بودند، مشخص شد مصوبه شورای شهر در خصوص کشیدن ترمز باغ کشی الزام آور نیست و تا زمانی که شورای عالی شهرسازی مصوبه خانه باغ را جایگزین پیوست کنونی طرح جامع نکند صاحبان باغ می‌توانند با حکم دیوان عدالت اداری به ساخت و ساز ادامه دهند.

سخنگوی شورای شهر تهران این موضوع را سوراخ لغو مصوبه برج باغ‌ها می‌داند و آرش میلانی هشدار می‌دهد ممکن است که این پرونده‌ها از ۶۲ پرونده به ۱۵۰ پرونده افزایش پیدا کند.

هر چند این مصوبه شورای شهر تهران از سوی هیأت تطبیق بازگشت داده شده و وزارت راه و شهرسازی هم اعلام کرده است این مصوبه را از مراجع قضائی پیگیری می‌کند. وزارت راه و شهرسازی تاکید کرده است که موضوع تخریب باغات در شورای حفظ حقوق بیت‌المال مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسید امسال سال خوبی برای باغ‌های باقی مانده تهران باشد اما شورای شهر تهران مجبور شد در روزهای پایانی سال با مجوز ساخت و ساز در ۶۲ باغ موافقت کند.

زمستان پاک تهران

به جز انتخاب سه شهردار که هزینه‌های زیادی بر شهر تحمیل کرد، از اتفاقات مهم امسال پاییز و زمستانی بود که روز آلوده نداشت. در حالی که تهران یکی از آلوده‌ترین نوروزهای این سال‌ها را تجربه کرد و برخلاف هر سال که به دلیل کاهش ترددهای روزانه در سطح شهر هوای تهران در وضعیت پاک و سالم بود امسال در نیمه تعطیلات نوروز به دلیل وقوع پدیده گرد و غبار به وضعیت نا سالم رسید. اما به گفته مسئولان شهری پاییز و زمستان امسال به دلیل سخت گیری هایی که در حوزه معاینه فنی به عمل آمد و اجرای طرح ترافیک جدید و باد و باران‌های فراوان، تهران یکی از پاک‌ترین سال‌های خود را پشت سر گذاشت.

نقد شدن ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد از بدهی دولت

طلب‌های شهرداری از دولت موضوع تازه ای نیست اما مسئولان شهری هر دوره رقمی متفاوت درباره میزان بدهی‌های دولت به شهرداری اعلام می‌کنند. امسال بخشی از این طلب‌ها برای تهران نقد شد، هرچند دولت همچنان تعهدات خود در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی را انجام نمی‌دهد.

در روزهای پایانی امسال محمود میرلوحی رئیس کمیته اقتصاد شورای شهر تهران اعلام کرد: خوشحالیم در راستای تفاهمی که با دولت و مجلس داریم ۱,۶۵۰ میلیارد تومان دیگر از طلب‌های شهرداری از دولت محقق شده و امروز به ۲,۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

رد دوباره پیشنهاد انتقال پایتخت

امسال دوباره موضوع انتقال پایتخت در دستور کار دولت قرار گرفت. تهران پرچالش اگر پایتخت نبود، حل مشکلات قدیمی‌اش این اندازه طولانی و تاریخی نمی‌شد. این عقیده کسانی است که معتقدند تهران تاوان پایتخت بودنش را می‌پردازد و اگر روزی پایتخت از تهران برود، نه خبری از آلودگی هوا است و نه ترافیک، ضمن آن که تهران این همه مهاجر و میهمان ناخوانده هم نخواهد داشت… گرچه گروهی دیگر معتقدند پایتخت بودن برای تهران در کنار زیان‌هایی که داشته، پر سود هم بوده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده، در تهران١٠ تا ١٥ نهاد زیرمجموعه نظام قانون‌گذاری کشور، ١٥ تا ٢٠ نهاد زیرمجموعه ریاست جمهوری، ١٠ تا ١٥ نهاد زیرمجموعه دستگاه قضائی کشور و بیش از چند صد نهاد و سازمان زیرمجموعه وزارتخانه‌های مختلف مستقر هستند که کارکرد و حیطه وظایف آنها ملی است. وقتی این آمار را به ۹۶ سفارتخانه‌ای که در تهران فعالیت می‌کنند اضافه کنیم، متوجه می‌شویم این شهر، برای پایتخت بودن، چه اندازه هزینه زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی را در یک روز باید بپردازد.

اما بررسی‌های دوباره هم نشان داد راه حل انتقال پایتخت مشکلی را از تهران حل نمی‌کند. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در خصوص آخرین تصمیم گیری کمیته بررسی موضوع انتقال پایتخت می‌گوید: سال‌هاست که در مورد انتقال پایتخت صحبت می‌شود و اما تصمیم بر این شد که به روی ساماندهی تهران بزرگ بحث شود.

به گفته او بند اول ساماندهی حمل و نقل عمومی بر پایه حمل و نقل ریلی بود که همگان تاکید داشتند که باید این مهم توسعه یابد.
از انتخاب۳شهردار تا رکوردزنی روزهای سالم
افتتاح دوباره خط ۷ بدون هواکش میانی

امسال پر حاشیه ترین خط متروی پایتخت بدون هواکش میانی به بهره برداری رسید، شهردار تهران به شهروندان تهران پیش از بهره برداری از این خط به شهروندان تهرانی قول داد: حفظ امنیت شهروندان اولویت ما و خط قرمز مدیریت شهری است.

درجریان بهره برداری از این خط محسن هاشمی با گلایه از مدیران مترو تهران تاکید کرد در طول یک سال و نیم گذشته باید موضوع اتصال هواکش‌ها میانی به تونل در دستور کار قرار می‌گرفت. او یادآور شد همان طور که تاکنون به دلیل مشکلات مترو حادثه جانی در مترو رخ نداده است همچنان این رکورد حفظ شود.

علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران هم به شهروندان تهرانی تضمین داد خطری مسافران خط ۷ متروی تهران را تعدید نمی‌کند.

پر شدن دخل خالی پایتخت

پس از اجرای دستورالعمل بودجه غیر نقد شهر تهران، دخل خالی شهرداری در نیمه دوم پر شد. شهردار تهران می‌گوید، نزدیک به ۹۰ درصد درآمدهای پیش بینی شده برای تهران محقق شده است.

اتوبوس‌های پایتخت همچنان فرسوده

امسال هم ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده‌تر از گذشته شد. شهردار کنونی تهران وعده داده است هزار اتوبوس به تهران اضافه شود. اما همچنان نیمی از ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است و برخی از اتوبوس‌های فرسوده نیز پس از بخشنامه ضد دود شهرداری تهران به دلیل آن که نتوانستند استانداردهای معاینه فنی را پاس کنند از تردد در خیابان‌های پایتخت منع شدند. موضوع خرید اتوبوس‌های دسته دوم خارجی یکی از راهکارهای مدیران شهری برای بهبود موقتی وضیت ناوگان اتوبوسرانی بودند که تا پایان سال این پیشنهاد هم به نتیجه نرسید.

امسال نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز به کندی پیش رفت. مدیران شهری به دنبال راهکارهای جایگزین برای رهایی از تاکسی‌های فرسوده شهر هستند و پیشنهاد جایگزین کردن خودروهای دست دوم در این حوزه نیز مطرح است.

بزرگراه‌های تهران پولی نشد

در حالی که مدیران شهر تهران در حال بررسی لایحه پولی شدن برخی از معابر و تونل‌های پایتخت بودند، انتشار این خبر و واکنش‌های اجتماعی به آن سبب شد، مدیران شهری ابتدا منکر این لایحه شوند و بعد از مدتی عقب نشینی کرده و آن را در حد یک ایده دانستند که قرار نبوده اجرایی شود. اما بررسی‌ها نشان می‌داد این لایحه برای اجرا در سال ۹۸ به معاونت برنامه ریزی و امور شوراها ارسال شده بود.

برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران و حاشیه‌هایش

امسال برنامه ۵ ساله شهر تهران به تصویب رسید. برنامه‌ای که قرار بود با دو برنامه سابق شهر تهران تفاوت‌های اساسی داشته باشد. گفته می‌شد این برنامه با سایر برنامه‌های میان مدت که بیشتر به کار کتابخانه ها می آیند تا مدیران در اجرا متفاوت است اما ویرایش دوباره این برنامه هم نتوانست منتقدان برنامه ۵ ساله را راضی کند.

یکی از اتفاقات مهم امسال راه اندازی سامانه شفافیت بود. اما اطلاعات منتشر شده در این سامانه مخاطبان را چندان راضی نکرد.

یکی از اتفاقات مهم امسال راه اندازی سامانه شفافیت بود. اما اطلاعات منتشر شده در این سامانه مخاطبان را چندان راضی نکرد. هر لیستی که در این سامانه قرار گرفته از نام خبرنگارانی که طرح ترافیک گرفته اند تا پرونده‌های شهرسازی که در سال ۹۷ تشکیل شده اند از لیست سفرهای خارجی تا لیست حقوق دستمزد مدیران کامل نبوده واین شفافیت نصفه و نیمه بیشتر کام مخاطب را تلخ کرد.

یادمان نرفت در لیست اتفاقات امسال خودسوزی یک مرد در مقابل شورا را هم اضافه کنیم. قرار بود گزارش این خودسوزی در شورا ارائه شود و نشد. این پنهانکاری یا بی تفاوت گذشتن از کنار جان آدم‌ها یکی دیگر از تصمیم‌های اشتباه این شورا است. امسال یک دیوار نیمه، چوبی هم در سالن ورودی شورای شهر کشیده اند خدای نکرده شهروندانی که با اعضای شورای شهر کار دارند، در مسیر خروج آنها از صحن گفتگویی با آنها نداشته باشند. این را هم بگذاریم در لیست اشتباه هات شورای شهری که باید در آن صحن چوبی نیازهای همین مردم را دنبال کند.

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:29 اسفند 1397،کدخبر:4572756،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین