پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۹۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
لودو والتمن درباره نحوه ارزیابی و رتبه‌بندی مؤسسات آموزش عالی گفت: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی برای قرارگیری در رتبه‌بندی لایدن نیازی به ثبت‌نام در سامانه‌ای ندارند. نظام رتبه‌بندی لایدن برای ارزیابی هیچ اطلاعاتی از مؤسسات دریافت نمی‌کند و تمام موارد مورد نیاز را از داده‌های کتاب‌سنجی به دست می‌آورد.
شعار سال : معاون مدیر مرکز مطالعات علم و فناوری دانشگاه لایدن گفت: دانشگاه‌ها به‌جای ارتقای موقعیت در رتبه‌بندی‌ها به فکر سرمایه‌گذاری روی تحقیقات باشند.
لودو والتمن درباره نحوه ارزیابی و رتبه‌بندی مؤسسات آموزش عالی گفت: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی برای قرارگیری در رتبه‌بندی لایدن نیازی به ثبت‌نام در سامانه‌ای ندارند. نظام رتبه‌بندی لایدن برای ارزیابی هیچ اطلاعاتی از مؤسسات دریافت نمی‌کند و تمام موارد مورد نیاز را از داده‌های کتاب‌سنجی به دست می‌آورد.
وی افزود: این اطلاعات توسط تیم مطالعات علم و فناوری دانشگاه لایدن جمع‌آوری می‌شود؛ بنابراین دانشگاه‌ها در روند جمع‌آوری اطلاعات دخالتی ندارند.
والتمن در مورد نحوه امتیازدهی دانشگاه لایدن گفت: در رتبه‌بندی لایدن به استنادهای علمی تمام مؤسسات آموزش عالی به‌صورت یکسان امتیاز داده می‌شود؛ بنابراین فرقی ندارد که یک دانشگاه به چالش‌های روز جهان بپردازد یا در زمینه‌های علمی دیگر فعالیت کند. در رتبه‌بندی لایدن میزان استنادات علمی ملاک اصلی رتبه‌بندی محسوب می‌شود.
معاون مدیر مرکز مطالعات علم و فناوری دانشگاه لایدن در پاسخ به این سؤال که دانشگاه‌های شرقی توان رقابت با دانشگاه‌های غربی را دارند، اظهار کرد: بله فکر می‌کنم که مؤسسات آموزش عالی در کشورهای شرق می‌توانند با همتایان خود در غرب رقابت کنند. برای مثال دانشگاه‌ها در چین به‌سرعت در حال بهبود عملکرد خود هستند؛ حداقل داده‌های آماری کتاب‌سنجی این گونه نشان می‌دهد.
والتمن درباره مقایسه عملکرد دانشگاه‌های شرقی و غربی گفت: دانشگاه‌های شرقی در علوم فیزیک و مهندسی عملکرد بهتری نسبت به غرب دارند؛ برای مثال چین در حال انجام کارهای منحصربه‌فردی در این دو زمینه است.
وی با اشاره به اینکه مؤسسات آموزش عالی نباید تنها به رتبه‌بندی فکر کنند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها نباید منابع ارزشمند خود را صرف اصلاح جایگاه‌شان در رتبه‌بندی‌های جهانی کنند. در حال حاضر بسیاری از مؤسسات آموزش عالی سعی دارند جایگاه خود را در رتبه‌بندی‌ها ارتقا می‌دهند که مشکلات بسیاری را به ارمغان آورده است. دانشگاه‌ها باید روی تحقیقات سرمایه‌گذاری کنند، انتخاب کنند که تمرکز اصلی آنها روی چه حوزه‌های علمی خواهد بود و با تیم‌های تحقیقاتی قوی دانشگاه‌های دیگر همکاری کنند.
نظام رتبه‌بندی مرکز مطالعات علوم و فناوری لایدن از سال ۲۰۰۷ به صورت سالانه، دانشگاه‌ها را براساس تأثیر علمی و همکاری‌های علمی و با استفاده از هشت شاخص علم سنجی ارزیابی و رتبه‌بندی و ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان را معرفی می‌کند. این نظام برای گردآوری داده‌های مورد نیاز از پایگاه استنادی وب‌علوم را استفاده قرار می‌کند.
تعداد و نسبت تولیدات علمی دانشگاه که جزء یک، ۱۰ و ۵۰ درصد بالای تولیدات علمی پراستناد هستند، مجموع استنادهای دریافتی تولیدات علمی دانشگاه و میانگین استنادهای دریافتی و مجموع استنادهای دریافتی تولیدات علمی دانشگاه و میانگین استنادهای دریافتی نرمال‌شده براساس حوزه موضوعی و سال از جمله شاخص‌های تأثیر علمی هستند.
شاخص‌های مشارکت علمی نیز شامل تعداد و نسبت همکاری علمی یک دانشگاه با یک یا چند دانشگاه دیگر، تعداد و نسبت همکاری علمی یک دانشگاه با یک یا چند کشور دیگر، تعداد و نسبت همکاری علمی یک دانشگاه با یک یا چند سازمان صنعتی دیگر، تعداد و نسبت همکاری علمی یک دانشگاه با مؤسسه‌های تا شعاع فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتری و تعداد و نسبت همکاری علمی یک دانشگاه با مؤسسه‌های تا شعاع فاصله بیشتر از ۵۰۰ کیلومتری می‌شود.

شعار سال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته ازخبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 24 فروردین 1398، کدخبر:372692،ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
0
0
دانشگاههای کشور که فکر کنم خیلی مشکلات دارن که باید حل بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین