پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۱۱
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
استاد دانشگاه برن سوییس با بیان این که محصولات تراریخته و ارگانیک در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند، گفت: در بسیاری از مزارع ارگانیک در دنیا از سولفات مس استفاده می‌شود که مصرف غیر اصولی از آن می‌تواند تا هزاران سال در مزارع و محیط زیست آلودگی ایجاد کند.

شعارسال: پروفسور کلاوس امان، استاد دانشگاه برن سوییس، تنوع زیستی را از جمله زمینه‌های تحقیقاتی خود نام برد و یادآور شد: جنگی که در حال حاضر بین طرفداران محصولات تراریخته و محصولات ارگانیک وجود دارد، بی مبنا است.

وی با اشاره به مطالعات 10 ساله دکتر «اورس نیگلی» ( Urs Niggli) یکی از محققان و رهبران محصولات ارگانیک در دنیا، خاطرنشان کرد: دکتر نیگلی از یک سال گذشته با انتشار مقالات علمی خود در مجلات معتبر علمی اعلام کرده است که هیچ مشکلی با محصولات تراریخته ندارد.

وی با تاکید بر این که در آمریکا بازار محصولات ارگانیک محدود و کمتر از 10 درصد است، اظهار کرد: بسیاری از مردم نمی‌دانند که محصولات غذایی آنها تراریخته است و من این اطمینان را می‌دهم که بر مبنای مطالعات زیادی که انجام شده است، کیفیت محصولات ارگانیک بهتر از محصولات غیر ارگانیک نیست.

پروفسور امان افزود: محصولات تراریخته و ارگانیک در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند؛ چون هر دوی این محصولات هدف مشترکی را دنبال می‌کنند و این احتمال وجود دارد که در آینده همکاری‌های بیشتری میان محققان حوزه ارگانیک و تراریخته ایجاد شود.

این محقق دانشگاه برن سوییس با بیان این که بر اساس باور پیشتازان عرصه ارگانیک، محصولات تراریخته به بهتر شدن کیفیت محصولات ارگانیک کمک می‌کنند، گفت: از جمله اهداف مشترکی که این دو محصول دنبال می‌کنند، حفظ محیط زیست است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: در کشت محصولات ارگانیک از‌ آفت‌کش‌های بیولوژیکی استفاده می‌شود که در برخی مواقع حتی خطرناک‌تر از آفت‌کش‌های شیمیایی هستند.

*پاسخ محققان به مخالفان سم گلایفوسیت

عضو انجمن سلطنتی زیستی سوییس با اشاره به گزارش مربوط به سم «گلایفوسیت» ادامه داد: در این گزارش در حالی بر احتمال سرطان‌زا بودن این سم تاکید شده است که گزارش مذکور توسط فردی تهیه شده که یکی از شناخته شده‌ترین افراد در لابی مخالفت با محصولات تراریخته است.

وی اضافه کرد: انتشار این گزارش با اعتراضاتی همراه شد که متعاقب آن سازمان بهداشت جهانی در جهت اصلاح این نظریه اقدام علمی و تحقیقاتی انجام داد.

این محقق تاکید کرد: اگر بخواهیم سم گلایفوسیت را برداریم، هر سم دیگری که جایگزین آن کنیم، 10 بار سمی‌تر از گلایفوست خواهد بود.

*خطرات حشره کش‌های بیولوژیکی

استاد دانشگاه برن سوییس با اشاره به حشره کش «پیرتروم» افزود: پیرتروم یک حشره کش طبیعی است که مقالات علمی زیادی در خصوص آن به چاپ رسیده است. حتی این حشره کش طبیعی و بیولوژیکی با پیشوند بیو به معنی سالم بودن آن محصول نخواهد بود.

پروفسور امان با بیان این که در بسیاری از مزارع ارگانیک در دنیا از سولفات مس استفاده می‌شود، خاطر نشان کرد: اگر این ماده در غلظت‌های مورد نظر استفاده نشود، تا هزاران سال می‌تواند آلوده کننده مزارع و محیط زیست باشد و خطرات سلامتی را برای انسان ایجاد کند.

به گفته وی، این موضوع در مقالات اورس نیگلی از محققان حوزه محصولات ارگانیک تاکید شده که نسبت به استفاده غیر اصولی از آن هشدار داده است.

گل حشره‌کش پیرتروم (pyrethrum) از خانواده گل آفتابگردان است و ماده موثره این گیاه خاصیت حشره‌کشی دارد. مقدار این ماده موثره در تمام اعضای گیاه بویژه در گل و تخمدان‌های آن بیشتر است.

برای قوی‌تر کردن خاصیت حشره‌کشی گل حشره‌کش موادی چون «پیپرونیل بوتوکسید» و یا «بوتوکساید»، «سزوگسان» و «سولفوکساید» به آن اضافه می‌شود تا سمیت آ ن تا ۲ برابر افزایش یابد. گل حشره‌کش دارای خاصیت فلج کننده قوی است، ولی پس از اندک زمانی بعضی از حشرات فلج‌ شده قادر هستند پرواز کنند. از این رو در محلول‌های گل حشره‌کش غالبا یکی از حشره‌کش‌های مصنوعی افزوده می‌شود تا گل حشره‌کش باعث فلج سریع حشره و حشره‌کش مصنوعی باعث مرگ حشره شود.

سم «امشی» از فراورده‌هایی است که دارای ددت، عصاره پیرتروم، اسانس و نفت است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 30خرداد1395، کدخبر: 95032917503: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین