پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۲۵۶
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
وزیر کشور میزان خسارات سیل اخیر را بین 30 تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: 25 استان و بیش از چهار هزار و 400 روستا در کشور درگیر سیل شدند.
شعارسال: سیل اخیر در کشور، میزان خسارات وارده و چگونگی امدادرسانی به سیل زدگان در جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس با حضور وزیران نیرو، جهاد کشاورزی ، راه و شهرسازی، کشور ، رییس سازمان هواشناسی و رییس سازمان امداد و نجات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

«عبدالرضا رحمانی فضلی» در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با ارایه گزارشی از میزان خسارات سیل اظهارداشت: این سیل بی نظیر بود و منجر شد که 25 استان درگیر مشکلات بسیار از جمله آب گرفتگی، تخریب منازل، واحد های تولیدی، پل ها و جاده ها و خسارت های بسیاری دیگری شوند.

وی با افزود: با توجه به اقدامات پیشگیرانه کاهش خسارت های جانی را به عنوان نخستین هدف قرار دهیم و با جابجایی جمعیت در بیش از 250 روستا و بخش هایی از شهرها خسارت های جانی را به حداقل رسانیدم.

وزیر کشور با بیان این که سیلی که امسال در کشور رخ داد مربوط به دوره های 200 تا 250 ساله است، گفت: سیلی با این عظمت می توانست خسارت های انسانی بسیاری داشته باشد که با لطف خداوند و تلاش دستگاه ها و کمک مردم توانستیم خسارت های جانی را به حداقل برسانیم.

رحمانی فضلی توضیح داد: بر اثر جاری شدن سیل، حجم عبور رودخانه کرخه از هزار متر مکعب در ثانیه به 20 هزار متر مکعب در ثانیه، گرگان رود از 120 متر مکعب در ثانیه به 800 مترمکعب در ثانیه، معمولان از 800متر مکعب در ثانیه به 2 هزار و 500 متر مکعب در ثانیه و پلدختر از 2 هزار و 500 متر مکعب به پنج هزار متر مکعب در ثانیه رسید.

وی ادامه داد: همه اینها خارج از ظرفیت های رودخانه ها بودند که حجم آنها نیز به خاطر رسوب گیری کاهش پیدا کرد و آب به سمت منازل سرازیر شد.

وزیر کشور با تشکر از نیروهای نظامی و انتظامی گفت: این نیروها از دقایق نخست برای امداد رسانی پای کار بودند و ما را یاری دادند.

رحمانی فضلی هماهنگی بین دستگاه ها را مطلوب دانست و گفت: در سیل امسال از امکانات بخش خصوصی نیز برای امداد رسانی به سیل زدگان استفاده کردیم.

وی با بیان این که بیشترین حجم خسارت به استان خوزستان بود، ادامه داد: در این استان سیل برهایی داریم که می توانستند بین 700 تا 800 هزار متر مکعب را عبور دهند که به دلایل مختلف از جمله تصرف و عدم لایروبی کارایی نداشتند.

وزیر کشور با یادآوری این که در سیل اخیر با ضعف تجهیزات روبه رو بودیم، یادآور شد: سیل نشان داد که نسبت به اخطارها و هشدارها باید حداکثر ملاحظه را داشته باشیم؛ جدیت مقابله با سیل و پیشگیری از سیل تا پایان اردیبهشت ماه 98 حفظ شود.

رحمانی فضلی ادامه داد: با توجه به دستور رییس جمهوری و تاکیید رهبر معظم انقلاب، موضوع بازسازی و تامین خسارت ها که اصلی ترین دغدغه مردم باید با جدیت دنبال شود.

** برای جبران خسارت ها، نیازمند حمایت مجلس هستیم

وی به نزدیکی فصل گرما اشاره کرد و گفت: زندگی زیر چادرها برای مردم سخت است، باید بتوانیم هرچه سریع تر خسارت ها را جبران کنیم؛ دولت این موضوع را بر عهده وزارت کشور گذاشته و همه را موظف کرده است که این موضوع را پیگیری کنند.

وزیر کشور با بیان این که نیازمند حمایت مجلس برای جبران خسارت ها هستیم، گفت: هواشناسی باوجود برخورداری از نیروهای ورزیده باید به خوبی تجهیز شود؛ بدون شک میزان خسارت هایی که پس وقوع حادثه باید پرداخت کنیم بیش از هزار برابر هزینه های پیشگیری است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: باید رسیدگی به طرح های آبخیزداری، طرح های نیمه تمام و کشت های بی قاعده را در دستور کار داشته باشیم و با همکاری قوای مقننه و قضاییه در این زمینه اقدام کنیم.

**روزانه 400 هزار غذا میان سیل زدگان توزیع می شود

رییس شورای امنیت کشور با تاکید بر این که تخریب ساخت و ساز ها در مسیل های طولانی به تنهایی از عهده دستگاه اجرایی ساخته نیست، گفت: درست در بالای مسیل ها برج های بسیاری ساخته شده که تخریب آنها هزینه های بسیاری در بر خواهد داشت؛ حتی اگر تخریب نشدن باید پیش بینی های لازم را برای وقوع بحران داشته باشیم.

وی افزود: همان طور که رییس جمهوری دستور دادند باید در حوزه های پیش بینی، پیشگیری، مقابله، بازسازی، نوسازی و بازتوانی تمام ظرفیت های خود را به کار گیریم.

وزیر کشور با تشکر از هلال احمر و نیروهای مردمی که در امر امدادرسانی فعال بودند، گفت: بیش از 200 موکب اربعین، روزانه 400 هزار غذا را با کمک خیرین تولید و بین مردم توزیع می کنند؛ این موکب ها در کمک رسانی، پاکسازی رسوبات و اسکان مردم نیز فعال هستند.

**آمار جرائم در مناطق سیل زده نسبت به زمان های مشابه پایین تر است

رحمانی فضلی با تشریح خدمات بهداشتی و امنیتی در مناطق سیل زده اظهارداشت: در استان های خوزستان، گلستان، لرستان و دیگر نقاط سیل زده آمار جرائم همچون سرقت از زمان های مشابه پایین تر است که نشان از تلاش نیروهای نظامی در چندین جبهه دارد.

**مجلس لایحه مدیریت بحران را نهایی کند

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات گرگان رود اشاره کرد و گفت: مسئولیت گرگان رود با سرپرستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نیروهای نظامی واگذار شد؛ کانال جدیدی از گومیشان به دریا کشیده و کاری که در آنجا انجام شد برابر یک سال لایروبی بود.

رحمانی فضلی درمورد خدمات برق رسانی توسط وزارت نیرو اظهارداشت: برق بیش از 90 درصد روستاها و بخش هایی از شهرها که پس از سیل قطع شده بود، اکنون وصل شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که لایحه مدیریت بحران را نهایی کنند و خطرهای سیل پذیری را در بودجه های سالانه در نظر بگیرند.

وزیر کشور با بیان این که برای بازسازی پل ها و راه های مواصلاتی باید به وزارت راه کمک کنیم، گفت: بحث رسیدگی به تجاوز به حریم رودخانه ها و پاکسازی منازل ساخته شده در این حریم باید به صورت جدی دنبال شود.

رحمانی فضلی با تشکر از خبرنگاران و رسانه ها گفت: وقوع سیل را تاکنون در شرایطی منطقی و منسجم مدیریت کردیم.

وی همچنین بر تقویت استان های معین برای امدادرسانی تاکید کرد و افزود: صدها هزار هکتار از زمین های کشاورزی مردم زیر آب رفت، البته برخی اقدامات را انجام داده ایم تا اجازه ندهیم آب به شهرها نفوذ کند؛ باید خسارت سیل را با برآوردهای منطقی و بدون خساست هرچه سریع تر تامین کنیم تا هم اعتمادسازی صورت بگیرد و هم شرایط زندگی مردم بهتر شود.

وزیر کشور در پایان سخنان خود در پاسخ به پرسش نمایندگان مجلس مبنی بر میزان خسارت های سیل تاکنون گفت: باید جمع بندی کنیم اما به نظر می رسد که سیل امسال 30 تا 35 هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 25 فروردین 1398 ، کدخبر: 83277269 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین