پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
با توجه به بحث آلودگی هوا و خطرات زیست محیطی یک شرکت دانش‌بنیان فیلتر‌های نانویی تولید کرده است که می‌تواند روند احتراق ناقص سوخت را کاهش داده و از آلودگی هوا بکاهد.تولیدکنندگان این محصول می گویند که در سال اول ورود محصولمان به بازار، بسیار تلاش کردیم که با صنایع خودروسازی کار کنیم، اما به دلیل وجود مافیای حاضر در مجموعه قطعات خودروسازی موفق نشدیم.عطا اکبری می گوید ما بعنوان یک شرکت دانش بنیان انتظار حمایت دولتی بیشتری داریم .


شعار سال : با توجه به بحث آلودگی هوا و خطرات زیست محیطی یک شرکت دانش‌بنیان فیلتر‌های نانویی تولید کرده است که می‌تواند روند احتراق ناقص سوخت را کاهش داده و از آلودگی هوا بکاهد.

 سخت می‌آید و می‌رود، نفس را می‌گویم! دقیقا در اوج روز‌هایی که نامش را گذاشته‌اند آلودگی هوا؛ اصلا این نام را باید به تک تک اسامی روز‌های هفته وصل کنیم، زیرا در اکثر ماه‌های سال جزئی جدا ناپذیر از هوای تهران و بسیاری از کلان شهر‌ها شده است. آمار‌ها حکایت از افزایش تعداد روز‌های آلوده در تهران و برخی کلان شهر‌ها دارد و از سوی دیگر بیماران تنفسی تقریبا تا ۶۰ درصد افزایش داشته است.

اما با نگاهی به عوامل مختلف بروز آلودگی هوا به یک واژه می‌رسیم که هر لحظه وجود آن را درک می‌کنیم. ترافیک؛ با افزایش مهاجرت و شهرنشینی، جمعیت کلان‌شهر‌ها چند برابر شد و نبود شغل مناسب افراد را به سمت مسافرکشی سوق داد. نبود زیرساخت‌های لازم برای این حجم خودرو، تولید بدون حساب و کتاب شرکت‌های خودروساز، عدم استفاده از قطعات و لوازم درجه یک و استفاده از سوخت فسیلی برای خودرو‌ها به مرور موجب شد تا زنگ هشدار در خصوص آلودگی هوا به صدا در بیاید.

امروزه بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا به دنبال جایگزینی سوخت مناسب برای سوخت‌های فسیلی هستند و تلاش می‌کنند علاوه بر حفظ این منابع، محیط زیست را حفظ کنند. همچنین با پیشرفت‌های علمی در دنیا و ورود ذره‌ای کوچک به نام نانو، صنعتگران حوزه خودرو در تلاشند با وجود استفاده از سوخت‌های فسیلی شرایطی را فراهم سازند که آلودگی هوا به حداقل میزان خود برسد.

یکی از این قطعات فیلتر هوا در خودرو است. تأثیر مخربی که از احتراق ناقص موتور خودرو‌ها صورت می‌گیرد، فیلتر‌ها می‌توانند با تصفیه بخشی از این آلودگی به کاهش آلودگی هوا کمک کنند. حالا یک شرکت دانش بنیان با استفاه از استفاده از تکنولوژ‌های روز دنیا که از جمله آن فناوری نانو می‌باشد، فیلتری مجهز به لایه‌های حفاظتی الیاف نانو تولید کرده که هوای ورودی موتور را کاملاً تصفیه می‌کند.
 مافیای قطعات خودرو مانع صنعت تولید فیلترهای نانویی
عطا اکبری مدیر عامل شرکت نانو ساختار مهرآسا درخصوص تولید این فیلترهای نانویی، اظهار کرد: از 4 سال پیش فعالیت خود را در عرصه تولید فیلتر‌های خودرو با تکنولوژی‌های نانوآغاز کرده‌ایم.

اکبری ادامه داد: محصولات ما وظیفه فیلتر و تصفیه کردن هوا و تولید انواع فیلتر‌های خودرو، ماشین‌های ایرانی و خارجی است.
 
وی با بیان اینکه ذرات ریز معلق در هوا از فیلتر‌های معمولی عبور می‌کند، اما در فیلتر‌های نانویی به دام افتاده و هوای بسیار پاک تری به محفظه احتراق خودرو وارد می‌شود، گفت: این عمل موجب سوخت و ساز پاک‌تری شده، همچنین باعث کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب خودرو، محافظت از موتور خودرو و کاهش آلودگی محیط زیست و بنزین خودرو می‌شود.
مافیای قطعات خودرو مانع صنعت تولید فیلترهای نانویی
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه رقابت داخل بازار سخت و محصولات جدیدی روانه بازار شده و شرکت‌های قدیمی اجازه‌ی ورود این محصولات را نمی‌دهند، ادامه داد: همه مردم جامعه باید با محصولات جدید آشنا شوند؛ شناساندن این محصول به عنوان فناوری روز دنیا اندکی مشکل است. سال‌های اول و دوم فعالیتمان با مقاوت بازار رو به رو بودیم، اما در حال حاضر تولیداتمان جای خود را در بازار پیدا کرده و در اکثر استان‌ها استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: تقریبا در دو سال اول فعالیتمان، شرکت نانویی دیگری در بازار نبود، اما امسال یک شرکت از زیر مجموعه خودمان وارد بازار شده است و البته تلاش می‌کنیم تا چنین شرکت‌هایی گسترده‌تر شوند.

اکبری عنوان کرد: در سال اول ورود محصولمان به بازار، بسیار تلاش کردیم که با صنایع خودروسازی کار کنیم، اما به دلیل وجود مافیای حاضر در مجموعه قطعات خودروسازی موفق نشدیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان یادآور شد: استقبال مردم در بازدید نمایشگاه‌ها از محصولات نانویی جدید بسیار خوب است؛ البته گاهی اوقات واسطه‌ای بین ما و مشتری نهایی وجود دارد، اما در این بین بزرگترین مسئله، سدی به نام تعویض روغنی و یا عمده فروشی‌هایی است که با آن‌ها کار می‌کنیم، است.
 
اکبری گفت: اگر محصولات نانویی برای واسطه‌ها از نظر اقتصادی شرایط بهتری را فراهم کند استقبال خواهند کرد و حتی ممکن است سراغ فیلترهای قدیمی‌ نروند اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم آنجور که شایسته است این محصول را به بازار معرفی کنیم.
 مافیای قطعات خودرو مانع صنعت تولید فیلترهای نانویی
وی با اشاره به اینکه قیمت فروش محصولاتشان ۵ درصد بالاتر از فیلتر‌های معمولی داخلی است، بیان کرد: قیمت محصولات ما ۱۰ درصد پایین‌تر از فیلتر‌های وارداتی معمولی بوده است و از نظر هزینه با آن‌ها در رقابت هستیم. ۴ یا ۵ شرکت در اروپا و ۲ یا ۳ شرکت هم در آمریکا هستد که محصولات مشابه نانو فیلتر تولید می‌کنند؛ این محصولات در حد ۴ یا ۵ درصد وارد شده و این باعث شده است که از کالای ما استقبال شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در خصوص صادرات جزئی به مقصد ترکیه در سال گذشته و ارزآوری حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان، اشاره کرد و ادامه داد: امسال هم در نمایشگاه برای صادرات استقبال خوبی شده بود، اما متاسفانه ما برای وارد کردن مواد اولیه، مشکلات ارزی، نقل و انتقالات و تهیه آن و... با مشکل مواجه شدیم.

اکبری تصریح کرد: بزرگترین مسئله‌ای که همه جا یادآور شده ام، بحث حمایت دولت است. تلاشمان بر این بود که سال گذشته با حمایت دولت در خودروهای دولتی که توسط وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و بدنه دولت در تردد است از فیلترهای نانویی استفاده کنند تا این امر موجب شود که به تدریج بدنه ایران خودرو، سایپا و .... نیز استقبال کنند، اما متاسفانه مشکلات دیگری در حال حاضر به وجود آمده است.

وی با یادآوری اینکه ایران رتبه چهارم فناوری نانو را در جهان دارد، بیان کرد: کیفیت محصول ما تفاوتی با نمونه خارجی نداشته و از این لحاظ عالی است و امیدواریم مسیر برای تولید کننده‌ها هموار شود.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه تولید این محصول برای ۲۰ الی ۲۵ نفر اشتغال زایی کرده است، خاطرنشان کرد: بخش عمده حامیان مالی ما (در حدود ۸۰ درصد)، سهامداران و بخش خصوصی بوده و از سوی ستاد توسعه فناوری نانو و صندوق نوآوری شکوفایی هم کمک جزئی در بخش دیگر داشتیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو،تاریخ انتشار:24فروردین1398،کدخبر:756996،snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین