پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۳۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
روند اعزام تیم به مسابقات یونیورسیاد کاهش داشته است چراکه دایره حمایت از ورزش دانشگاهی تنگ‌تر شده و شاید سازمان‌های مربوطه آن را فراموش کرده‌اند.
شعارسال: سی‌امین یونیورسیاد از ۱۲ تا ۲۳ تیرماه ۹۸ در ناپل ایتالیا برگزار می‌شود. یونیورسیاد پس از المپیک ورزشی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی دانشجویان محسوب می‌شود. کمتر از دو ماه به سی‌امین یونیورسیاد باقی‌مانده است، یونیورسیادی که برای اولین بار بخشی از دهکده بازی‌ها بر روی یک کشتی اسکان داده نمی‌شود. این کشتی قرار است نزدیک به ۲ هزار نفر را در خود جای دهد تا چشم‌اندازهای دورافتاده و به‌دوراز هیاهوی شهر را برای دانشجویان ورزشکار به ارمغان بیاورد.

یونیورسیادهای تابستانی شامل ۱۵ رشته ثابت و سه رشته اختیاری هستند که رشته‌های اختیاری امتیازی است و به کشور میزبان داده می‌شود تا رشته ورزشی موردنظر خود را از لیست مورد تأیید فیزو انتخاب کند.

تیر و کمان، ژیمناستیک هنری، دومیدانی، بسکتبال، شیرجه، شمشیربازی، فوتبال، جودو، ژیمناستیک، شنا، تنیس روی میز، تکواندو، تنیس، والیبال و واترپلو رشته‌های ثابت و برای هفت نفر در قایقرانی و تیراندازی رشته‌های اختیاری سی‌امین دوره یونیورسیاد تابستانی هستند.

پیش‌ازاین فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی اعلام کرده بود کاروان‌های ورزشی دانشجویان کشورمان در رشته‌های والیبال، تیراندازی باکمان، تیراندازی، تکواندو، شمشیربازی، جودو و دوومیدانی منوط به تأیید ورزشکاران توسط کمیته فنی و هیئت‌رئیسه فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی در این دوره از مسابقات یونیورسیاد حضور خواهند داشت. شرکت در سایر رشته‌های ورزشی «یونیورسیاد» در حال بررسی است.

درنهایت رشته‌های شمشیربازی و جودو حذف شدند، این روزها اردوهای آماده‌سازی و تدارکاتی رقابت‌های یونیورسیاد در چهار رشته (تیراندازی باکمان، کامپوند، تکواندو مبارزه و تکواندو پومسه و تیراندازی) در حال برگزاری است. علت این حضور مختصر نبود استعداد ورزشی یا عدم استقبال دانشجویان نیست بلکه به دلیل محدودیت‌های مالی است چراکه هزینه‌ها نسبت به سال گذشته بیش از هفت برابر شده است.

فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی استقلال ندارد

هزینه‌های شرکت در رقابت‌های یونیورسیاد بر عهده فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی است. این فدراسیون دارای ردیف بودجه نیست بلکه بودجه خود را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ می‌کند. از همین رو بسیاری معتقدند فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی از استقلال لازم برخوردار نیست.

محمدرضا دهخدا رئیس فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی در این خصوص گفت: تمامی هزینه‌های فدراسیون بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است اما این وزارتخانه توانایی محدودی داشته و از سویی فدراسیون، ملی به شمار می‌رود و باید تمامی بخش‌ها در تأمین مالی آن مشارکت کنند. هزینه‌های اعزام به سی‌امین یونیورسیاد بالا است. از طرفی تیم‌ها نیازمند اردو و تجهیزات فنی و عمومی هستند که پرداخت تمامی هزینه‌ها از عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خارج است.

غفلت وزارت ورزش و جوانان از ورزش دانشگاهی

مسئله دیگری که مطرح این است که جایگاه وزارت ورزش و جوانان در مهم‌ترین رویداد ورزش دانشجویان چیست؟ آیا استفاده از ظرفیت‌های فدراسیون‌های ورزشی، مربیان و بعضاً خرید لباس ورزشی برای دانشجویان بر عهده این وزارتخانه است؟ بسیاری از افراد آگاه در این زمینه معتقدند که قوانین بالادستی دارای اشکالاتی است از همین رو وزارت ورزش و جوانان نمی‌تواند از فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی حمایت مالی کند.

جای خالی اسپانسرهای مالی

حمایت مالی از ورزش، موجب شده تا این روزها برخی از افراد آن را به‌عنوان یک «صنعت» موردتوجه قرار دهند. درواقع آن‌ها بر این تلاش‌اند تا ارتباط میان ورزش و تجارت را در حوزه‌های مختلف تبیین کنند همچنین پشتیبانی از رشته‌های مختلف ورزشی به‌قدری موردتوجه قرارگرفته است که برخی از دولت‌ها به‌جز تبلیغات کالایی، درزمینهٔ مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از این عرصه بهره می‌گیرند. سرمایه‌گذاری در ورزش در دنیای امروز، پول‌ساز است.

در کشور ما نیز این موضوع بی‌شباهت با سایر کشورها نیست و موردتوجه صاحبان آگهی قرارگرفته که درآمدهای ناشی از آن می‌تواند در جهت اعتلای ورزش کشور مؤثر باشد اما این موضوع در ورزش دانشگاهی آن‌چنان‌که باید مورداستفاده قرار نگرفته است. درحالی‌که جامعه ما به ورزش به‌ویژه ورزش دانشجویی بی‌توجه نیست و دانشجویان توانستند در میدان‌ها مختلف مدال‌های زیادی را کسب کنند.

اعزام دانشجویان به دلیل چند برابرشدن هزینه‌ها سخت است

محمدرضا دهخدا رئیس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی در خصوص هزینه‌های شرکت در سی‌امین یونیورسیاد گفت: پیش‌بینی‌شده که حداکثر دو میلیارد تومان برای شرکت در رقابت‌های یونیورسیاد هزینه کنیم. این مبلغ از طریق بخش‌های مختلف تأمین می‌شود. تلاش می‌کنیم یک کاروان کیفی با حداقل نفرات، تیم را به یونیورسیاد اعزام کنیم تا نتیجه‌ای نزدیک به رتبه دو دوره قبلی را به دست بیاوریم. این دوره از مسابقات یونیورسیاد در ایتالیا برگزار می‌شود از همین رو کشورهای اروپایی با همه توان خود در این مسابقات شرکت می‌کنند که این کار ما را سخت می‌کند. این دوره شرایط اعزام‌ها سخت است زیرا هزینه‌ها در اروپا چندین برابر شده است.

با نیم‌نگاهی به برخی هزینه‌های هنگفتی که به ورزش‌ و تیم‌های داخل کشور می‌شود به نظر می‌رسد رسیدگی و حمایت از ورزش دانشگاهی کار چندان سختی نباشد و با در نظر گرفتن این مؤلفه که این فدراسیون باعث کشف و تربیت استعدادهای ورزشی جوان کشور خواهد شد، حمایت از آن بسیار حائز اهمیت است. با این همه شاید فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی و ورزش دانشجویی حتی در اولویت‌های آخر بررسی مسئولین امر نیز نباشد.

دایره حمایت از ورزش دانشگاهی تنگ‌تر شده است

در بیست و نهمین یونیورسیاد نیز ایران کاروان کیفی به این مسابقات اعزام کرد. اکنون این شبهه وجود دارد که با ضعف مدیریت مالی، محدودیت‌های مالی و نبود اسناد بالادستی برای استفاده از منابع مالی دیگر نهادها و نداشتن ردیف بودجه فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی، اعزام دانشجویان به یونیورسیادهای سال بعد چگونه خواهد بود. آیا سیر اعزام دانشجویان و استعدادهای جوان به یونیورسیادهای جهانی نزولی بوده و بار دیگر خبرهای بد از کاهش تعداد تیم‌های ایرانی در مسابقات ورزشی دانشجویان جهان خواهیم دید؟

شاید بتوان گفت؛ سازمان‌هایی که باید از ورزش دانشگاهی به دلیل کشف استعدادهای جوان از آن حمایت کنند این فدراسیون را به فراموشی سپرده‌اند. سیر نزولی و کاهش تعداد تیم‌های ایرانی در مسابقات جهانی دانشجویان اتفاقی است که نمی‌توان آینده خوبی برای آن در نظر گرفت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 376078 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین