پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
دبیر کارگروه مبارزه با زمین‌خواری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستگاه‌های دولتی هم در زمین‌خواری و هم در تسهیل شرایط لازم برای زمین‌خواری بیشترین سهم را دارند.

شعارسال: دبیر کارگروه مبارزه با زمین‌خواری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستگاه‌های دولتی هم در زمین‌خواری و هم در تسهیل شرایط لازم برای زمین‌خواری بیشترین سهم را دارند.

حسین کاظمی، در اولین جلسه کارگروه زمین‌خواری استان در سال 98 با اشاره به این‌که بارش‌های فروردین ماه امسال نشان داد که در بحث زمین‌خواری تنها گفتار درمانی کردیم، افزود: خسارتهایی که در بحث سیل به استان کهگیلویه و بویراحمد وارد شد به این علت بود که هم در زمینه ساخت‌وسازها در بستر رودخانه‌ها و هم در زمینه از بین بردن جنگل‌ها و مراتع خلاف قانون عمل کردیم.

وی با بیان این‌که اگر ما به وظیفه خود عمل می‌کردیم این اتفاق‌ها در جریان بارندگی‌ها رخ نمی داد، اظهار کرد: شرکت‌های خدمات‌رسان به دلیل ارائه خدمات به ساخت‌وسازهای غیر مجاز بیشترین سهم را در حوزه تغییر کاربری داشتند.

مدیرکل امور شهری استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ساخت‌وساز در منطقه پریکدان و مشکلاتی که برای اهالی این منطقه در سیل ایجاد شد، خاطرنشان کرد: بارها با ساخت‌وساز در حریم و بستر رودخانه در پریکدان مخالفت کردیم، اما ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این روستا انجام و انشعابات آب، برق و گاز به آنان داده شد.

کاظمی با بیان این‌که سال گذشته تعداد انگشت شماری از درخواست متقاضیان در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی که از اراضی منابع ملی زمین تخصیص داده شده تحقق پیدا کرد، تصریح کرد: کمیسیون مبارزه با زمین خواری به شدت به بحث زمین خواری دامن زده است.

وی با بیان این‌که تاکنون کمترین برخورد جدی با زمین‌خواران صورت گرفته است، ادامه داد: اراضی با ارزش اطراف شهر ها که باید در خدمت توسعه اقتصادی و شهری باشند عمدتا در دست زمین‌خواران هستند و منابع طبیعی استان تاکنون نتوانسته آن طور که باید به وظایف خود در صیانت از پهنه‌های گسترده طبیعی عمل کند.

دبیر کارگروه مبارزه با زمین‌خواری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این‌که مهمترین مانع توسعه اقتصادی بالاخص در مرکز استان موضوع معارضات محلی یا همان زمین‌خواری است، عنوان کرد: بیشترین میزان تغییر کاربری اراضی در اطراف شهرهای بزرگ استان روی داده است، ضمن این‌که تعاونی‌های مسکن برخی ادارات بیشترین نقش را در تغییر کاربری اراضی داشته‌‍‌اند.

کاظمی بیان کرد: در همه نقاط استان شاهد زمین‌خواری گسترده‌ هستیم و در بویراحمد از پل زردک تا پل مختار اراضی ملی بود اما شاهدیم که این اراضی به طور غیر قانونی زیر کشت گندم، جو و عدس رفته است.

علی داوودی مهر، مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، گفت: تا کنون بیش از ۸۹ هکتار از حریم رودخانه‌ها که تصرف شده بود آزاد شده که ۸۰ هکتار آن مربوط به حوزه رودخانه بشار است.

وی با بیان این‌که ما حریم و بستر رودخانه را مشخص و مطالعاتی برای ساماندهی آن انجام دادیم، افزود: اگر اعتبارات لازم تامین شود می‌توانیم در بحث آزادسازی تصرفات حاشیه و بستر رودخانه ها اقدامات بیشتری انجام دهیم.

غلامحسین حکمتیان‌اصل، مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان این‌که بحث تصرف اراضی و منابع طبیعی در استان به وفور پیدا می‌شود، گفت: در برخی از مناطق پرونده تشکیل دادیم ولی در بخش زیادی هم کاری از دست ما ساخته نیست.

وی با اشاره به کمبود نیرو و تجهیزات افزود: در کشور هر 6 هزار هکتار توسط یک قرقبان محافظت می شود در حالی که در استان کهگیلویه و بویراحمد در مجموع 74 قرقبان از یک میلیون و 722 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی استان حفاظت می‌کنند.

حکمتیان اصل تصریح کرد: سال گذشته ۱۸۲ هکتار از اراضی منابع طبیعی رفع تصرف شد که بیشتر از این در توان اداره کل منابع طبیعی استان نیست چرا که با کمبود نیرو و امکانات مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام ادیبان، معاون دادستان یاسوج نیز در این جلسه از منابع طبیعی خواست اراضی محدوده پلیس راه یاسوج ـ شیراز تا یاسوج ـ اصفهان که توسط سودجویان قطعه قطعه شده را شناسایی و اسامی اشخاصی که زمین ها را تصرف کردند مشخص کنند تا پرونده های لازم در این خصوص تشکیل شود.

عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه همه ما اینجا جمع شدیم تا نگذاریم بیشتر از این به حریم رودخانه‌ها و جنگل‌ها تجاوز کنند، گفت: همه دستگاه‌ها موظف هستند به رفع تصرف ها اقدام کنند و پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

وی اضافه کرد: مسئولان موظفند در جلسه آینده گزارش های عملیاتی ارائه دهند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز ،تاریخ انتشار : 5اردیبهشت 98، کد خبر: 19097،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین