پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
پدیده نوظهور زمین خواری در ده های اخیر علاوه بر خسارت های فراوان به محیط زیست موجب تصرف مساحت زیادی از زمین های کشاورزی مرغوب و تبدیل آن به ویلا و ساختمان های مجلل از سوی افراد سود جو و قانون شکن شده است.

شعار سال: اگرچه در نظام حقوقی ایران برای زمین خواری عنوان مجرمانه مستقلی بیان نشده،اما از آنجا که عنصر مادی آن تحصیل مال نامشروع و تصاحب زمین غیر یا تصرف مراتع و اراضی موات، محیط زیست، اراضی ملی و سایر اراضی و املاک متعلق به دولت یا سازمان ها و نهادهای عمومی است می توان با مصداق های مجرمانه متعددی آن را تطبیق داد.

چند سالی که زمزمه مبارزه با زمین خواری در کشور شنیده می شود، اما در دو سال اخیر با عزم جدی دولت و قوه قضاییه بسیاری از زمین های بیت المال از دست سودجویان رفع تصرف شد.
در این میان شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با برخورداری از آب و هوای مساعد و چشم انداز زیبای منطقه های بالا دست این شهر موجب شده است تا دست طمع سودجویان به سوی زمین های این منطقه روزبه روز دارزتر شود.

گسترش این پدیده ناپاک در کهگیلویه و بویراحمد و به خصوص شهر یاسوج این موضوع به یکی از مهمترین دغدغه های مدیران استانی تبدیل کرده است.

توسعه ی ویلا سازی یا همان باغ شهر ها در زمین های کشاورزی سروک یاسوج طبیعت زیبای اطراف شهر یاسوج را با خطر نابودی روبرو کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: برای اعمال قانون در زمینه تغییر کاربری های غیر مجاز زمین های کشاورزی نیازمند همکاری کارگروه مبارزه با زمین خواری استان هستیم تا بتوانیم از روند گذشته تاکنون در این زمینه جلوگیری کنیم.

جعفر گوهرگانی افزود تغییر کاربری در برخی مناطق شهر یاسوج از جمله روستای سروک موجب شده تا بسیاری از طرح های آبیاری کشاورزی که با صرف هزینه فراوان اجرا شده بود بدون استفاده باقی بماند.
وی با اشاره به اینکه از گذشته تاکنون ساخت و سازهای بی رویه در زمین های کشاورزی سروک انجام شده است، عنوان کرد: این وضعیت به مرحله زنگ خطر رسیده و در سال 91 شروع کار برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در این منطقه کشاورزی این منطقه زده شد.

گوهرگانی اظهار کرد:با پیگری های صورت گرفته تا کنون 54 مورد ساخت و ساز در پایین دست شبکه زهکشی زمین های کشاورزی منطقه سروک یاسوج که به صورت غیرقانونی تغییر کاربری داده و ساخت و ساز کرده اند شناسایی شده است.

وی از تغییر کاربری بدون مجوز 12 هکتار از زمین های کشاورزی درجه یک منطقه سروک یاسوج از سوی 54 نفر خبر داد و افزود: با پیگیری های صورت گرفته تا کنون 30 مورد حکم قلع و قمع در ویلا شهرهای سروک یاسوج اخذ شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: مبارزه با زمین خواری از اهمیت بالایی برخوردار است و نیز به عزم همگانی دارد.

پژمان نیک اقبالی افزود: متاسفانه طی سال های گذشته زمین های ملی و کشاورزی پس از تخریب در آن ها ساخت و ساز غیرمجاز انجام شده است.

وی یکی از این ساخت و ساز غیرمجاز را در محور یاسوج- شیراز و حدفاصل منطقه «پریکدان» تا گردنه «مله شوره» عنوان کرد.

نیک اقبالی اظهار داشت: رویکرد جدید در کمیسیون ماده 100جریمه نیست بلکه تخریب در دستور کار قرار دارد و ساخت و سازهای غیر مجاز در این استان تخریب می شوند.

معاون استاندار بر تهیه نقشه کاداستر اراضی ملی تاکید کرد و گفت: لازم است اختلاف های بین مردم و اداره منابع طبیعی هم مرتفع شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: مدیران دستگاه های دولتی در زمینه تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی کوتاهی و سهل انگاری می کنند.

الماس گشتاسبی افزود: در سطح این استان حدود 100 رای زمین خواری و تغییر کاربری در زمین های کشاورزی صادر شده اما تاکنون تنها پنج مورد از این تعداد اجرایی شده است.

احسان نعمتی معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: در شش ماهه اول امسال 115 هکتار از عرصه های منابع طبیعی این استان از سوی زمین خواران تصرف شد که از این میزان 52 هکتار بازپس گیری و رفع تصرف شده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: بیشترین تصرف عرصه های منابع طبیعی در حوزه شهرستان های بویراحمد و دنا است.

سید حسین کاظمی افزود: برخی مناطق همچون مناطق تل سیاه، اطراف رودخانه بشار و «سرنجل کل» که قبلا رفع تصرف شده بود طبق گزارش های رسیده دوباره تصرف شده است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری ايرنا، تاریخ انتشار: 25 آبان 1394، کد مطلب: 81840813 (4990328):www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین