پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۸۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون 83 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط در نقاط مختلف استان درگیر خشکیدگی شده و از بین رفته‌اند.

شعارسال: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون 83 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط در نقاط مختلف استان درگیر خشکیدگی شده و از بین رفته‌اند.

غلامحسین حکمتیان اصل  افزود: خشکیدگی جنگل‌های بلوط در این استان به یک بحران تبدیل شده است.

وی اظهارکرد: مهمترین علت نابودی جنگل‌های بلوط در این استان خشکیدگی و آتش سوزی جنگل‌هاست البته آتش سوزی‌ها تا حدودی کنترل شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کاهش بارندگی ها در استان باعث این مشکلات و معضلات برای جنگل‌های استان شده است.

حکمتیان اصل تصریح کرد: خشکیدگی جنگل‌های بلوط چیزی نیست که از امروز در استان‌های زاگرس نشین شکل گرفته باشد بلکه از سال 88 تاکنون شروع شده بود و در سطح استان در حال افزایش است و قابل کنترل نیست.

وی ادامه داد: 870 هزار هکتار جنگل بلوط در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تاکنون 83هزار هکتار از این میزان در نقاط مختلف استان درگیر خشکیدگی هستند و یا از بین رفته اند که معادل 1حدود 10 درصد می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص میزان اعتبار مورد نیاز برای احیاء جنگل‌های بلوط استان بیان کرد: برای احیاء هر هکتار جنگل بلوط یا احتساب هزینه نگهداری 100 تا 150 میلیون تومان نیاز اعتبار است.

حکمتیان اصل عنوان کرد: طبق بررسی های صورت گرفته در نقاط دارای نقشه "یو تی ام" دار شهرستان باشت 9600 درخت بلوط در 571 هکتار عرصه های جنگلی دچار خشکیدگی شده‌اند.

وی تاکید کرد: طی سال جاری 250 هکتار از عرصه های جنگل‌های بلوط منطقه "شلال‌دون" شهرستان باشت با نهال و بذر احیاء شده است که نیاز به مراقبت دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در صورتی که بارش ها در سطح استان افزایش یابند این مشکلات کمتر و یا رفع خواهد شد.

حکمتیان اصل با بیان اینکه سالانه پرونده هایی نیز در سطح استان در زمینه تخریب و قطع درختان بلوط تشکیل می شود، اضافه کرد: نیروی کافی برای صیانت و حفاظت نداریم و از میانگین کشور پایین تر هستیم، همچنین بیکاری و اشتغال، قاچاق چوب و ذغال و زمین خواری به بهانه توسعه اراضی کشاورزی از دیگر عوامل تخریب و قطع درختان بلوط استان است.

اخیرا غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نامه ر ئیس سازمان جنگل‌ها مبنی بر گزارش تخریب درختان بلوط در منطقه شلال دون شهرستان باشت گفت: چه کسی باید پاسخگوی 578 هکتار و 9600درخت تخریبی و 67 فقره پرونده باشد.احتمالاً نماینده! لطفاً به فکر چاره باشید. نه تنها "شلالدون" بلکه کل "زاگرس" در حال از بین رفتن است.

وی اظهارکرد: برادر گرامی جناب مهندس آقایی، رئیس محترم سازمان جنگل‌ها ابتدا تشکر می‌کنم از پاسخ، دوم اینکه این اطلاعات را مرقوم فرمودید در گزارش حقیر هم بود. مگر سازمان جنگل‌ها وظیفه‌ای به جز این مراقبت‌ها هم دارد.

نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شما و سازمان عریض و طویل پزشک و مراقب این مناطق آن‌ هم نه در عمق بلکه کنار جاده هستید.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:12 دی 1397 ، کدخبر:97101206670 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
0
0
جنگل هامون داره نابود میشه دریاچه هامون داره نابود میشه منابع طبیعی داره نابود میشه کجای کاریم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین