پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
سریال قطعی درختان کهگیلویه و بویراحمد که به عنوان سرمایه های ملی استان و کشور محسوب می شوند، پایانی ندارد و این بار درختان بلوط منطقه کوشک شهرستان بویراحمد با این معضل روبرو شده است.

شعار سال: کهگیلویه و بویراحمد استانی واقع در جنوب غربی کشور ایران است که به عنوان کوچکترین استان کشور شناخته می شود که سرمایه های زیادی را درون خود جای داده است. از جمله این سرمایه ها جنگل های این است که توانسته طبیعت بی نظیری را برای این استان رقم بزند و آن را در زمره یکی از برترین استان ها در حوزه جاذبه های گردشگری وارد کند.

بنا بر اعلام سایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی یاسوج جنگل‏هاى استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶۵۰ هزار هکتار تخمین زده مى‏شود و اکثر این جنگل‏ها در اثر بهره بردارى بى رویه تخریب یافته و از شکل جنگل خارج شده است. میانگین سرانه جهانی جنگل شش دهم هکتار و در ایران دو دهم هکتار است در حالی که این میزان در کهگیلویه و بویراحمد شش برابر میانگین کشوری است.


جنگل ها به عنوان مواهبی است که سودهای زیادی را علاوه بر جلوه زیبا، به محیط اطراف خود می رسانند که از جمله این فواید می توان به جلوگیری از فرسایش خاک، ایجاد قابلیت نفوذ برای آب باران از طریق ایجاد ریشه در زمین، ایجاد سایه و جلوگیری از تبخیر آب زمین، تعدیل آب و هوا، جلوگیری از زیاد شدن گرد و غبار، تولید اکسیژن، جلوگیری از آلودگی هوا و... اشاره کرد.


می توان گفت که درخت همانند لنگری در خاک عمل می کند. بدون وجود درختان خاک همانند آب جاری می گردد و به اصطلاح خاک سست نامیده می شود که می تواند برای گیاهان کوچک تر خطر آفرین باشد. دانشمندان تخمین زده اند که حدود یک سوم از زمین های قابل کشت جهان به دلیل قطع درختان از سال ۱۹۶۰ تا به کنون از بین رفته اند. فرسایش خاک نیز می تواند منجر به ورود گل و لای به دریاچه ها، رودخانه ها و سایر منابع آبی شود که در نتیجه سلامت و کیفیت آب را نیز به شدت کاهش می دهد و مشکلات عدیده را برای مناطق محروم به وجود خواهد آورد.

اما مدتی است که آتش سوزی و تخریب جنگل ها در استان کهگیویه و بویراحمد از حالت عادی خود خارج شده است و روز به روز در حال افزایش است که این افزایش خسارات جبران ناپذیری بر بدنه پوشش گیاهی کهگیلویه و بویراحمد وارد کرده است و از این موارد می توان به آتش سوزی های امسال، قطع درختان برای ایجاد راه، قطع درختان در جنگل ها برای فراهم کردن هیزم و ... اشاره کرد که در مدت اخیر شدت گرفته است.








در گزارش قبل با عنوان " مرگ تدریجی پارک جنگلی یاسوج/قطع درختان نگین زاگرس در سایه غفلت و بی‌تدبیری مسئولان" به موضوع قطع درختان در پارک جنگلی یاسوج پرداختیم که نیاز توجه بیشتر به جنگل ها در منطقه نگین زاگرس را بیش از پیش متذکر شدیم.





بنابر گفته های این شهروند خبرنگار درختان بلوط در منطقه کوشک نیز با همین معضل روبرو و درختان این منطقه نیز قطع شده اند که نیاز است در این موضوع برنامه ریزی جهت ادامه یافتن این معضل انجام گیرد.




اما مهمترین این بحث در جلوگیری از نابودی این سرمایه های ملی خود مردم هستند که نیاز است مردم نسبت به رعایت نکات ایمنی و توجه به این سرمایه هایی که متعلق به خود آنها و نسل های بعد است توجه بیشتری داشته باشند و مردم هم می توانند با رعایت قوانین طبیعت و احترام گذاشتن به منابع طبیعی در حفظ محیط زیست که یکی از سرمایه های ملی همه مردم این مرز و بوم است، تلاش کنند.

در پایان باید گفت که مسئولان امر نیز باید نسبت به بررسی این سری موضوعات و یافتن راه حل جدی برای کاستن از تخریب طبیعت این سرزمین چهارفصل همت کنند چرا که تخریب در یک لحظه صورت می گیرد و کاشت، داشت و برداشت یک درخت در چندین سال صورت خواهد گرفت که بدون نظارت و برنامه ریزی صحیح شاهد مرگ تدریجی جنگل های نگین زاگرس خواهیم بود که بازسازی و احیا آن هزینه چند برابری را برای این مسئولان رقم خواهد زد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی و اطلاع رسانی چهار فصل، تاریخ 10 آذر 96، کد مطلب: 133257: www.chaharfasl.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین