پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۸۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
خسارت قطع وقلع وقمع درخت چگونه محاسبه می گردد؟ با مطالعه متن حاضر می توانید اطلاعات لازم در این زمینه را بدست آورید. آنچه که در برداشتی کلی می توان بیان داشت این است که در ارزیابی قیمت درختان توجه به سن،محل و شیوه قطع ، نوع درخت،زمان رویش درخت، تراکم، دیرزیستی و درآمدخالص از ضروریات می باشد. 

شعار سال:
خسارت قطع وقلع وقمع درخت چگونه محاسبه می گردد؟ با مطالعه متن حاضر می توانید اطلاعات لازم در این زمینه را بدست آورید.
1- چنانچه درخت مثمر دیر زیست قطع شده باشد خسارت وارده بر مبنای درآمد خالص و یا سود آوری خالص سالیانه ضرب در عدد 25 حدود قیمت واقعی یک درخت دیر زیست از نظر تولید به عنوان یک سرمایه ملی خواهد بود( 25 سال بعنوان متوسط زمان ثمردهی اصلی بدون نیاز به جایگزینی).

 

مثلا" اگر یک درخت گردو سالیانه بطور متوسط 4000 عدد گردو یا 50 کیلوگرم گردو به قیمت کیلوئی 60000 ریال تولید کند ، ارزش ناخالص آن سه میلیون ریال و ارزش خالص محصول آن 2250 هزار ریال خواهد بود . حال مضربی از درآمد خالص در ضریب 25 ارزش واقعی آن را مشخص می کند. به بیانی دیگر ۲۵ برابر سودآوری یا درآمد خالص درخت مذکور معادل ارزش درخت دیر زیست فوق خواهد بود.

 

درآمد ناخالص 3000000 = 60000 ریال × 50 کیلوگرم

 

درآمد خالص 2250000 = 75 % × 300000

 

قیمت درخت گردو - ریال 56250000 = 25 × 2250000

 

- اگر تنه و چوب این درخت با ارزش باشد، باید ارزش چوب درخت را هم به قیمت فوق اضافه نمود تا ارزش واقعی درخت در زمان قطع معلوم شود.

 

- اگر قسمتی از تاج درخت بریده شود، مثلا" یک دوم تاج درخت قطع شود در این حالت خسارت وارده بر سود آوری درخت معادل یک دوم سود آوری خالص در آن سال می باشد. با توجه به مدت زمانی که لازم است تا تاج درخت ترمیم شود و تولید آن به زمان قبل از خسارت برسد، مجموع خسارت وارده محاسبه خواهد شد.

 

2- در مورد درختان با عمر کوتاه از نظر تولید اقتصادی ( کمتر از 25 سال ) ارزش درخت معادل سال های باقیمانده از عمرمفید و تولیدی آن درخت ضربدر سودآوری متوسط یا درآمد خالص سالیانه آن خواهد بود. بعنوان مثال درخت هلوی 5 ساله که 30 کیلو هلو به قیمت 5000 ریال تولید می کند، دارای 150000 ریال در آمد ناخالص و 112500 ریال در آمد خالص خواهد بود و حداکثر تا 3 سال آتی تولید داشته و بعد از آن باید جایگزین خواهد شد. بنابراین برای محاسبه ارزش این درخت درآمد خالص در طول سال های باقی مانده از عمر ثمر دهی اقتصادی این درخت که 3 سال است ضرب شده و قیمت درخت تعیین می شود .

 

درآمد ناخالص 150000 = 5000 ریال × 30 کیلو گرم

 

درآمد خالص 112500= 75 % × 150000

 

قیمت درخت هلو - ریال 337500 = 3 × 112500

 

- گاهی خسارت وارده از قطع خود سرانه شاخه درختی که به طرف ملک همسایه رشد کرده و روی فضای ملک دیگری گسترده است، از نظر حقوقی موثر در ارزیابی نیست. ولی ممکن است جنبه ئجزائی آن باقی باشد.

 

- توجه به فیزیولوژی درختان قطع شده در ارزیابی کارشناسی مهم است. مثلا" قطع بعضی درختان مثل گردو منجر به حذف آن می شود. ولی برعکس ریشه درختانی مثل انار، چنار ، توت ، نارون، سپیدار ، بید و ... با قطع تنه درخت از بین نمی رود و دوباره از محل قطع و یا از محل ریشه پاجوش هائی می رویدکه به سرعت تاج درخت ترمیم می شود.

 

بنابراین بسته به نوع درخت و مدت زمان این ترمیم ، خسارت وارده ارزیابی می شود.

- در مورد انار با قطع درخت از محل طوقه و رویش پاجوش بعد از سه تا چهار سال مجددا" تنه و سر شاخ بارده شکل می گیرد و درخت جوانی با قدرت تولیدی نسبتا" خوب جانشین می شود. بنابراین در مورد این درختان باید مدت زمان و یا فرصت از دست رفته برای تولید و بازسازی مورد توجه قرار گیرد.

 

- در مورد درخت گردو کل سن رویش درخت و مدت زمان جبران خسارت مطرح می شود.

 

- در ارزیابی خسارت قطع درختان به دیر زیستی آنان توجه گردد. گردو و چنار دیر زیست هستند ولی انار ریشه دیر زیست دارد. آلبالو ، هلو وگیلاس دیر زیستی محدود دارند.

- در ارزیابی خسارت قطع درختان به تراکم کشت توجه شود قطع درختان متراکم تا حد تراکم فنی فاقد خسارت می باشد.

- نهایتا" در ارزیابی قیمت درختان توجه به سن، تراکم، دیرزیستی و نوع درخت و درآمدخالص از ضروریات می باشد. 

 

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ بیر شاخه گول، تاریخ انتشار 5 بهمن 92، کد مطلب: - ، www.aziz1335.blogfa.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میرفردی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
0
3
با سلام و عرض ادب و تشکر از مطلب ارزیابی درختان، اگر امکان داره بفرمایید مبنای تعیین 25 سال محاسبه درآمد خالص برای درختان دیر زیست چه می باشد آیا مبنای حقوقی دارد یا علمی؟ در صورت داشتن مبنای حقوقی ذکر ماده قانونی و در صورت داشتن مبنای علمی ذکر منبع عمی آن مورد استدعاست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین