پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۴۹۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
جنگل ها نقش زیادی در کنترل آلودگی هوا، مبارزه با فرسایش و حفظ و تولید خاک، تلطیف هوا، تعدیل آب و هوای یک منطقه و کنترل گرد و غبار دارند که با نابودی این گونه های جنگلی باعث می شود که این معضلات در استان افزایش یابد و در مواردی غیر قابل کنترل گردد.

شعار سال: استان کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی کوهستانی و تقریبا مرتفع است که کوه‌های زاگرس با رشته‌های موازی، سراسر شمال و شرق و کوه‌های سیاه و سفید، خومی و نیل جنوب شرقی آن را در برگرفته‌اند.


در دهانه انبری صخره های زاگرس بزرگ و بر دامنه دنای همیشه سفید پر برف، در لابلای جنگل های تنومند و سرسبز بلوط و بن و کیکم شهر یاسوج قرار گرفته است.


این شهر که نامِ محلی آن یاسیج و مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد است که در سال 1344 احداث گردیده ودرکنار رودخانه بشار در آغوش تپه های متعدد در ارتفاع 1870 متری از سطح دریا قرار گرفته، این شهر که در سال 1344 فقط دارای یک خیابان اصلی بود، امروزه از گسترش و توسعه زیادی برخودار می باشد.

پارک جنگلی یاسوج که با ۸۰ هکتار وسعت بزرگترین پارک جنگلی درجنوب کشور محسوب شده در شمال شهر یاسوج قرار داشته و پوشیده از درختان بلوط، بادام کوهی، ارزن، کیکم و بنه است. زیبایی پارک جنگلی یاسوج به بافت طبیعی این تفرجگاه برمی گردد که باید ضمن توسعه زیرساخت های گردشگری آن هیچگونه لطمه ای به سیمای طبیعی این مکان وارد نشود.


طرح پارک چنگلی یاسوج در زمینی به مساحت ۸۰ هکتار پیش بینی شده و توسعه امکانات رفاهی این طرح مورد توجه مسئولان بلند پایه استانی و کشوری قرار دارد. يكي از مهمترين جاذبه هاي طبيعي كهگيلويه و بويراحمدپارك جنگلي در شهر توريستي ياسوج بوده كه همچون نگيني سبز چشم هر مسافري را به خود جلب کرده است.


جنگل ها اکوسیستم پیچیده ای هستند که به هر صورت در این سیاره نقش مهمی را ایفا می کنند. هنگامی که آنها تخریب می شوند، می توان منتظر حوادثی زنجیره ای چه در سطح محلی و چه در سطح جهانی  بود.


می توان گفت که درخت همانند لنگری در خاک عمل می کند. بدون وجود درختان خاک همانند آب جاری می گردد و به اصطلاح خاک سست نامیده می شود که می تواند برای گیاهان کوچک تر خطر آفرین باشد. دانشمندان تخمین زده اند که حدود یک سوم از زمین های قابل کشت جهان به دلیل قطع درختان از سال ۱۹۶۰ تا به کنون از بین رفته اند. فرسایش خاک نیز می تواند منجر به ورود گل و لای به دریاچه ها، رودخانه ها و سایر منابع آبی شود که در نتیجه سلامت و کیفیت آب را نیز به شدت کاهش می دهد و مشکلات عدیده را برای مناطق محروم به وجود خواهد آورد.


جنگل ها نقش زیادی در کنترلآلودگی هوا،مبارزه با فرسایش و حفظ و تولید خاک،تلطیف هوا و تعدیل آب و هوای یک منطقه و کنترل گرد و غبار دارند که با نابودی این گونه های جنگلی باعث می شود که این معضلات در استان افزایش یابدو در مواردی غیر قابل کنترل گردد که اگر روند قطعی این درختان به همین صورت ادامه یابد در آینده نزدیک شاهد نابودی جنگل های این پارک جنگلی خواهیم بود که به تبع آن شاهد نابودی بخشی از اکوسیستم گیاهی استان که دارای تبعات زیادی است، خواهیم بود.


مردم هم می توانند با رعایت قوانین طبیعت و احترام گذاشتن به منابع طبیعی در حفظ محیط زیست که یکی از سرمایه های ملی همه مردم این مرز و بوم است، تلاش کنند.


در پایان باید گفت که مسئولان امر نسبت به بررسی این سری موضوعات و یافتن راه حل جدی برای کاستن از تخریب طبیعت این سرزمین چهارفصل همت کنند چرا که تخریب در یک لحظه صورت می گیرد و کاشت، داشت و برداشت یک درخت در چندین سال صورت خواهد گرفت.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی و اطلاع رسانی چهارفصل، تاریخ 23 آبان 96، کد مطلب: 132973: www.chaharfasl.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین