پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۴۹۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
جاده دسترسی به روستای بهرام بیگی یکی از جاده های کوهستانی و پر خطر در منطقه شهرستان دنا است، که به دلیل پیچ های متعدد، عرض کم و حتی چاله های زیاد، خطرآفرین بوده و مسئولان باید به آن توجه بیشتری کنند.

شعار سالامروزه یکی از ضروریات یک استان و کشور جاده ایمن و استاندارد است، با توجه با این موضوع، می طبلد که در توسعه این مهم در ناوگان و ترانزیت یک کشور، اهمیت بسیاری قائل شد.

استان کهگیلویه وبویراحمد که یکی از استانهای جوان در جنوب غربی کشور بوده که از عدم وجود جاده ایمن و استاندارد رنج می برد، و دلیل آن را می توان محرومیت کهنه و یا موقعیت توپوگرافی و حتی کوهستانی بودن آن دانست.

کهگیلویه وبویراحمد که مساحت یک درصدی را در کشور به خود اختصاص داده، ظرفیت های مهمی از جمله 10 درصد جنگل های زاگرس 30درصد منابع ذخیره نفتی و گازی کشور و حتی 20درصد منابع آبی کشور را به خود اختصاص داده است که از این منظر با توجه به توسعه لاک پشتی اش همیشه دچار تزلزل بوده است.

امروزه با توجه به اهمیت توریست پذیری و از طرف دیگر وضعیت ترانزیت و کریدر بودن این استان و همسایگی آن میان 5استان مهم کشور از جمله اصفهان، شیراز، بوشهر، خوزستان و چهار محال بختیاری، توسعه ناوگان ریلی و حتی جاده ای این استان بسیار ملموس تر و واجب تر از گذشته به نظر می رسد.

از طرفی دیگر به دلیل زیاد بودن روستاهای اقماری در کهگیلویه وبویراحمد بواسطه یکجا نشینی عشایر، توسعه راههای روستایی که عمری چهل تا پنجاه سال دارند و بیشتر این روستاها اولین آسفالت ریزی و زیر سازی آنها به 40 سال گذشته می رسد، بسیار مهم و حیاتی است.

هر چند در سالهای گذشته آسالفات ریزی برخی از روستاهای استان ،آن هم در سیاهی زمستان صورت گرفت، اما آنگونه که باید و شاید این شیرینی بر چهره روستائیان خوش نیامد.

به قول برخی از کارشناسان و مردم مرغوب نبودن آسفالت ها و سرد بودن هوا در برخی از روستاها خوشحالی این موضوع را در کام آنان تلخ کرده است.

روستای دلی بهرام بیگی یا(سمندی) از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا در ۵۰ کیلومتری شمال غرب سی‌سخت و ۷۰ کیلومتری مرکز استان (یاسوج) قرار دارد.

ارتفاع این روستا ازسطح دریا ۱۵۵۰ متر بوده وبه دلیل برخورداری از وضعیت زیبای توریست پذیری و تفریحی و وجود آبشار فصلی بنام "بهرام بیگی "، از دیر باز بر سرزبانها بوده است.

دلی بهرام بیگی از دیرباز محل ییلاق عشایر بویراحمدی بوده و براساس برخی منابع محلی، یکی از کانون‌های پرورش اسب‌های خوانین عشایری به شمار می‌رفته است. از مهم‌ترین صنایع دستی این روستا که به دست هنرمندانه زنان و دختران تولید می‌شود می‌توان به قالی، قالیچه، گبه، گلیم و خورجین اشاره داشت، عسل، گردو، خشکبار، صنایع دستی و انواع فرآورده‌های لبنی مانند کشک، کره و روغن حیوانی، سوغات روستای دلی بهرام بیگی به شمار می‌روند.

آبشار زیبای بهرام بیگی در ناحیه جنوبی رشته کوه دنا، در حد فاصل روستاهای پاتاوه و لوداب واقع شده است، ارتفاع تقریبی آبشار ۳۰ متر می‌باشد، تفرجگاه پیرامونی این آبشار در ایام مختلف سال نظر گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند .

اکثر ساکنان و مسافران این روستا از وضعیت بغرنج و دست اندازهای متعدد و حتی خطرناک بودن جاده دسترسی به این روستا گلایه دارند و خواهان توجه بیشتر مسئولان نسبت به این موضوع هستند.

جاده دسترسی به روستای بهرام بیگی یکی از جاده های کوهستانی و پر خطر در منطقه شهرستان دنا است، که به دلیل پیچ های متعدد، عرض کم و حتی چاله چوله های متعدد یکی از جاده های مهم در امر بهسازی است که مسئولان باید به آن توجه بیشتری کنند.

هرچند در بیشتر مناطق این روستا به دلیل توریست پذیری، طرح های زیادی در زمینه بهسازی روستایی و توریست پذیری آن احداث شده، اما توجه به وضعیت جاده مواصلاتی آن امروز بسیار بیشتر از گذشته حائذ اهمیت است.

برخی از اهالی محل، کنده کاری بعد از آسفالت ریزی این جاده را برای ایجاده برخی زیرساخت ها از سوی ادارت خدمات رسان را یکی از دلایل وضعیت بغرنج این جاده می دانند که بعد از آسفالت ریزی برخی از ادارت مباردت به کنده کاری این جاده کرده و بعد از آن هیچ گونه ترمیمی در این زمینه صورت نگرفته است.

بر اساس مشاهدات این کنده کاری های در این جاده مواصلاتی این روستا به گونه بوده که بیشتر رانندگانی که به این جاده آشنایی ندارند و در اولین لحظه ورود دچار مشکلاتی زیادی به خاطر پر خطر بودن این جاده می شوند.

فرماندار شهرستان دنا در کفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به وضعیت آسفالت ریزی روستاهای شهرستان دنا، اشاره کرد و گفت: شهرستان دنا در این زمینه و آسفالت ریزی روستاها رتبه اول را دارد.

عباس بهشتی رو با بیان اینکه در زمینه آسفالت ریزی و مرمت برخی از جاده های روستایی بودجه شاخصی را به راه وشهرسازی شهرستان اختصاص دادایم، بیان کرد: رضایت مردم یکی از وظایف مهم مسئولان است و وظیفه هر مسئولی در جمهوری اسلامی خدمت صادقانه است.

وی با اشاره به این موضوع که امروز نیازمند توجه بیشتر به توسعه راههای روستایی داریم، ابراز کرد: ترمیم جاده های روستایی و حتی روستاهای هدف گردشکری همه به یک صورت است و می طلبد که با توجه به توسعه استان، این نیازهای مردم را مرتفع کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری صبح زاگرس، تاریخ انتشار 23آذر 96، کدمطلب:104533، www.sobhezagros.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین