پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۷۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
غار تاریخی ده شیخ دنا واقع در استان کهگیلویه وبویراحمد که قدمتی 135میلیون ساله دارد به دلیل برخی اقدامات نسجیده برای جذب گردشگر در آستانه نابودی قرار دارد.

شعار سال: استان کهگیلویه وبویراحمد در جنوب غربی کشور ایران واقع شده است که دارای پیشینه تاریخی اماکن توریستی و گردشگری فراوان است. یکی از این اماکن تاریخی "غار ده شیخ" واقع در بخش پاتاوه شهرستان دنا است که 135میلیون سال قدمت دارد.

این مکان زیبا و شگفت‌انگیز در 35 کیلومتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا استان کهگیلویه وبویراحمد، در دو کیلومتری روستای "ده شیخ" واقع شده که بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی، شکل‌گیری آن مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی است.

قندیل‌های اعجاب‌انگیز و دالان‌های زیبا از شگفتی های دیدنی این غار است که در ارتفاع 1670 متری از سطح دریا واقع شده است.


درحماسه سرایی، که حکیم فردوسی سرآمد آن است، غلو و اغراق یک صنعت و آرایه ادبی است که کاربرد فراوانی دارد به گونه ای که بدون اغراق و بزرگنمایی نمی توان حماسه را رقم زد.

به عنوان مثال در توصیف مقابله با اسفندیار که یکی از شخصیت های شاهنامه می باشد آمده است: "شود کوه آهن چو دریای آب، اگر بشنود نام افراسیاب" که باغلو و اغراق حماسه ای خلق شده است، اما در شهرستان دنا این صنعت ادبی تغیر پیدا کرده وتبدیل به" شود کوه آهن به هم مهره پیچ" شده است.

این غار یکی از غارهای آهکی و زیبای کشور است که می توان آن زا به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرد ولی باید اصول و قواعد جذب گردشگر و حفظ زیستگاه جانوری غار از سوی میراث فرهنگی استان و پیمانکاران مربوطه رعایت شود.


یکی از اقدامات نابخردانه و کارشناسی نشده که در این زمینه انجام شده و اعتراض طبیعت دوستان را به همراه داشته است، نصب درب آهنی و غیر اصولی در ورودی این غار است.

این اقدام غیر استاندارد موجب به خطر انداختن زیستگاه جانوران و موجودات مختلفت شده است که میلیون ها سال در این غار زندگی کرده اند .

گفتنی است این غار محل زیست گونه ای از خفاش است که به مدت حداقل چهار تا پنج ماه بطور کامل در غار استراحت کرده و تولید مثل را نیز در همین غار انجام می دهند.

این در حالی است که کوچکترین مزاحمت برای این موجودات باعث هدرروی انرژی ذخیره شده شان جهت بقا در زمستان و موجب نابودی و یا به طور خوشبینانه تغییر مسکن آنها می شود .

متاسفانه با بروز عواملی از قبیل، مزاحمت های زیاد توسط گردشگران، نورپردازی و در معرض دید عموم قرار دادن به صورت چهار فصل و جدیدا با نصب درب آهنی و غیر قابل تردد باید شاهد از بین رفتن تمامی زیستگاه این گونه های نادر جانوران و خفاش ها باشیم.


رییس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دنا در گفتگوی تلفنی با بویرخبر با اشاره به اینکه غار ده شیخ زیستگاه گونه های جانوری نادری می باشد گفت: استفاده از درب آهنی در ورودی غار تاثیر بسزایی در تغییر اکوسیستم جانوران موجور در این غار دارد.

قربانی افزود: نه تنهای وجود درب آهنی، بلکه نورپردازی و ایجاد برخی تغییرات در ساختار ظاهری غار موجب به خطر انداختن زیستگاه جانوران شده و حتی خطر انقراض آنان را درپی دارد.

رییس میراث فرهنگی و گردشگری دنا عنوان کرد: این موضوع به جد در حال پیگیری است و طی هماهنگی با سرمایه گزار این غار مقرر شد با فراخوانی تیم تخصصی، نواقصات غار شناسایی و جهت رفع آنها اقدامات موثر صورت گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی بویر خبر، تاریخ 21 آبان 96، کد مطلب: 60770: www.boyerkhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین