پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۹۵۲
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
باغات استان کهگیلویه و بویراحمد گرچه سیب های با کیفیت و درجه یکی را تولید می کنند اما به دلیل برخی کمبودها از جمله نبود بازار فروش مشخص و دخالت واسطه ها تاکنون نتوانسته برای خود برندی در کشور ایجاد کند.

شعار سال: شهرستان دنا با مرکزیت سی‌سخت در دامنه کوه دنا بزرگترین کوه رشته‌کوه زاگرس و در 35کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع و به‌عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی و گردشگری کشور شناخته شده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد سالانه ۱۲۰ هزار تن سیب درختی در این استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

شهرستان دنا از جمله شهرهای سردسیری این استان است که سالانه 20 هزارتن سیب مرغوب در آن تولید می شود که سود چندانی برای باغداران ندارد و تنها در این میان واسطه ها با خرید سیب های تولیدی و فروش در بازار سود زیادی را کسب می کنند.

سطح باغات شهرستان دنا هفت هزار هکتار بوده که از این میزان یک هزار و 500 هکتار سیب است و سالانه 20 هزار تن تولید دارند که مصرف داخلی دارد و حتی یک کیلوگرم آن صادر نمی‌شود.

نیمه اول آبان امسال اخبار زیادی مبنی بر قطع درختان سیب توسط باغداران در استان کهگیلویه و بویر احمد منتشر شد که این امر واکنش های زیادی را به خود به همراه داشت.


در برخی رسانه ها عنوان شد باغداران سیب سی‌سخت مرکز شهرستان دنا به‌دلیل بی‌توجهی به مشکلات موجود از جمله نبود خرید تضمینی محصول تولیدی، درختان خود را با تبر و پنجه آهنین بیل مکانیکی قلع و قمع کردند.

فضل‌الله آذرفر رئیس جهاد کشاورزی دنا در واکنش به این اقدام باغداران شهرستان گفت: جهاد کشاورزی هیچ‌گونه تعهدی در قبال خرید تضمینی محصول باغداران ندارد و جهاد کشاورزی تنها وظیفه حمایت از تولید را بر عهده دارد.

فرامرزی رئیس تعاون روستایی استان نیز در این خصوص گفت: این تعاونی تنها می‌تواند به اندازه میوه شب عید که حدود به 300 تن است از باغداران سیب خریداری کند.

با این وجود نبود میدان میوه و تره‌بار، کمبود سردخانه، نبود صنایع تبدیلی و فرآوری میوه از جمله مشکلات پیش روی باغداران شهرستان دنا و شهر سی‌سخت است که همچنان به قوت خود باقی هستند.

می توان گفت یکی از موضوعات مهمی که سیب استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود کیفیت و ماندگاری بالا به دلیل استفاده نکردن باغداران از مواد شیمیایی هنوز نتوانسته است جایگاه خود را در سطح کشور بدست بیاورد نبود تبلیغات مناسب ، عدم برگزاری نمایشگاه و ایجاد بازار فروش است که مسئولان امر تاکنون هیچ توجهی به این موضوع از خود نشان نداده اند.

شاید قصه برند کردن سیب سمیرم توسط سه بانوی قهرمان یعنی خواهران منصوریان (شهربانو ،الهه و سهیلا) در سطح کشور برای کمک به باغدران سمیرمی یک اقدام جهادی محسوب شود که سیب سمیرم و باغدران این شهرستان را امیدوار به تولید بیشتر و با کیفیت تر بکند.

این حرکت می تواند آغازی باشد برای مسئولانی که در استان کهگیلویه و بویراحمد خود را به خواب زده اند تا 120 تن سیب تولیدی باغداران این استان محروم که با رنج و زحمت فراوانی بدست می آید به هدر رفته و سود ان نیز به دلالان برسد.

چرا باید سود سیب های تولیدی در استان به ویژه شهر های سی سخت و بویراحمد به دست دلالان میوه برسد و یا بخش زیادی از آن به ضایعات تبدیل شود تا باغدران مجبور شوند درختان سیب خود را که در طول سال ها با رنج و سختی بزرگ کرده اند قلع و قمع کنند.

به راستی برگزاری یک نمایشگاه برای معرفی ظرفیت بخش کشاورزی و باغداری و برند کردن 120 تن سیب تولیدی در استان کهگیلویه و بویراحمد چه میزان هزینه نیاز دارد که مسئولان و متوالیان امر در استان و کشور از ان خودداری می کنند؟

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی صبح زاگرس، تاریخ انتشار 13 آذر 96، کد مطلب: 104242 ، www. sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین