پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۱۷۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
عضو هیئت مدیره صندوق صادرات زعفران گفت: به طور میانگین بین 20 تا 50 درصد محصول زعفران در بازار تقلبی است که این ضربه بزرگی به کشاورز و صادرات می‌زند.

شعارسال: نزدیک به 95 درصد زعفران دنیا در ایران و به ویژه در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی تولید می‌شود که توسعه و افزایش صادرات آن می‌تواند ارز مناسبی را وارد کشور کند که این کار باعث سودآوری خوبی برای کشور است، این در حالی است که 90 درصد محصول صادراتی زعفران به صورت فله‌ای از کشور خارج می‌شود که موجب نگرانی است.

این مسائل یک سر قضیه بوده و آن سر دیگر تاخت و تاز دلالانی است که با تقلب کردن در تولید محصول زعفران و رنگ کردن ریشه و ساقه گل زعفران آتش سرخی را بر دل کشاورزان زحمت کش انداخته‌اند.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی فرهاد سحرخیز را می‌خوانید.

*آیا زعفران تقلبی در بازار وجود دارد، اگر وجود دارد چند درصد است؟

سحرخیز: متأسفانه زعفران تقلبی در بازار وجود دارد و افراد سودجو زعفران تقلبی درست کرده و می‌فروشند و از این کار سودهای کلانی می‌برند، این افراد ساقه و ریشه گل زعفران را با رنگ‌های شیمیایی و مصنوعی رنگ کرده و وارد بازار می‌کنند، بخش زیادی از نبات‌های موجود در بازار با همین زعفران‌های تقلبی رنگ می‌شوند، همچنین همین زعفران تقلبی وارد بعضی از رستوران‌هایی می‌رود که تنها به دنبال تهیه زعفران ارزان هستند و توجهی به کیفیت نمی‌کنند و میزان زعفران تقلبی موجود در بازار بین 20 تا 25 درصد است که گاهی به 50 درصد هم می‌رسد.

فارس: چه برنامه‌هایی را برای از بین رفتن دلالان و واسطه‌ها در بازار پیشنهاد می‌کنید؟

سحرخیز: دلالان در بیشتر بخش‌های اقتصادی وجود دارند و این بودن در محصول زعفران که یک سر کشاورز و یک سر دیگر تولید و صادرات است بیشتر بوده، همچنین به خاطر با ارزش و گران بودن زعفران این مسئله تشدید می‌شود که حمایت دولت از کشاورز و تولیدکننده را می‌طلبد و باید منافع کشاورز و صادرات به یکدیگر گره بخورد تا وجود واسطه دیگر معنی نداشته باشد و در کنار اینها ایجاد بانک زعفران که کمک بزرگی به منافع کشاورز و شرکت‌های خصوصی و صادراتی می‌کند بسیار تأثیرگذار است.

* برای افزایش تولید زعفران در کشور چه برنامه‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟

سحرخیز: یکی از مسائلی که ما با آن مرتبط هستیم مسأله کم‌آبی است و استان خراسان رضوی و جنوبی که قطب‌های اصلی زعفران کشور هستند، دچار مشکل کم‌آبی بوده و با افزایش تولیدات زعفران در هر هکتار که با استفاده از همت کشاورز و علمی کردن کاشت شدنی می‌شود می‌توان تولید زعفران را در هر هکتار دو برابر کرد.

* میزان برداشت زعفران به طور متوسط در هر هکتار چقدر است؟

سحرخیز: خیلی متفاوت است و بستگی به این دارد، زمینی که زیر کشت رفته، چند سال است که زعفران از آن برداشت می‌شود و اینکه پیاز زعفران کاشته شده در زمین چقدر مرغوب و خوب بوده است، در بهترین شرایط و به طور میانگین از هر هکتار 5 کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود، البته بیشترین میزان برداشت زعفران در سال گذشته در یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی بوده که به 13 کیلوگرم در هر هکتار هم رسید.

*در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران چقدر است؟ و به نظر شما چه قیمتی برای محصول زعفران مناسب است؟

سحرخیز: در حال حاضر قیمت زعفران را نمی‌توان دقیق گفت، چراکه فصل برداشت است و قیمت نوسان دارد، اما اگر قیمت هر یک کیلوگرم زعفران بین 3 میلیون تومان تا 3 میلیون و 500 هزار تومان باشد قیمت مناسبی و منطقی برای کشاورز و مصرف‌کننده داخلی و خارجی است.

* آیا کشور در بسته‌بندی زعفران دچار مشکل است؟ آیا برنامه‌ای برای مناسب‌تر شدن بسته‌بندی زعفران وجود دارد؟

سحرخیز: واقعاً مشکلی از لحاظ بسته‌بندی زعفران ایران ندارد و به مراتب بسته‌بندی شرکت‌های ایرانی از شرکت‌های اسپانیایی بهتر بوده، اما این دلیلی بر توقف پیشرفت و توسعه بسته‌بندی نیست و پروژه‌های مختلف و اتفاقات خوبی در بسته‌بندی محصولات زعفران در کشور در حال رخ دادن است.

* بزرگترین مشکلی که بر سر راه تولید و صادرات محصول زعفران است چیست؟

سحرخیز: بزرگترین مشکلی که وجود دارد وجود رقیبان جدیدی است که در سطح بین‌الملل و دنیا به وجود آمده که البته با حفظ کیفیت زعفران ایرانی، قیمت مناسب و با بازاریابی و راه یافتن بیشتر به بازارهای جدید می‌توان در بازار جهانی خوب رقابت کرد و بازار را به دست گرفت.

* آیا در فصل برداشت قیمت زعفران افزایش یا کاهش پیدا می‌کند، این تغییر قیمت به چه علت است؟

سحرخیز: تا حدودی افزایش و کاهش قیمت در بازار زعفران وجود دارد و اگر مثل سال‌های گذشته دلال‌ها و واسطه‌ها وارد بازار زعفران شوند که امسال به علت زیاد بودن محصول زعفران وارد می‌شوند قیمت تا حدودی افزایش پیدا می‌کند و دولت باید با استفاده از راه و روشی مناسب به هدفی که تعادلی بودن قیمت زعفران است برسد تا کشاورزان بتوانند سود خوبی از فروش محصولات خود کرده تا محصول سال بعد خود را با کیفیت تر تولید کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 22 مهر 1396 ، کدخبر: 13960722000408 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین