پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۳۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
ورود غیرقانونی پسماندهای عفونی بیمارستان امام سجاد(ع)یاسوج به رودحانه بشار موجب نابودی اکوسیستم زیست محیطی و مشکلات بهداشتی درمانی برای ساکنین این منطقه شده است.

شعار سال: رودخانه بشار که آن را به نام مادر کارون می شناسند، از چشمه های جوشان روستای دهنو در شمال یاسوج و روستای زیبای تنگ سرخ استان کهگیلویه وبویراحمد سرچشمه می گیرد، این رودخانه‌ به طول ۱۲۰ کیلومتر از مرز کهگیلویه و بویراحمد با فارس آغاز شده و در مرز کهگیلویه و بویراحمد با چهارمحال و بختیاری به رودخانه بزرگ کارون می پیوندد.

رود بشار که در این مسیر خود، همسایه ۳۰۰ روستا و آبادی است و کشاورزان زیادی از آن در مزارع برنج بهره می گیرند و ناجی آن‌ها در سال‌های بی‌آبی و خشکسالی بوده است، اکنون با ورود فاضلاب های عفونی و پسماندهای خطرناک بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج، معضل بزرگی برای مردم به وجود آورده بطوریکه سلامت آنها را تحت شعاع قرار داده است.


بر اساس شواهد میدانی، این فاضلاب در نزدیکی پارک ساحلی شهر یاسوج که یکی از نقاط بزرگ گردشگری استان کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود به حوزه رود بشار وارد می‌شود و بلافاصله پس از ورود، هاله ای از آلودگی را در سطح آب ایجاد می کند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه پسماندها به دو نوع عادی و عفونی دسته بندی می شوند افزود: به عنوان نمونه فاضلاب‌های بیمارستانی و مراکز درمانی به علت آلودگی به مواد رادیواکتیو و مواد شیمیایی و انواع ویروس های بیمارستانی در گروه انواع پسماند عفونی قرار دارند و فرایند تصفیه و عادی سازی آنها پیش از ورود محیط زیست به دلیل احتمال ایجاد بیماری برای انسان، جانوران و گیاهان ضروری و الزام آور است.


اسدالله هاشمی با بیان اینکه باید با هر بخشی که کار غیرقانونی انجام می‌دهد برخورد شود، عنوان کرد: بی خطر سازی پسماندهای عفونی فقط در محوطه بیمارستان صورت می گیرد و نباید قبل از عادی سازی به بیرون از بیمارستان منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه دستگاه زباله سوز موجود در بیمارستان امام سجاد(ع) فاقد استاندار لازم است گفت: در حال رایزنی با سازمان مرکزی جهت واگذاری دستگاه های جدید و استاندار زباله سوز که متناسب با شرایط استان باشد هستیم.


هاشمی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارتی بر مدیریت پسماند بیمارستان های و مرکز درمانی دارد افزود: ورود پسماندهای عفونی به منابع آبی، همچنین آتش زدن زباله ها به دلیل تولید گازهای سمی SOX و NOX که بسیار مضر و سرطان زاست، ممنوع و غیرقانونی است و ما مخالف آن هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد: پزشکان که سوگند به حفظ جان انسان ها خورده اند، نباید پسماندهای عفونی را با پسماندهای عادی مخلوط کنند و سلامت شهروندان را به خطر بیندازند.

هاشمی به واکنش مسئولان بیمارستان دراین زمینه نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به تذکرات مکرر سازمان حفاظت محیط زیست، هنوز بیمارستان مسائل مالی را بهانه قرار می دهد.

وی به نادیده گرفتن مسائل زیست محیطی و بهاء ندادن برخی به فرهنگ محیط زیست در استان اشاره کرد وگفت: متأسفانه فرهنگ حفظ محیط زیست در استان پایین است.

مدیر کل محیط زیست استان با تأکید بر اینکه حفظ محیط زست وظیفه عمومی است،بیان کرد: بر اساس قانون به عنوان یک دستگاه نظارتی وظیفه خود می دانیم که در راستای حراست از مردم و مسائل زیست محیطی این دغدغه ها را اعلام کنیم که در این راستایک وظیفه قانونی داریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه تحلیلی اطلاع رسانی صبح زاگرس، تاریخ 11 آذر 96، کد مطلب: 104207: www.sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین