پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
معاون مدیر کل و رئیس محیط زیست تهران گفت: در پایش‌های اخیر حدود ۳۰ بیمارستان که وظیفه خود را در زمینه امحای پسماندها به درستی انجام نداده‌اند، شناسایی و به آنها اخطاریه داده‌ایم و ۵ الی ۶ بیمارستان را نیز به مراکز قضایی معرفی و بر علیه‌شان شکایت کردیم.

شعارسال: زباله بیمارستانی یکی از خطرناک‌ترین انواع پسماند است و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موظفند؛ خود برای امحا آن اقدام کنند و وظیفه اداره کل محیط زیست نیز نظارت بر این امر است. پسماندهای خطرناک و از بین بردن آنها یکی از معضلات نگران‌کننده و مهمی است که توجه ویژه می‌طلبد، اما کمبود نیروی انسانی در سازمان محیط زیست مانعی بزرگ در راستای امر نظارت ایجاد کرده است.

محمد حسین بازگیر، معاون مدیر کل و رئیس محیط زیست تهران با تاکید بر اهمیت امحاء مناسب و کامل پسماندهای بیمارستانی گفت: هفت هزار واحد درمانی در تهران وجود دارد که از این تعداد ۱۶۰ مورد، بیمارستان است و از این ۱۶۰ بیمارستان روزی ۱۰۰ تن پسماند پزشکی جمع‌آوری می‌شود. بیمارستان‌ها موظف هستند؛ پسماندها را تفکیک و در بسته‌‌بندی‌های جداگانه نگهداری کنند، لیبل‌گذاری و توزین کرده و هر بخش از پسماند را به پیمانکار خاص آن تحویل دهند.

او ادامه داد: اداره کل محیط زیست استان تهران در مراجعات خود شاهد بود که برخی جاها پسماندها را مخلوط کرده‌اند، یعنی پسماندهای شبه خانگی با پسماندهای عفونی مخلوط شده بود. در بعضی نقاط، سیستم امحای بیمارستان یا درمانگاه مشکل دارد و پسماند امحا نشده را بیرون می‌دهند، این در حالی است که همه این موارد تعریف و اصول مشخصی دارد.

بازگیر با اشاره به تخلف برخی مراکز درمانی در امحاء پسماند ادامه داد: بر اساس قانون وظیفه رسیدگی به پسماندهای بیمارستانی به عهده خود آن مرکز است و هر تخلفی که در این زمینه صورت گیرد، مسئول مستقیم آن مدیر همان بیمارستان است. همچنین وزارت بهداشت ناظر اولیه و اداره کل محیط زیست ناظر نهایی است.

وی خاطرنشان کرد: در پایش‌های اخیر حدود ۳۰ بیمارستان که وظیفه خود را در زمینه امحای پسماندها به درستی انجام نداده‌اند، شناسایی و به آنها اخطاریه داده‌ایم و ۵ الی ۶ بیمارستان را نیز به مراکز قضایی معرفی و بر علیه‌شان شکایت کردیم.

بازگیر با تاکید بر اینکه اداره محیط زیست تمام تلاش خود در راستای پایش انجام می‌دهد، افزود: حقیقت این است که حجم وظایفی که در استان تهران برای این اداره بارگذاری شده، بسیار زیاد است. هفت هزار واحد درمانی برای یک شهر بسیار زیاد بوده و پایش و شناسایی نیاز به زمان و نیروی انسانی فراوان دارد.

وی ادامه داد: با ورود هر بیمار از شهرهای دیگر حداقل ۵ نفر و یا دو خودرو به شهر وارد می‌شوند و این امر بار مضاعفی بر دوش تهران وارد می‌کند.

معاون مدیر کل و رئیس محیط زیست تهران با تاکید بر کمبود نیروی انسانی در سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفت: همین الان همکارانی در کشور وجود دارند که در دورترین و صعب‌العبورترین جغرافیای ایران آن هم با حداقل امکانات و دور از خانواده در حال حفاظت از سرمایه‌های ایران هستند، در حالی که مزایا، حقوق، رفاهیات آنها نسبت به سایر کارکنان دولت کمتر است.

بازگیر ادامه داد: به غیر از سختی کار، محدودیت‌ها و کمبود امکانات، حقوق‌شان بسیار ناچیز است و دریافتی‌هایشان کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد، بعلاوه تعدادشان نیز بسیار اندک است.

وی یادآور شد: تا امروز ۱۲۰ محیط‌بان شهید شده‌اند، اینها مدافع زیبایی‌های این مملکت بوده‌اند و میراث طبیعی و سرمایه‌زیستی این مملکت را حفظ کردند.

بازگیر با اشاره به اینکه در سازمان ما تقریبا ۶۰ درصد چارت تعریف شده خالی است، گفت: برای مثال در یک پاسگاه محیط‌بانی که قرار است، هشت نفر در آن کار کنند؛ فقط با دو الی سه نفر می‌چرخد. این امر فشار را مضاعف می‌کند. تهران هم همچون باقی کشور در این زمینه دچار مشکلات جدی است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 20آبان1396 ، کدخبر: 556295 : www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین