پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
بحث زباله و آلودگی‌های محیطی چهره شهر اردبیل را مخدوش کرده است، گفته می‌شود غفلت از آموزش‌های فرهنگ شهرنشینی در کنار ضعف‌های مدیریت پسماند مهمترین دلایل بروز این معضل است.

شعار سال: می‌توان به جرأت گفت اردبیل از آن جمله شهرهایی است که تقریباً در هر ساعت از روز می‌توان آلودگی بصری را در معابر و زندگی روزمره مردم مشاهده کرد.

بخش مهمی از این آلودگی مربوط به زباله است که به بخشی ناخواسته و منفور از مبلمان شهری تبدیل شده و وضعیت نامطلوبی بویژه در حاشیه و ورودی‌های شهر اردبیل ایجاد کرده، چنانچه سال‌ها است متولیان بهداشتی، محیط‌زیستی و حتی مدیریت شهری خود به ضرورت ساماندهی این وضعیت تأکید می‌کنند.

در ایجاد این میزان آلودگی شهری به نظر می‌رسد نقش شهروندان نادیده گرفته می شود. نقشی که نشانه بی مسئولیتی و البته غفلت متولیان از آموزش های فرهنگ شهرنشینی است.

موضوعی که در جلسات و کارگروه‌ها مطرح می‌شود و در حالی که همه مدیران با ژستی فرهنگی بر آن تاکید می کنند اما عملاً هیچ اقدام مثمرثمری برای تغییر در روند توسعه آموزش های شهرنشینی و رفتارهای فرهنگی در محیط شهری و حتی در کاهش تولید زباله، روند جمع آوری و... انجام نمی شود.

اردبیلی‌ها زباله بیشتری تولید می‌کنند

در پاسخ به این دغدغه ها شهردار اردبیل همواره به ارتقا فرهنگ شهرنشینی و توسعه آموزش‌ های شهری در کنار معضل تولید بالای زباله در مرکز استان تاکید می کنند.


حمید لطف‌اللهیان با اشاره به اینکه روزانه ۸۰۰ نفر در سطح شهر اردبیل مشغول رفت و روب هستند، اضافه کرد: میزان تولید زباله در این شهر بیش از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه هر اردبیلی روزانه ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کند، اضافه کرد: روزانه ۳۵۰ تن و سالانه ۱۳۰ هزار تن زباله در اردبیل تولید می‌شود که جمع‌آوری آن تنها کافی است یک روز متوقف شود تا اردبیلی‌ها شاهد به هم ریختگی معابر و کوچه ها باشند.

اظهارات شهردار اربیل این سؤال را به دنبال دارد که به چه دلیل اردبیلی‌ها زباله بیشتری تولید می‌کنند، آیا به واقع تولید بیشتر زباله ارتباطی به ضعف فرهنگ شهرنشینی دارد. کارشناسان شهری تاکید دارند که در بحث تولید زباله و ایجاد آلودگی محیطی شهروندان نه تنها اردبیل بلکه کشور با کمبودهای فرهنگی به خصوص فرهنگ مصرف و آموزش های شهرنشینی مواجه هستند.

سطل زباله و میزان رفت و روب کافی نیست

در این بین نظرات مردم می تواند کارساز شود. ساکنان یکی از شهرک های مرکزی اردبیل معتقدند رفت و روب به اندازه کافی انجام نمی‌شود و به ویژه پاک‌سازی معابر به دلیل عدم استفاده از ماشین آلات مکانیزه تاثیرگذار نیست.

نادر رحمت پور یکی از شهروندان این شهر تاکید دارد مأموران خدمات شهرداری در یک ساعت و زمان مشخص و البته در ساعات شب به تنظیف شهری و جمع‌آوری زباله مبادرت می کنند که زحمات آنها قابل‌تقدیر اما کافی نیست.

جمع‌آوری زباله در مناطق حاشیه شهر با مشکل همراه بوده و در برخی روزها از جمله با بارش برف تا چند روز جمع‌آوری انجام نمی‌شودوی تصریح کرد: در برخی مواقع نمی‌توان زباله را در یک ساعت به خصوص در مقابل درب منزل قرار داد و به دلیل کمبود سطل‌های بزرگ گاهی زباله در معابر و کوچه ها به شکل زننده‌ای پخش می‌شود.

شهروند دیگری که ساکن محله حاشیه شهر است می گوید جمع‌آوری زباله دیر به دیر انجام می‌شود و در برخی روزها از جمله با بارش برف تا چند روز جمع‌آوری انجام نمی‌شود.

الله‌وردی محمدی تأکید کرد: در این بخش از شهر به دلیل مشکل آسفالت معابر زمانی که زباله با گل‌ولای خیابان و معابر مخلوط می‌شود، چهره نامطبوعی شکل گرفته و حتی تردد عابران دچار مشکل می‌شود.

اظهارات این شهروند پیش از این از سوی عضو شورای اسلامی شهر اردبیل نیز بازگو شده بود. چنانچه این عضو شورا معتقد است وضعیت رفت و روب شهری در تمامی مناطق با مشکل مواجه است.

یعقوب عزیزاده علت اصلی مشکلات رفت و روب را نه تولید مازاد زباله بلکه ضعف نظارت شهرداری بر عملکرد کارکنان خود می داند و تاکید دارد که در هر کجای شهر قدم می‌گذاری مشکلات رفت و روب مشاهده می‌شود.

همچنان شیوه منسوخ دفن را ادامه می‌دهیم

این اظهارات البته از سوی شهرداری اردبیل پذیرفته نیست و این مجموعه معتقد است تمامی‌توان خود را برای رفت و روب شهری به کار گرفته است.

دفن زباله درشهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر از جمله اردبیل مغایر با قانون مدیریت پسماند استجمع‌آوری زباله موضوع دیگری است که به عنوان یک معضل جدی در مدیریت پسماند شهر اردبیل مورد توجه کارشناسان قرار دارد. بطوریکه سال‌هاست سرنوشت زباله‌های شهری اردبیل به دغدغه دوستداران محیط‌زیست تبدیل شده و بارها آلودگی مجدد زباله‌هایی که خارج از شهر سوزانده می‌شوند، اطلاع‌رسانی شده است.


بطوریکه چهار سال قبل هشدار زیست‌محیطی حتی از مغایرت قانونی شیوه مدیریت پسماند اردبیل مطرح شد و تاکنون این هشدارها راه به جایی نبرده است.

در این زمینه مسئول وقت مرکز تحقیقات زیست‌محیطی استان اردبیل چند وقت پیش تاکید داشت که دفن زباله درشهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر از جمله اردبیل مغایر با قانون مدیریت پسماند بوده و دفن زباله به دلیل عوارض زیست‌محیطی باید با بازیافت جایگزین شود.

در برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود تا پایان برنامه دفن زباله در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت متوقف شود. موضوعی که زمانی از سوی متولیان به عنوان یک پیشنهاد دوستانه مطرح شد و در نهایت نیز بدون کمترین دلخوری عدم موفقیت آن در استان رسانه‌ای شد.

در واقع در خود استان اردبیل تمامی زباله‌های تولیدی مردم از جایی به جای دیگر منتقل شده و دفن می‌شود.تنها اقدام کارگروه مدیریت پسماند در تمامی سال‌های گذشته بر برنامه پنجم، انتخاب مکان مناسب برای دفن و نه اجرای شیوه‌های جدید جمع‌آوری زباله بوده است. که اگر قضاوت منصفانه‌ای داشته باشیم همچنان در برخی شهرها از جمله اردبیل محل دفن زباله مناسب نیست.

در بازنگری شیوه‌های جمع‌آوری و امحا زباله موضوع ایجاد کارخانه زباله‌سوز توسط بخش خصوصی مطرح شده که با وجود اینکه سال گذشته سخت‌ترین مجوز خود یعنی مجوز زیست‌محیطی را دریافت کرد اما با گذشت هفت ماه از سال جاری هیچ خبری از کمترین تحرک احداث این کارخانه مشاهده نمی‌شود.

تفکیک زباله از مبدأ طرح تزئینی است

مدیریت پسماند شهرداری اردبیل اعلام کرده که موضوع تفکیک زباله از مبدأ را در برنامه‌های خود قرار خواهد داد. اما سؤال اینجاست که وقتی هنوز فرجام مطلوبی برای بازیافت زباله نمی‌توان در مرکز این استان قائل شد، طرح تفکیک زباله از مبدأ به چه شکلی عملیاتی خواهد شد؟

تنها اقدام کارگروه مدیریت پسماند در تمامی سال‌های گذشته براساس برنامه پنجم، انتخاب مکان مناسب برای دفن و نه اجرای شیوه‌های جدید جمع‌آوری زباله بوده استو آیا به غیر از این است که شهرداری می‌بایست با تحمل هزینه بیشتر زباله‌های خشک را به کارخانه‌های زباله‌سوز استان‌های دیگر ارسال کند؟

فراموش نکنیم که موضوع تفکیک زباله از مبدأ بارها در اردبیل به صورت مقطعی اجرا شده اما نتیجه مطلوب نداشته است.چون تا زمانی که فرایند بازیافت زباله تکمیل نشود، زباله تفکیک شده نیز نمی‌تواند راهگشا باشد.

مدیریت پسماند در اردبیل زمانی اهمیت دو چندان دارد که هنوز طرح امحا زباله‌های عفونی نیز به سختی و نه کامل انجام می‌شود و محل دفن زباله در اردبیل نگرانی از آلودگی منابع آبی و خاکی منطقه را به دنبال دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 28 مهر 96، کد مطلب: 4118583 ، www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین