پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۱۹۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
سرنگ، کیسه‌های خون، سوند، کیسه ادراری و سرنگ فیلترهای دیالیز، دستکش، داروهای تاریخ گذشته و ته مانده داروها و مواد شیمیایی، گاز و پنبه مصرف شده برای پانسمان، نمونه‌های آزمایشگاهی، محیط‌های کشت و حتی لخته‌های خون بخشی از زباله‌های بیمارستانی هستند که اگر به حال خود رها شوند و بدون هیچ تدبیری روی هم انباشته شوند می‌توانند فاجعه آفرین باشند.

شعار سال: چند سالی می‌شود که بر سر امحای این زباله‌های پزشکی که اغلب تولید‌کنندگان آن بیمارستان ها، درمانگاه‌ها، مطب‌ها، کلینیک‌ها، مراکز تحقیقاتی پزشکی، داروخانه‌ها و خانه سالمندان هستند، مناقشات بسیاری وجود دارد. گاهی از انباشت نامناسب آن خبر می‌رسد و گاه مسئول دیگری آن را تکذیب می‌کند.

در آخرین اظهارات، محمدحسین بازگیر، رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفته است: از مجموع ۱۵۰ بیمارستان پایتخت ۴۰ مورد از آن ها مشکل مدیریت پسماند و هشت بیمارستان مشکل پساب دارند که تمامی آن ها اخطاریه‌های لازم را دریافت کرده‌اند. حالا اما سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به «ابتکار» خبر داده است که قرار است طی قرارداد با شرکتی هلندی 100 تن زباله را به صورت بسته‌بندی کامل و ایزوله شده با مخزن‌های مخصوص بدون باز کردن مخزن آن ها را تحویل گرفته و زباله‌ها را با همان مخزن حمل کنند.

نظارت و مسئولیت حسن اجرای قانون مدیریت پسماندهای بیمارستانی بر عهده سازمان محیط زیست و نظارت بر چگونگی بی‌خطرسازی آن برعهده وزارت بهداشت است اما با وجود مشخص بودن مسئولیت هر دستگاه در زمینه مدیریت پسماندها و پساب‌های بیمارستانی، هنوز پسماندهای بیمارستانی یکی از مشکلات زیست‌محیطی استان تهران است که سلامت شهروندان را نشانه گرفته است.

از تیر ماه سال 95 اما بخشی از وظیفه جمع‌آوری و امحای زباله‌های بیمارستانی با انعقاد تفاهمنامه میان شهرداری و وزارت بهداشت به سازمان مدیریت پسماند شهرداری استان تهران واگذار شده است. تفاهمنامه‌ای که به قول مهندس رضا عبدلی، سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تنها برای بخشی از بیمارستآن ها و مراکز درمانی عملی شده و هنوز 100 درصد زباله‌های بیمارستانی از این توافقنامه بهره نمی‌برند که البته بیمارستآن ها خود باید مقصر این اتفاق هستند و بخشی از مسئولیت برعهده خود آن ها است.

ورود شرکت هلندی برای سوزاندن 100 تن زباله بیمارستانی

گرچه سازمان حفاظت محیط زیست یکی از منتقدان اصلی استفاده از زباله‌سوزها در امحای زباله است و اعتقاد دارد که جهان استفاده از زباله‌سوزها را کنار گذاشته است اما حالا سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به عنوان یکی از سازمآن های متولی امحای زباله از انعقاد قرارداد با شرکتی هلندی برای ساخت زباله سوز برای امحای زباله‌های بیمارستانی تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: سازمان مدیریت پسماند و شهرداری تهران تکلیف قانونی درباره جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی ندارد.

وظیفه مراکز تولید است که خودشان این زباله‌ها را به زباله‌های شهری بی‌خطر تبدیل کنند و به شهرداری تهران تحویل دهند. پیرو تفاهم‌نامه‌ای که شهرداری تهران با وزارت بهداشت منعقد کرده است شهرداری در حال حاضر با قراردادی که با مراکز پزشکی و بیمارستانی بسته است زباله‌ها را به صورت بسته‌بندی شده و با خودروهای مخصوص تحویل گرفته و آن ها را تا محل مخصوص دفن حمل می‌کنیم تا در آنجا به صورت بهداشتی دفن شود. تعدادی از مراکز بیمارستانی با ما همکاری کردند اما توقع ما این است که این همکاری به صد در صد برسد و شهرداری بتواند پسماندهای بیمارستانی را حمل و دفن کند.

او از یک اتفاق تازه در جمع‌آوری و امحای زباله‌های بیمارستانی خبر می‌دهد که قطعا هزینه بسیاری را به همراه دارد و پول کلانی برای آن در و بدل خواهد شد. عبدلی می‌گوید: اقدامات فعلی ما کافی نیست و اخیرا با یک شرکت هلندی قراردادی بسته‌ایم تا بتوانیم از مبادی تولید زباله‌، 100 تن زباله را به صورت بسته‌بندی کامل و ایزوله شده با مخزن‌های مخصوص بدون باز کردن مخزن آن ها را تحویل بگیریم و زباله‌ها را با همان مخزن حمل کنیم. علاوه بر این این شرکت قرار است در آرادکوه زباله‌سوزی را نصب کند و زباله‌های جمع آوری شده را به صورت 100 درصدی بسوزاند.

آرادکوه مامن زباله‌های بیمارستانی تهران

او با بیان اینکه سازمان پسماند در حال عقد قرارداد با این شرکت هلندی است، درباره روش فعلی جمع آوری و امحای زباله‌های بیمارستامی می‌گوید: هم‌اکنون این زباله‌های بیمارستی در آرادکوه به صورت بهداشتی دفن می‌شود و با مواد ضدعفونی کننده و آهک پوشانده می‌شوند اما این کافی نیست و حتما باید این زباله‌ها سوزانده شود. امیدواریم که با تدابیر شهرداری و دستورهای ویژه نجفی، شهردار تهران این برنامه‌ را به صورت ویژه پیگیری کنیم تا در اسرع وقت ساختمان آن را احداث کنیم و این برنامه را پیش ببریم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره بودجه لازم برای احداث این زباله‌سوز می‌گوید: سازمان مدیریت پسماند از بودجه شهرداری و بخش خصوصی برای این کار استفاده می‌کند که بخش خصوصی استقبال خوبی از این پروژه‌ها دارند. توقع ما از مراجع ذی‌صلاح این است که در خرید برق، سیاست‌گذاری و تسهیل در مجوز ما را یاری کنند تا نه تنها زباله پزشکی بلکه زباله‌های شهری را سامان‌دهی کنیم و از دفن آن جلوگیری و بتوانیم آن ها را به انرژی تبدیل کنیم و حتی بخشی از زباله‌ها را که قابل بازگشت به بازار کار است به سیکل صحیح و مصرف مجدد بازگردانیم.

سه هزار تن زباله در انتظار تولید برق

گرچه زباله‌های بیمارستانی خطرآفرینند اما زباله‌های دیگری وجود دارد که همچون طلایی کثیف به آن نگریسته می‌شود. زباله‌هایی که قادر به تولید انرژی‌ از جمله برق هستند. بحث تولید برق از زباله همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و طرح آن از طرف شهردار سابق تهران عمومیت پیدا کرد.

موضوعی که اما بعد از شروع دوره جدید شورای شهر توسط محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس جدید شورای شهر رد شد. او اعلام کرد که‌ متاسفانه تولید برق از طریق پسماندها به لحاظ هزینه‌ها در حال حاضر شدنی نیست. حالا اما عبدلی، سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این باره به «ابتکار» می‌گوید: سازمان بازیافت شهرداری تهران تناژ قابل توجهی از زباله را در روز از سطح شهر جمع‌آوری می‌کند.

زباله‌سوز نصب شد در روز حدود 200 تن ظرفیت ورودی دارد اما زباله‌ای که در روز از تهران جمع‌آوری می‌شد نزدیک به نه هزار تن است. سوزاندن 200 تن در برابر نه هزار تن عدد قابل توجهی نیست ولی همین 200 تن پروژه موفقی بوده است. او می‌گوید: همین الان از سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در حال پیگیری جذب سرمایه‌گذار برای احداث زباله‌سوز از طریق درج آگهی هستیم.

او با بیان اینکه از نه هزار تن زباله نزدیک به سه هزار و 200 تن زباله قابل سوختن در تهران و تبدیل شدن به انرژی است، می‌گوید: با احداث زباله سوز می‌توانیم از نیمی از زباله‌های تهران انرژی تولید کنیم که در حال درج فراخوان آن در رسانه‌ها هستیم.

در فراخوان گذشته تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها شرکت کرده بودند و امیدواریم که در فراخوان جدید هم به همان شکل شرکت کنند تا بتوانیم زباله را تبدیل به انرژی کنیم. به اعتقاد او اما طبق برآوردی که صورت گرفته، مرحله عملیاتی و شروع آن در صورتی که مراجع ذی‌صلاح مجوز آن را صادر و همکاری کنند از شروع کلنک زنی تا بهره برداری آن نزدیک به 26 تا 30 ماه طول می‌کشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سلامت نیوز، تاریخ انتشار 11 آبان 96، کد مطلب: 229097، www.salamatnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین