پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۳۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵
بحث برداشت از جنگل‌های مرزن‌آباد چندین ماه توسط مردم و حدود یک هفته توسط رسانه‌ها در حال پیگیری است، چرا متولیان امر که خود را مسؤول پیگیری امور مردم می‌دانند در ارتباط با صحت و سقم اظهار نظرهای مسؤولان محلی واکنش نشان نمی‌دهند.

شعارسال: طرح تنفس جنگل و توقف برداشت و بهره‌برداری به مدت 10 سال از ابتدای سال 96 در استان مازندران مانند دیگر استان‌ها در حال اجرا است.

بر اساس الزامات این طرح از زمان شروع تا پایان آن که سال 1406 اجرا می‌شود، هیچ برداشتی از جنگل نباید انجام شود و هر گونه برداشت و بهره‌برداری از آن غیرقانونی است.

اما با وجود اجرای این طرح و مصوبه قانونی آن در روزهای اخیر برداشت درختان از جنگل‌های مرزن‌آباد چالوس خبرساز شد.

بنا به اظهارات مقامات محلی، افرادی به اسم داشتن مجوز در حال قطع درختان منطقه پنجک در مرزن‌آباد بوده و ظاهرا هم مانعی جلوی اقدامات خود نمی‌بینند.

*قطع و برداشت غیرقانونی درختان جنگل‌های مرزن‌آباد

در همین ارتباط رئیس شورای روستای آشیر از توابع مرزن‌آباد چالوس، بیان کرد: جنگل‌خواران بدون توجه به مصوبه قانونی و تذکرات مردم اقدام به قطع درختان کرده و وقتی با اعتراض‌های مردمی مواجه می‌شوند، بحث داشتن مجوز را مطرح می‌کنند.

حسینی با اعلام اینکه موضوع برداشت غیرقانونی از جنگل‌های این منطقه را به اطلاع متولیان منابع طبیعی مرزن‌آباد اعلام کردیم، افزود: تاکنون پاسخی در این ارتباط دریافت نکردیم و میزان غارت از جنگل در حال افزایش است.

*غارت جنگل بدون ترس و واهمه ادامه دارد

وی اضافه کرد: بهترین گونه‌های راش و بلوط روزانه قطع شده و پیمانکار و عوامل آنها بدون ترس و واهمه درختان قطع شده را جنگل غارت می‌کنند.

با رسانه ای شدن این موضوع انتظار بود که میزان برداشت‌ها کاهش یافته و یا حتی متولیان منابع طبیعی نسبت به خبر منعکس شده از جانب اعضای شورای واکنش نشان دهند.

*ظرفیت برداشت‌ها بعد از رسانه‌ای شدن موضوع افزایش یافته است

پس از طرح موضوع برداشت غیرقانونی از جنگل‌های پنجک میزان برداشت‌ها از جنگل افزایش پیدا کرده و سید محمود حسینی اعلام کرد: ظرفیت برداشت‌ها چند برابر شده و حتی جنگل‌خواران بنده را تهدید کردند.

بحث برداشت از جنگل‌های منطقه پنجک از توابع مرزن‌آباد در حاشیه نشست خبری ستار بابایی مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران حوزه ساری که با موضوع طرح تنفس جنگل و راهکارهای برای توسعه زراعت چوب برگزار شد، مورد سؤوال خبرنگار  قرار گرفت.

بابایی بیان کرد: قطعا و مطمئنا هیچ مجوزی در ارتباط قطع و برداشت از سوی آن حوزه داده نشده است چرا که برداشت و قطع درخت بر اساس طرح تنفس از ابتدای امسال انجام نمی‌شود.

** مجوزی برای برداشت و قطع درختان داده نشده است

به دلیل گستره فضای جنگلی استان مازندران و فعالیت همزمان دو ارگان با عنوان منابع طبیعی بحث جنگل‌خواری در منطقه مرزن آباد چالوس باید از طریق سید وجیه‌الله موسوی مدیرکل منابع طبیعی حوزه نوشهر پیگیری شود که وی نیز با تایید اظهارات بابایی، گفت: هیچ مجوزی برای برداشت و قطع درختان در این حوزه صورت نگرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی حوزه نوشهر در پاسخ به سوال خبرنگار  که پرسید آیا برداشت از جنگل‌های مرزن آباد قانونی است گفت هیچ مجوزی در ارتباط با برداشت داده نشده است، مکان قطع و برداشت دقیقا کجاست؟ محل مورد نظر را اعلام کنید تا پیگیری و بررسی شود.

* همه در جریان برداشت‌های غیرقانونی جنگل هستند

موسوی در حالی از خبرنگارخواست تا مکان دقیق برداشت از جنگل را اطلاع دهد که عضو شورای روستای آشیر اعلام کرد که همه مدیران غرب استان مازندران حتی نمایندگان مجلس شوای اسلامی در جریان برداشت‌های غیرقانونی جنگل از این منطقه قرار دارند و نماینده اصل کمیسیون 90 به مردم منطقه اعلام کرده است که نامه‌ای در ارتباط با برداشت‌های غیرقانونی نوشته تا از این طریق پیگیری شود.

بحث برداشت از جنگل‌های این منطقه چندین ماه توسط مردم و حدود یک هفته توسط رسانه‌ها در حال پیگیری است، چرا متولیان امر که خود را مسؤول پیگیری امور مردم می‌دانند در ارتباط با صحت و سقم اظهار نظرهای مسؤولان محلی واکنش نشان نمی‌دهند.

*برداشت غیرقانونی در مرزن آباد صورت می‌گیرد

آنچه که در حال حاضر انجام می‌شود، برداشت غیرقانونی است، این مطلبی است که معاون محیط زیست استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار درباره آن صحبت به میان آورده است.

اگر مسؤولان منابع طبیعی اظهارات مردم منطقه را غیرمستند می‌دانند، حداقل پاسخگو معاون محیط زیست استان مازندران باشند که عوامل خویش را برای بازدید از این منطقه اعزام کرده و گزارش‌های مستند از نحوه برداشت تهیه کرده است.

علی‌اکبر یداللهی با اعلام اینکه موضوع برداشت غیرقانونی چوب از جنگل‌های منطقه مرزن‌آباد چالوس را از زمانی که مورد پیگیری این رسانه قرار گرفت را در برنامه کاری قرار دادم، اظهار کرد: مسؤول محیط زیست چالوس در منطقه حضور یافت و مستندات تخلفاتی که در حال انجام است را تهیه کردند.

* محیط زیست به صورت قانونی از طریق مقامات قضایی در حال پیگیری است

وی تصریح کرد: مراتب اعتراض محیط زیست به صورت قانونی از طریق مقامات قضایی در حال پیگیری است و باید با کمک مراجع قضایی وارد عمل شویم.

معاون فنی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد: هرگونه قطع درخت از جنگل‌های شمال کشور ممنوع است و این موضوع باید به صورت جدی در برنامه کاری قرار گیرد و محیط زیست پیگیری این امر است.

این مسؤول اضافه کرد: پس از برداشت 70 تا 80 ساله این حق طبیعت است که 10 سال تنفس کند و محیط زیست از هیچ کوششی در این ارتباط دریغ نمی‌کند.

اما آنچه که در حال حاضر اتفاق می‌افتد قطع شدن درختان تنومندی است که صدای ناله آنها حتی در فضای رسانه‌ای پیچیده شده است و اینکه چرا به این ناله‌ها و فریادها از طرفی کسانی که خودشان را متولی حفظ منابع طبیعی و محیط زیست می‌دانند بی‌پاسخ می‌مانند جای بحث و تامل دارد.

*مدیران منابع طبیعی موضوع را با رسانه ها در میان بگذارند

سخنان مدیر کل حوزه نوشهر هم در واقع به نوعی اظهار بی‌اطلاعی از موضوع بوده و به جای رسانه‌ای کردن این غارت از زبان خود و حل این موضوع و افشای غارت بیت‌المال ترجیح داد تا با اعلام دقیق محل مورد نظر پیگیری در این زمینه را صورت دهد اما اگر قرار بر جلوگیری و پیگیری این موضوع بود تا به حال این اتفاق افتاده بود.

این در حالی است که مردم، شورا و دهیار آشیر از اطلاع داشتن همه متولیان و مدیران منابع طبیعی چالوس و حتی استان خبر می‌دهند.

*سکوت متولیان منابع طبیعی

غیرقانونی بودن برداشت در منطقه ادامه دارد و مسؤولین و متولیان منابع طبیعی در این زمینه سکوت اختیار کرده اند و کوتاهی یگان حفاظت منابع طبیعی منطقه چالوس و غرب استان در قبال غارت سرمایه ملی باعث جولان جنگلخواران در چند روز اخیر شده است.

به طوری که به گفته دهیار منطقه جنگل خواران نیروهای خود را افزایش داده و حجم برداشت را بیشتر کرده اند و به صورت علنی بدون هیچ ترسی در صدد تخریب محیط زیست هستند.

مسوؤلان منابع طبیعی منطقه فقط ناظر بوده هیچ اقدامی برای جلوگیری انجام نمی‌دهند و به گفته دهیار آشیر که مورد تهدید آنها هم واقع شده هیچ ارگانی جلودار آنها نیست.

*اقدام به زمین‌خواری با طرح مستثنیات

این افراد زمین‌های مردم را هم در ابعاد کوچک خریداری کرده و با مطرح کردن مستثنیات اقدام به زمین‌خواری هم می‌کنند.

این سوال در ذهن مردم ایجاد شده که چگونه در روز روشن افرادی به غارت‌گری جنگل و سرمایه‌های کشور می‌پردازند و هیچ کسی جلودار آنها نیست و اینکار بدون هیچ واهمه‌ای ادامه هم دارد ؟ و بحث مهم‌تر اینکه به تهدید هم می‌پردازند؟ چه دستانی در پشت پرده این ماجرا وجود دارد که برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد؟

*متولیان منابع طبیعی پاسخگو باشند

از متولیان منابع طبیعی منطقه چالوس و غرب استان که تاکنون ظاهرا هیچ اقدامی در قبال آنان انجام نداده اند انتظار پاسخگویی در این زمینه می‌رود.

منابع طبیعی، جنگلها و محیط زیست همواره جز دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده و طرح تنفس جنگل و استراحت ده ساله به جنگل و توقف برداشت از حساسیت‌های مقام معظم رهبری در ارتباط با حفظ جنگل‌ها بوده است.

متولیان منابع طبیعی استان مازندران تا این لحظه که موضوع عنوان شده هیچ اقدامی برای جلوگیری دزدی منابع ملی انجام نداده اند و ظاهرا دغدغه‌ای در این زمینه ندارند، انتظار می‌رود دولت دوازدهم که در شعارهای انتخاباتی وعده‌ها و قول‌های حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را می داد به داد جنگل‌های مرزن آباد که گونه‌های ارزشمند و چند صد ساله آن در حال قطع شدن است برسد و هر چه زودتر دست متجاوزان به جنگل‌ها و منابع ملی را که با اقداماتشان باعث نگرانی و دغدغه مردم و دوستداران طبیعت شده اند را قطع کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 3مهر1396، کدخبر: 13960702001669: www.mazandaran.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین