پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۶۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴
در قلب بلندی‌های پر فراز و نشیب زاگرس پهنه‌ای زیبا و گستره‌ای دیرپا به نام کهگیلویه آرمیده دیاری که مهد فرهنگ و تمدن استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد است.

شعار سال: کهگیلویه عروس سرسبز و بهشت اکوتوریسم زاگرس است جغرافیای دیر آشنای این دیار، عرصه جولان شگفتی‌های زیبای طبیعی و تاریخی بوده که نامش را از دلاورمردی مردانش گرفته است.

سبز نگینی‌اش روح را صفا و جسم را جلا می‌دهد و خستگی از تن رهگذران می‌زداید، تناوری درختان جنگلی آن به مردمانش مقاومت می‌آموزد و چمنزارهایش مناظری بی‌بدیل می‌آفرینند تا گردشگران و رهگذران همیشه آرزوی دیدار دوباره‌اش را داشته باشند.

شهرستان کهگیلویه وسعتی به قدمت تاریخش دارد، از دلاوری‌های آریو برزن تا جنگ‌ها و غارت‌های تیمور گورگانی خاطره‌ها به یاد می‌آورد از دوره‌هایی که جز در تاریخ و در یادها خاطره‌ای بیش برایش باقی نمانده است.

قدمت خطه تاریخی کهگیلویه به درستی مشخص نشده اما وجود تپه‌های بی‌بی‌زلیخایی در بخش سوق و تپه گپ در پنج کیلومتری شمال شرق شهر دهدشت قدمت پیش از تاریخی و چندین هزار ساله را برای این گوشه از خاک ایران رقم می‌زنند.

شهر تاریخی بلادشاپور

از همه مهم‌تر، در نوشته‌های مورخین دوران اسلامی منطقه‌ای به نام «بلاد شاپور» معرفی شده که در حوزه جغرافیایی شهرستان کهگیلویه واقع شده است. شهر تاریخی بلاد شاپور توسط شاپور اول ساسانی پسر اردشیر بنا شد.

وجود آثاری از دوران ساسانی در اطراف شهرستان کهگیلویه این ارتباط را بیشتر مشخص می‌کند که این منطقه در دوران‌های مختلف تاریخی اسلامی مسکون بوده تا اینکه در دوران صفویه به اوج پیشرفت تمدنی خود می‌رسد، در حمله افاغنه به مرکز کشور غارت می‌شود، در دوران‌های زندیه و قاجاریه متروک می‌شود و حالا شهری جدید به نام دهدشت در کنار باقیمانده این شهر تاریخی بنا شده است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی این شهر و اینکه کوتاه‌ترین راه میان بنادر جنوبی و اصفهان مرکز حکومت صفویان بود از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و وجود راه‌های سنگفرش شده و پل‌های متعدد و مرکزیت تجاری آن حکایت از این دارد که شاخه‌های فرعی جاده ابریشم از این شهر عبور می‌کرد.

بلاشاپور شهری مذهبی و تجاری بوده که در آمیختگی هنر و مذهب سبب خلق شاهکارهای شگفت‌انگیزی در آن شده است و وجود آثاری ارزشمند از جمله 7 امامزاده، 2 مدرسه، یک کاروانسرا، 4 مسجد، حمام تاریخی کهیار، بازاری بزرگ و منازل مسکونی گواهی بر این مطلب است.

این شهر تاریخی در 27 مرداد سال 1364 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و هم اکنون پرونده آن برای ثبت در یونسکو در دست بررسی است.

اما در 17 کیلومتری شهر دهدشت می‌توان سنگ‌نوشته‌های «تنگ پیرزال» را به طول 6 کیلومتر به نظاره نشست تا پس از آن سری زد به تپه‌های «بی‌بی‌زلیخالی» در بخش ادب‌پرور سوق، بخشی که مقبره اسطوره هنر این استان یعنی حسین پناهی را در خود جای داده است.

آبشار طوف خیمه

آبشار طوف خیمه از دیگر جاذبه‌های بخش سوق است. این آبشار زیبا در نزدیکی روستای بی‌بی‌زلیخا در 10 کیلومتری شهر سوق و در مسیر لنده به دهدشت واقع شده و با گذر از مسیر روستایبی‌بی‌زلیخا و طوف خیمه پس از حدود نیم ساعت کوهپیمای می‌توان به پای این آبشار زیبا رسید.

ارتفاع این آبشار نزدیک به پنجاه متر است که اطراف آن را درختان بلوط و کُنار و گیاهان دارویی احاطه کرده‌اند. جریان آب در این آبشار به نحوی مسحور کننده و از دیواره‌ای بلند، باشکوه و با هیبت بسیار به پایین سرازیر می‌شود. یک افسانه کهن محلی حاکی از آن است که ریزش آب از این ارتفاع برای اهالی این سرزمین هیبت و عظمت به ارمغان آورده و دشمنان این دیار را از دستیابی به این مرز و بوم کهن پرهیزمی‌داده است.

سد مارون

از دیگر مکان‌های دیدنی و توریستی شهر سوق، حوالی سد مارون واقع در 10 کیلومتری شهر سوق است که در فصل بهار از جاذبه‌های خاصی برخوردار است. کوه دژکوه نیز یکی دیگر از مکان‌های گردشگری شهر سوق به فاصله 15 کیلومتری از این شهر قرار دارد و علاوه بر داشتن پوششی انبوه از درختان و درختچه‌هایی از جمله بلوط و کنار، دامنه‌های آن نیز دارای چشمه و آبشارهای همیشه جاری و مناطقی سرسبز و بکر هستند.

لگین راک

منطقه گردشگری لگین راک در فاصله 6 کیلومتری روستای راک از توابع بخش سوق و 18کیلومتری دهدشت مرکزشهرستان کهگیلویه واقع شده و با دارا بودن پتانسیل‌هایی از قبیل چشمه‌های آب شیرین، سایه‌ساران و درختان فراوان فضای امنی را برای گردشگران ایجاد کرده است.

محوطه و یادمان «تنگ تکاب» که بنا بر روایات تاریخی محل وقوع نبرد معروف آریو برزن و اسکندر مقدونی است، در مرز شهرستان‌های کهگیلویه و بهبهان یکی دیگر از جاذبه‌های این شهرستان است.

جاذبه‌های گمنام در دل جنگل‌های چاروسا

چاروسا از دیگر بخش‌های شهرستان کهگیلویه است، جایی که در دل جنگل‌های انبوه بلوط آن می‌توان زیباترین جلوه‌های خلقت را دید، جاذبه‌هایی که قدوم مهمانان نوروزی را انتظار می‌کشند.

با سفر به چاروسا می‌توان به زیارت امامزاده سیدمحمود(ع) رفت. مقبره این امامزاده جلیل‌القدر در 77 کیلومتری شهر دهدشت و 10 کیلومتری شمال شرقی شهر قلعه‌رئیسی قرار دارد. این امامزاده در دامنه کوه سیدون و در دل بلوطستانی خوش آب و هوا قرار دارد.

کمی آن‌طرف‌تر پس از گذر از جاده‌های پرپیچ و خم زیبا و درختان و جنگل‌های رویایی بلوط به هفتمین آبشار مرتفع ایران می‌رسیم آبشاری با ارتفاع حدود 100 متر در کوهپایه‌های غربی کوه سیلوم که به‌سبب ریزش سفیدرنگ و دوغ‌مانند آب آن به «کمردوغ» معروف است.

از ویژگی‌های منحصربفرد آبشار کمردوغ، نمکی بودن آب آن است، زیرا در مناطق کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد به ندرت چشمه نمکی یافت می شود. همچنین ارتعاشات بلورین و معلق آب این آبشار در بلندا، رنگین کمان هفت رنگی را به طور واضح به تصویر کشیده است و زیبایی و چشم‌اندازی کم‌نظیر را به طبیعت اطراف خود بخشیده است.

لذت تماشای زیبایی خالق خلقت در چاروسا را می‌توان با مشاهده هنرنمایی طبیعت در روستای «المور» ادامه داد تا پس از گذر از المور، به «تنگه الگن» رسید و با طی مسافتی کوتاه روستای پلکانی «شوتاور» را به تماشا نشست.

امامزاده میرسالار(ع) در دیشموک

امامزاده میرسالار (ع) از نوادگان امام موسی کاظم(ع)، از جمله تبعید شدگان حکومت‌های بنی‌عباس بوده که وجود مبارک ایشان از سویی مورد استقبال ایرانیان و بعدها مایه خیر و برکت معنوی و مذهبی برای مردمان بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه بوده است.

مکانی که این امامزاده واقع شده از زیباترین مکان‌های دیدنی و فرح‌بخش بوده به طوری که زیبایی‌های رودخانه و کوهساران تنگه فارتق هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

قلعه تاریخی قلعه رئیسی، پل قلعه دختر، محوطه طولیان، قلعه ضرغام‌آباد، قلعه سرپری، بافت تاریخی روستای چنگلوا، آبشار توف‌خیمه، چشمه کورسار، سد مارون، سد کوثر و کوه خائیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرستان کهگیلویه هستند.

شهرستان کهگیلویه به واسطه واقع شدن در مسیر اصلی ارتباطات همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است و وجود آثار تاریخی فراوان خود گواه این به مدعا است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 11 فروردین 97، کدمطلب: 1690302 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
ای کاش که این منابع گردشگری بیشتر از قبل معرفی بشن
ا.ف75
ناشناس
Norway
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
0
واقعا این همه جاذبه طبیعی که تو ایرانه تو هیچ کجای جهان نیست
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین