پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۷۵۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن تفاوت‌های محسوس آب و هوایی به سرزمین چهارفصل شهرت دارد و در فصل پاییز هم هر نقطه‌ای از این استان هارمونی اعجاب‌انگیزی از رنگ و زیبایی را به رخ می‌کشد.

شعار سال: بسیاری از گردشگران، کهگیلویه و بویراحمد را با زیبایی‌ها و طبیعت بکر آن می‌شناسند و یکی از این پتانسیل‌ها آبشار یاسوج است که در فصل پاییز نیز برگ‌ریزان درختانش نمی‌گذارد از زیبایی‌های چشم‌نوازاین نقطه کم شود.

آبشار یاسوج در فاصله دو کیلومتریمرکز شهر یاسوج واقع شده است و آب چندین چشمه از کوه‌های شمال شرق یاسوج، با به هم پیوستن و جاری شدن در مسیرهای منتهی به این نقطه در فصل بهار با رنگ سبز و در پاییز با زردی برگ‌ریزان ترکیب می‌شود و زیبایی خاصی به این منطقهمی‌بخشد.

در ابتدای فصل بهار گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور از این منطقه دیدن می‌کنند.

در بالاترین نقطه از مسیر آبشار، شاخه‌های مختلف آبشار به‌هم‌پیوسته و یکی شده به پایین سرازیر می‌شوند و لحظه‌ای کنار آن بودن، بسیار لذت‌بخش است.

در بخش‌هایی از آبشار یاسوج سکوهای استراحت و همچنین در قسمت بالادست آن آلاچیق‌هایی تعبیه شده است.

با شروع فصل پاییز و ریزش برگ درختان انبوه آبشار یاسوج، بازار سلفی‌ها و عکس‌های یادگاری داغ می‌شود و برخی نیز این نقطه را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند.

در بخش‌هایی از آبشار یاسوج وسایل ورزشی تعبیه شده است که در فصل پاییز استفاده کمتری دارند.

اما این پایان داستان نیست و آبشار یاسوج در فصل زمستان نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد و برف سپید و درختان موجود در مسیر، با پیچ و قوس‌های جاده همراه می‌شوند و خاطرات زیبایی برای دوست داران طبیعت رقم می‌زنند.

تنگ سریز نمایشگاهی از زیبایی‌ها

از شهر یاسوج کمی فاصله می‌گیریم و به سمت جاده ارتباطی یاسوج به «سی سخت» می‌رویم. منطقه‌ای در کمتر از ۱۵ کیلومتری شهر یاسوجکه به‌واسطه قرار گرفتن در تنگه‌ای زیبا، «تنگ سریز» نامیده می‌شود.

در پیچ و قوس‌های این جاده، مسیری فرعی با تابلویی بزرگ به گردشگران خوش‌آمد می‌گوید و با ورود به جاده تنگ سریز انبوهی از درختان، برای مخاطبان خودنمایی می‌کنند.

در پایین‌دست جاده، در فصول مختلف نقش و نگارهایی با تاروپود درختان درآمیخته و هر فصل تابلویی زیبا را مقابل چشم گردشگران قرار می‌دهد و حالا هم پاییز در منطقه در اوج شکوهمندی رخ می‌نماید.

مسیرهای حرکت آب در میان درختان و نوازش برگ‌های پاییزی، فرشی از زیبایی‌ها را می‌گستراند.

بی‌شک با کمی تدبیر می‌توان ضمن توسعه متوازن زیرساخت‌ها «تنگ سریز» را به منطقه نمونه گردشگری تبدیل کرد.

پیست اسکی کاکان؛ بزرگ‌ترین پیست اسکی جنوب

با حرکت به سمت جاده یاسوج به اقلید و در فاصله کمتر از ۱۸ کیلومتری از شهر یاسوج، پیست اسکی«کاکان» از اوایل دی‌ماه تا اواخر اسفندماه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

پیست اسکی کاکان یکی از ۳۰ پیست فعال کشور استاین پیست در دامنه‌های رشته‌کوه زاگرس و در نزدیکی دهستان کاکان واقع شده و دارای ارتفاعی بیش از ۲۶۰۰ متر، طول مفید پیست ۶۰۰ متر، عرض مفید آن ۱۵۰۰ متر و دارای تله اسکی بشقابی است. همچنین برای رفاه گردشگران خوابگاه و رستوران تعبیه شده است.

این مجموعه، یکی از ۳۰ پیست فعال کشور است که به دلیل قرار داشتن در ارتفاعات دنا و نزدیکی به استان‌های گرم جنوبی، یکی از گردشگرپذیرترین مراکز تفریحی زمستانی در جنوب کشور است.

با توجه به بارش برف بسیار و سرد بودن منطقه، این پیست ۵ تا ۶ ماه از سال پوشیده از برف است و در روزهای تعطیل عده زیادی از نقاط مختلف کشور به‌ویژه از استان‌های اصفهان، فارس و خوزستان برای اسکی و استفاده از تله اسکی به این پیست مراجعه می‌کنند.

در بین مسیر یاسوج تا پیست کاکان به علت شیب خاص، بازار اسکی با ابزارهای مختلف در روزهایهفته و به‌خصوص روزهای تعطیل داغ است.

گردنه باستانی بیژن و سرنوشت غم‌انگیز سردار ایرانی

جاذبه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد یکی پس از دیگری عرض‌اندام می‌کنند و این بار راوی داستان گردنه‌ای باستانی در کوه دناهستیم. بارش برف در گردنه باستانی بیژن سرنوشت غم‌انگیز سردار ایرانی را زنده می‌کند و در کنار آن عروس سپیدپوش زاگرس، دنای استوار، زیبایی‌های خود را به رخ می‌کشد.

با ورود به ماه پایانی فصل پاییز و افزایش برودت هوا، دانه‌های برف دست‌به‌دست هم داده‌اند تا گردنه بیژن را اعجاب‌انگیزتر از همیشه کند.

بنا بر روایت‌ها، گردنه بیژن از نام یکی از سرداران ایرانی گرفته شده است که همراه با سربازانش هنگام عبور از این گردنه که بین دو قله تقریباً هم‌ارتفاع دنا قرار دارد، در زیر خروارها برف ناپدید شدند.

گردنه بیژن در بین شهر سی سخت از استان کهگیلویه و بویراحمد و منطقه پادنا در شهرستان سمیرم از استان اصفهان قرار دارد.

از وسط این گردنه، جاده‌ای عبور می‌کند که شهر سی سخت در (استان کهگیلویه و بویراحمد) را به پادنا در (استان اصفهان) متصل می‌سازد و این جاده در نیمی از فصل پاییز و تمامی فصل زمستان به علت برف‌گیر بودن بسته می‌شود.

در اواخر فصل پاییز، مسافران و بومیان منطقه که هنوز گرد سفید برف را در شهر لمس نکرده‌اند، به سمت این گردنه حرکت می‌کننداواخر فصل پاییز، تردد در این مسیر به‌سختی میسر بوده و خطراتی را هم به دنبال دارد، که با ورود به فصل زمستان سکوت عجیبی بر ایستگاه آخر سردار ایرانی حاکم می‌شود و گردنه بیژن رمزآلودتر از همیشه است. سقوط سنگ در این جاده به‌وفور قابل‌مشاهده است و گاهی خطراتی را برای خودروها رقم می‌زند.

در اواخر فصل پاییز، مسافران و بومیان منطقه که هنوز گرد سفید برف را در شهر لمس نکرده‌اند، به سمت این گردنه حرکت می‌کنند و با بارش برف در این منطقه به تفریح پرداخته و لذت می‌برند.

گردشگری مذهبی

در کنار جاذبه‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نباید از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی آن غافل شد.

این استان دارای قریب به ۳۰۰ امام‌زاده است که هرکدام با قرار گرفتن در مناطق مختلف پتانسیل بالایی برای توسعه گردشگری مذهبیمحسوب می‌شوند و در میان آن‌ها روستاهای گردشگر پذیر نیز به‌وفور یافت می‌شود.

روستای محمودآباد علیا در فاصله ۴ کیلومتری مرکز شهر یاسوج، یکی از صدها نقطه‌ای است که از ظرفیت‌های گردشگری ازجمله گردشگریمذهبی برخوردار است و بارگاه امام‌زاده قیاس(ع) در این روستا قرار دارد.

از انتهای مسیر محمودآباد سفلی به سمت روستای محمودآباد علیا طبیعت بکر و چشم‌نوازی مشاهده می‌شود.

با ورود به روستا، باغات و درختان بلوط اطراف روستا را محصور می‌کنند، فصل پاییز و زمستان در این منطقه زیبایی‌های خاص خود را دارد و سکوت روستا با مه و باران در هم می‌آمیزد و وجود آستان مقدس امام‌زاده قیاس نیز بر این زیبایی می‌افزاید.

آستان مقدس امامزاده قیاس(ع) در شهرستان بویراحمد، بخش مرکزیو فاصله‌ای بسیار کم از شهر یاسوج در روستای محمودآباد و دامنه تپه‌ای مشرف بر سایر قراء و قصبات شهر یاسوج واقع شده است.

نَسَب این امام‌زاده با نگاه به شجره‌نامه موجود به امام سجاد(ع) می‌رسد.

عمارت قدیم این بقعه در سال ۱۳۵۷ (هـ. ش) تخریب و ساختمانی با دو اتاق نسبتاً بزرگ با استفاده از قلوه‌سنگ و ملات گچ بر روی آن احداث شدکه دارای گنبدی قیفی و خوش‌ترکیب است.

در مجاورت این بقعه یک اصله درخت بلوط کهن‌سال وجود دارد که اندازه دور تنه آن به حدود سه متر می‌رسد و بیش از ۵۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد و اهالیآن را نظرکرده امام‌زاده قیاس(ع) می‌دانند.

بیش از ۱۰سال از تخریب بنای قدیمی این امام‌زاده به منظور بازسازی می‌گذرد و هنوز تغییری در وضعیت نا به سامان زیرساختی این نقطه انجام‌نشده است.

سال گذشته معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد از تدوین طرح جامع این امام‌زاده و اجرایی شدن آن در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود.

با همه مشکلات زیرساختی، روستای محمودآباد ظرفیت‌های بالایی برای رشد بهتر در بخش‌ گردشگری دارد.

بنابراین گزارش، این روزها صدها ظرفیت بکر گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد، انتظار میهمانانی از سراسر ایران رامی‌کشد، از جاذبه‌های رنگارنگ پاییزی تا ظرفیت‌های گردشگری زمستانی...

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار آذر 96، کدمطلب:4156456، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین