پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۹۷۲
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار گفت: انتظار داریم در تابستان و پاییز امسال به‌شدت در کشور بادناکی داشته و تا چندین برابر گردوغبار و فرسایش بادی ‌افزایش یابد.
شعارسال: علی محمد طهماسبی بیرگانی در خصوص افزایش گرد و غبار در کشور در فصل گرما اظهار کرد: بر‌اساس بررسی‌های منابع داخلی و خارجی وقتی بارش بالاتر از سطح نُرمال باشد و در صورتی‌که حتی بارندگی‌های سیل‌آسا در این حد و اندازه که به سیل منتهی شد هم نبود، بعد از گرم و خشک شدن هوا به شدت فرسایش بادی و گرد و غبار افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که با وجود سرعتی که آب در خوزستان داشت ما حتی در ۲۸ فروردین هم گرد و غبار داشتیم، گفت: دلیل بروز گرد و غبار پس از بارندگی‌های سیل‌آسا به‌ویژه در مناطق بیابانی که حوزه‌های آبخیز بلندی دارند واضح و روشن است، آب به‌سرعت ذراتی را از کوهستان‌ها و سطح ماهورها به درون دشت‌هایی با شیب کم می‌آورد و آنها را در یک چاله مرکزی رها می‌کند و با گرم شدن هوا وقتی تبخیر صورت می‌گیرد رسوبات آن از بین نمی‌رود.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تصریح کرد: زمانی‌که شما خاک یا نمکی را با آب مخلوط کنید، پس از تبخیر آنها در همان‌جا می‌مانند بنابراین ما انتظار داریم در تابستان و به‌ویژه پاییز امسال به‌شدت در کشور بادناکی داشته و تا چندین برابر گردوغبار و فرسایش بادی ‌ما افزایش یابد.

طهماسبی بیرگانی افزود: وقتی بارش‌های سیل‌آسا رسوبات گل‌آلودی را از کوهستان کنده و به دشت می‌آورد بعد از خشک شدن به‌شدت فرسایش بادی زیاد می‌شود و ذرات منفصل به‌محض این‌که خشک شوند با سرعت آستانه پایین جابه‌جا می‌شوند.

وی ادامه داد: تا چند روز دیگر درجه حرارت در خوزستان به ۵۰ درجه هم می‌رسد و در این حالت آب یا تبخیر می‌شود یا در تالاب یا چاله‌های با عمق ۲ تا سه متر وارد می‌شود و در چنین وضعیتی خشک شدن آب زمان می‌برد ولی پس از آن وضعیتی را که درباره آن توضیح دادم اتفاق می‌افتد.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با بیان این‌که در دشت‌ها وضعیت متفاوت‌تر از تالاب‌ها است و حتی با وجود نبود آفتاب با وزش باد در دشت‌ها زمین کاملاً خشک شده و رسوبات می‌مانند، که از نظر گرد و غبار این موضوع نگران‌کننده‌تر است، گفت: البته ممکن است گفته شود که ما به‌واسطه بارندگی‌ها پوشش گیاهی مناسبی داریم ولی با وجودی که رطوبت بالاتر رفته و پوشش گیاهی هم با ضریبی بالاتر می‌رود، اما آیا کسی آن‌را حفظ می‌کند؟

طهماسبی بیرگانی اذعان کرد: امسال کسی دامش را نمی‌فروشد چون به‌واسطه افزایش پوشش گیاهی افراد حیوانات خود را برای استفاده از این علوفه مجانی برای چرا به این مناطق می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه دیگر هم این است که رسوبات آبخیزی از بالا‌دست دارای ذراتی منفصل، بدون هیچ‌گونه پیوستگی و خاک‌دانه است که دارای قابلیت فرسایش‌پذیری بالا و در نتیجه غبار‌ناکی و غبارخیزی بیشتری است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 376669 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین