پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۴۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
بازی‌های ویدئویی در سال‌های اخیر به لطف کنسول‌ها و البته گوشی‌های موبایل هوشمند، به صنعتی بزرگ و پردرآمد تبدیل شده است.

شعار سال: بازی‌های ویدئویی در سال‌های اخیر به لطف کنسول‌ها و البته گوشی‌های موبایل هوشمند، به صنعتی بزرگ و پردرآمد تبدیل شده است. به این ترتیب است که در این سال‌ها شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته و انتظار می‌رود با سرعت قابل قبولی به رشد خودشان در این بخش ادامه بدهند. با این اوصاف است که موسسه تحقیقاتی Newzoo به تازگی این موضوع را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که بیست و پنج شرکت برتر و سهامی عام صنعت گیم چیزی در حدود ۸۰ درصد از کل درآمد بازار جهانی گیم را به خودشان اختصاص داده‌اند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که درآمد این بیست و پنج شرکت روی هم رفته برابر ۳/ ۱۰۷ میلیارد دلار از کل درآمد جهانی ۹/ ۱۳۴ میلیارد دلاری این صنعت در سال ۲۰۱۸ بوده است.


این اولین باری است که مجموعدرآمدسالانه بیست و پنج شرکت برتر این حوزه از مرز ۱۰۰ میلیارددلارعبور کرده است. غول اینترنتی و شبکه‌های اجتماعیچینیعنی شرکت Tencent برای ششمین سال متوالی رتبه اول را در میان شرکت‌های برتر فعال در صنعت گیم به‌دست آورده است. به این ترتیب درآمد مربوط به بخش گیم این شرکت با رشد سالانه ۹ درصدی در سال ۲۰۱۸ به ۷/ ۱۹ میلیارد دلار رسیده که این میزان، تقریبا برابر ۱۵ درصد از کل درآمد بازار جهانی گیم است. بررسی‌های Newzoo نشان می‌دهد که شرکت Sony با درآمد ۲/ ۱۴ درصدی بخش گیم خود در این سال، در جایگاه دوم قرار گرفته است و بعد از آن به ترتیب شرکت ‌های Microsoft و Apple با درآمد ۸/ ۹ و ۵/ ۹ میلیارد دلاری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در مجموع درآمد ۱۰ شرکت برترصنعت گیم در سال ۲۰۱۸ تا ۱۹ درصد رشد سالانه را به ثبت رسانده است. البته شرکت‌هایی که در رتبه‌های یازدهم تا بیست و پنجم هم قرار دارند، همین درصدرشددرآمد را به‌دست آورده‌اند. با این حال اما بسیاری از شرکت‌های دسته دوم تواناییرقابتو رویارویی با رهبران این بازار را ندارند.

دو شرکت Apple و Google در سال گذشته میلادی فعالیت هایشان در حوزه گیم را بیشتر و متمرکزتر کرده، اما همیشه به دنبال رسیدن به جایگاه اول در این حوزه بوده‌اند. جایگاه خوب و معقول این غول‌های تکنولوژی آمریکایی در فهرست پردرآمدترین شرکت‌های صنعت گیم جهانی، تا حد زیادی به خاطر درآمد تولید شده توسط فروشگاه‌های نرم افزاری آنهاست. شرکت Google به تازگی Stadia را معرفی کرده است؛ پلت‌فرم گیمینگ مبتنی بر کلاد این شرکت به کاربران این امکان را می‌دهد تا تمام بازی‌ها را از طریقاینترنتاجرا و پخش کنند. این بازی‌ها روی سخت افزارهایی در دیتاسنترهای این شرکت اجرا می‌شوند و این به معنای آن است که دیگر کاربران به خرید و در اختیار داشتن سخت‌افزارهای گران‌قیمت برای این کار، نیازی نخواهند داشت.

Google همزمان از ایجاد استودیوی ویژه Stadia Games and Entertainment خودش خبر داده است که بازی‌های اختصاصی Stadia را توسعه می‌دهد. از طرف دیگر اپل در حال کار روی پروژه Arcade است که قرار شده در اواخر سال ۲۰۱۹ عرضه شود. این سرویس اشتراکی، امکان دسترسی به آرشیوی از ۱۰۰بازیجدید را با حق اشتراک ماهانه به کاربرانش می‌دهد. جالب است بدانید که این پلت‌فرم ویژگی‌های خاصی مثل عدم نمایش آگهی و عدم خریدهای درون برنامه‌ای را دارد و اینها همان عواملی هستند که باعث رشد چنین پلتفرم‌هایی در بازار بازی‌های موبایلی در سال‌های گذشته بوده‌اند. به گفته کارشناسان موسسه Newzoo، هر دو شرکت‌های Apple و Google سال‌هاست که مشغول به‌کارگیری نیروهای متخصص در بازار بازی‌های ویدئویی بوده، اما همچنان بیسر و صدابه کارشان ادامه داده‌اند. حالا اما واضح است که هر دو شرکت از نقاط قوت ویژه خودشان بهره می‌گیرند تا بتوانند به خوبی در حوزه بازی‌های ویدئویی و صنعت گیم رشد کنند. Google به دیتاسنترها و ابزارهای تکنولوژی قدرتمندش تکیه کرده است، در حالی که Apple از تخصصش در زمینه دسترسی به بازار هدف و تمرکز روی چرخه تولید محتوا، بهره می‌گیرد. با این همه این شرکت‌ها همچنان از مزایای فروشگاه‌های نرم‌افزاری پردرآمدشان بهره می‌گیرند، در حالی که با سرویس‌ها و خدمات جدید خود سعی دارند بخش‌های نوظهور این بازار را در سلطه خود دربیاورند.

رشد چشمگیر تولیدکنندگان کنسول

شرکت‌های تولیدکننده کنسول‌های بازی، رشد قابل توجهی را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرده‌اند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی موسسه Newzoo، ۳۸ درصد از مجموع درآمد ۲۵ شرکت برتر صنعت گیم در سال گذشته میلادی به تولیدکنندگان کنسول اختصاص داشته، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۷ برابر ۳۴ درصد بوده است. جالب است بدانید که از هر ۱۰ شرکت فعال در حوزه گیم، پنج شرکت بیشترین میزان درآمدشان را از بخش کنسول‌ها و بازی‌های کنسولی به‌دست می‌آورند. شرکت‌های دارنده پلتفرم‌های اختصاصی مانند Sony، Nintendo و Microsoft عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌اند. نتایج به‌دست آمده این سه شرکت در بخش کنسول، تقریبا برابر رشد درآمدی این شرکت‌ها در بخش‌هایموبایلو کامپیوترهای شخصی بوده است. شرکت Sony با رشد سالانه ۴۱ درصدی، در سال ۲۰۱۸ درآمد ۲/ ۱۴ میلیارد دلاری داشته که این میزان بیشترین درآمد در میان ۱۰ شرکت برتر این حوزه بوده است. در واقع Sony همچنان از موفقیت‌های تجاری و مهمش به خاطر کنسول بازی PlayStation ۴ سود می‌برد.

شرکت Microsoft هم عملکرد خوبی داشته، تا جایی که در سال ۲۰۱۸ یک رتبه رشد کرده و با غلبه بر Apple در جایگاه سوم قرار گرفته است. این شرکت با رشد سالانه ۳۲ درصدی، در سال ۲۰۱۸ درآمد ۸/ ۹ میلیارد دلاری داشته است. بیشترین موفقیت‌های سودآور غول نرم‌افزاری دنیا مربوط به سرویس‌های Xbox، Xbox Game Pass و Xbox Live بوده است. در واقع این شرکت، Xbox را بیشتر به‌عنوان یک سرویس ارائه می‌کند تا یک پلتفرم سخت‌افزاری. شرکت Nintendo هم با رشد سالانه ۳۶ درصدی توانست در سال ۲۰۱۸ درآمد ۳/ ۴ میلیارد دلاری به‌دست بیاورد و این روند رشد تا حد زیادی مدیون محبوبیت کنسول بازی Nintendo Switch این شرکت بوده است. در حالی که Microsoft و Nintendo ویژگی‌ها و سرویس‌های ارزشمند مختلفی دارند، اما دیگر در موقعیت رقابت مستقیم با یکدیگر قرار ندارند. جالب اینکه حتی این دو شرکت حتی در حال ایجاد روابط کاری مشترک با یکدیگر هم هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی 55آنلاین، تاریخ 5 اردیبهشت 98، کد مطلب: 170553: www.37.156.28.146


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
0
وجود بازی های پیشرفته و این ابرقدرتهای بازی خیلی خوب داره پیشرفت میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین