پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
یک نهاد مبارزه با پول‌شویی نام ایران را در فهرست سیاه خود حفظ می‌کند.

شعارسال: خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم "لویی شاربونو" و پریسا حافظی" از سازمان ملل ، لندن و آنکارا نوشته است: مقامات غربی می گویند انتظار می رود یک گروه بین المللی که بر پول‌شویی در سراسر جهان نظارت دارد این هفته تصمیم بگیرد تا به رغم لابی گری تهران برای خارج شدن نام ایران از فهرست کشورهای دارای ریسک بالا برای کمک به دسترسی این کشور به نظام مالی جهان، همچنان نام ایران را در این فهرست نگه دارد.

نیروی عملیاتی اقدام مالی (The Financial Action Task Force (FATF که در سال 1989 برای مبارزه با پول شویی ، تامین مالی تروریسم و سلاحهای کشتار جمعی تاسیس شد این فهرست را که به شکل مرتب به روز رسانی می شود، تهیه می کند. سی و هفت کشور عضو این گروه اکنون در کره جنوبی تشکیل جلسه داده اند.

یک مقام غربی آشنا با مباحث FATF که خواست نامش فاش نشود گفت: به این زودی ها هیچ تغییری در جایگاه ایران در این فهرست حاصل نخواهد شد گرچه من فکر می کنم شاید ما بتوانیم مقداری کلمات امیدوارکننده و تصدیق تلاشهای ایران برای ایجاد پیشرفت را انتظار داشته باشیم. دو مقام دیگر غربی هم این هفته این نظر را تائید کردند که نام ایران این بار از این فهرست خارج نخواهد شد.

تهران شکایت کرده است که به فواید اقتصادی که به این کشور در جریان مذاکرات سال گذشته در مورد توافق هسته ای با شش قدرت بزرگ وعده داده شده بود دست پیدا نکرده است.

به عنوان یکی از نتایج این توافق اکثر تحریمهای بین المللی علیه ایران برداشته شد. با این حال آمریکا هنوز تحریم هایی علیه ایران دارد که تجارت ایران با دلار و دسترسی تهران به نظام مالی نیویورک را منع می کند.

"الکساندرا ویجمنگا -دانیل،" سخنگوی نیروی عملیاتی اقدام مالی، به درخواست اظهار نظر در این خصوص با گفتن اینکه این گروه بعد از جلسه اواخر این هفته خود فهرست به روز شده ای از کشورهای دارای ریسک بالا و غیر همکاری کننده را منتشر خواهد کرد پاسخ داد.

خارج شدن از فهرست سیاه FATF که در آن نام کره شمالی هم دیده می شود یک مانع بزرگ را از مقابل ایران در تعامل با بانکهای خارجی و سایر نهادهای مالی حذف خواهد کرد. مقامات ایرانی و غربی گفته اند به این علت است که ایران به شدت برای خارج شدن نامش از فهرست FATF دست کم تلطیف هشدار فعلی این گروه در مورد ایران تلاش می کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 3تیر1395، کدخبر: 5664010: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین