پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۲۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
جهانگیری: باید کاری کنیم که لکه ننگ فساد از دامن جمهوری اسلامی پاک شود.

شعار سال: دولت با سه تدبیر جدی برای بازیابی امید در جامعه و مقابله با بحران میدان‌دار شد. مأموریت وی‍ژه رئیس‌جمهور به وزرای کشور، جهاد کشاورزی، صمت و دادگستری برای مقابله با گرانفروشی، هشدار وزیر کشور برای برخورد با سیاه‌نمایی و تأکید معاون امنیتی و سیاسی وزارت کشور بر لزوم شنیدن صدای کارگران قبل از آمدن آنها به خیابان‌ها، سه تدبیر جدید و اساسی دولت برای بازیابی امیدی است که در 24‌ماه گذشته خدشه‌دار شده. در شرایط دشوار داخلی و فشارهای بی‌امان خارجی درحالی که دولت آمریکا به صراحت از اعمال فشار با هدف تسلیم کردن ایران سخن می‌گوید اقدام برای مقابله با بحران‌هایی که می‌تواند جدی‌تر شود، ضروری است.

چرا بازیابی امید؟
از دی‌ماه 96که اعتراضات خیابانی به بهانه«نه به گرانی» از مشهد کلید خورد و بعد از آن هم ماجرای نابسامانی بازار ارز و طلا زندگی روزمره مردم را تحت‌الشعاع قرار داد تا به امروز که با تهدید به عدم‌خرید نفت ایران اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم روزبه‌روز دشوارتر شده است، همه این نوسانات یک ثمره مشترک داشته‌اند و آن هم نشانه گرفتن امید اجتماعی است.
ثمره‌ای تلخ و البته پردامنه که همواره از سوی دوجبهه تحریک و تشدید می‌شود، جبهه اول در خارج از کشور و از سوی مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان هدایت می‌شود که عایدی‌اش برای آنها بالا بردن سطح نارضایتی در بین عامه مردم و تلاش برای بروز و ظهور خیابانی آن است. جبهه دوم اما در داخل کشور است و از سوی دو گروه خواسته یا ناخواسته دنبال می‌شوند؛ گروهی که به‌دنبال بهره‌وری اقتصادی و نفع مادی از آشفتگی بازار و گرانی‌های پیش آمده‌اند و گروه دیگر مطامع سیاسی را بر امور مردم و کشور اولویت داده و با سیبل قرار دادن دولت و سنگ‌اندازی در مسیر پیشرفت برخی امور از آب گل‌آلود شده ماهی جناحی‌شان را صید می‌کنند. هرچند که انتشار اخبار اعدام سلطان سکه، ارز و... و انعکاس جزئیات دادگاهی بدهکاران بانکی، متهمان بانک سرمایه و ماجرای پتروشیمی گیت حاکی از عزم جدی نظام و قوه قضاییه برای برخورد با مفسدان اقتصادی است اما حجم گسترده فساد رسوخ کرده در بدنه اقتصادی کشور نیز فاکتور مضاعفی است که اعتماد عمومی مردم را به مسئولان نشانه گرفته و در بروز علامت‌های ناامیدی در جامعه تأثیر‌گذار بوده است. در نهایت و با درنظر گرفتن همه موارد فوق ماحصل اقدام دو جبهه مذکور طی قریب به دو سال و نیم گذشته سست شدن پشتوانه اجتماعی دولت، القای یأس و نامیدی به جامعه و ترویج خشونت به جای آرامش در سطح کشور بوده است که گاه و بی‌گاه خبرساز می‌شود؛ نمونه آن داستان درگیری هواداران دو تیم ورزشی در استادیوم آزادی و دیگری قتل طلبه همدانی به‌دست فردی بود که مکررا در شبکه‌های مجازی به این اقدام تظاهر و اعتراف کرده بود و... حالا و در پی بروز حوادث اخیر و ابراز نارضایتی‌های مستمر از سوی عامه مردم، دولت برای بازگرداندن امید و آرامش به بدنه اجتماعی‌اش میدان‌دار شده و با سه گام زیر در پی جبران نارضایتی‌ها بر آمده است.

اول؛ مأموریت وی‍ژه روحانی به 4وزیر
روحانی در صدر دولت در تدبیر اولش دست به قلم شده و دیروز در حکمی مشترک به وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و کشور دستور داده تا به‌منظور کنترل و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات، اقدامات لازم و مؤثر را در توزیع، عرضه و فروش کالاها با قیمت مناسب به عمل آوردند. به گزارش سایت دولت، او همچنین در حکمی دیگر به وزیر دادگستری مأموریت داد تا سازمان تعزیرات حکومتی با گرانفروشان برخورد کند.

دوم؛ هشدار برای برخورد با ناامیدی و سیاه‌نمایی
آنچه سبب می‌شود مأموریت وی‍ژه روحانی به چهار وزیرش قسمتی از برنامه مدون دولت برای بازگرداندن امید به جامعه باشد، هشدار جدی و همزمان عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور به تریبون‌های رسمی برای برخورد با القای ناامیدی و سیاه‌نمایی به مردم بود. اقدامی که می‌توان آن را تدبیر دوم دولت برای مقابله با بحران در جامعه دانست. عبدالرضا رحمانی‌فضلی دیروز در مقام رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور تأکید کرد: در مواردی که رسانه‌ها در جهت ناامیدکردن مردم، سیاه‌نمایی، ارائه اطلاعات و آمار غلط و یا تحلیل‌های مبتنی بر آمار نادرست عمل می‌کنند، ابتدا از طریق ستاد تذکر داده می‌شود و اگر تذکرها مورد بی‌توجهی قرار گرفت، قوه قضاییه پیگیری‌های قانونی لازم را انجام می‌دهد. وزیر کشور سپس با اشاره به شرایط کنونی کشور و افزایش فشارها در موضوع تحریم از سوی آمریکا و دشمنان تصریح کرد: باید تلاش کنیم با منطقی‌تر کردن اقدامات، مناسبات و روابط و با ارائه درست کالاها در بازار به‌گونه‌ای حرکت کنیم که آرامش نسبی در بازار حفظ شود. همچنین باید اشکالات را نیز به دقت ببینیم و نسبت به رفع آنها عمل کنیم. رحمانی‌فضلی گفت: دستگاه‌های رسانه‌ای ازجمله صداوسیما، ارشاد، تریبون‌های عمومی و سایر دستگاه‌هایی که در حوزه رسانه فعال هستند، رویکردها را براساس سیاست‌های مصوب ستاد مطرح می‌کنند و یکپارچگی و وحدت در اطلاع‌رسانی مرتبط با حوزه اقتصاد ایجاد شده است.

سوم؛ رفع مشکلات کارگری
درکنار مأموریت روحانی به وزرای مربوطه و رحمانی‌فضلی بر فسادستیزی و مقابله با ریشه القای ناامیدی‌ها به جامعه، سخنان دیروز حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور قابل تأمل و مهم است. او دیروز در همایش معاونان سیاسی و امنیتی استانداری‌های کشور از شنیدن سخنان کارگران و چاره‌جویی برای آنها خبر داده و گفته مشکلات کارگران پیش از آنکه صدای آنها درآید و به خیابان بیایند، باید رفع شود. سخنان ذوالفقاری اگر جزو نخستین تأکید‌ها برای شنیدن صدای کارگران قبل از اعتراضات آنها نباشد، دست‌کم جزو معدود مواردی است که فردی از جایگاه او بر حل مشکلات کارگران به‌عنوان قشری که در دو سال و نیم گذشته بیشترین فشار‌ها را متحمل شده‌اند، تأکید کرده است. به همین دلیل می‌توان توجه به جایگاه کارگران و شنیدن اعتراضات آنها را سومین تدبیر دولت برای القای آرامش در جامعه دانست.


مکث
تلاش کنیم لکه ننگ فساد از دامان جمهوری اسلامی پاک شود

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در ستاد هماهنگی مقابله با مفاسد اقتصادی گفت: تلاش ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی این است که با ایجاد هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مختلف کمک کند تا لکه ننگ فساد از دامان جمهوری اسلامی ایران پاک شود و همه باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم. به گزارش سایت اطلاع‌رسانی دولت، جهانگیری افزود: هم‌اکنون دو مسئله مردم را خیلی آزار می‌دهد. اول فشارهای سنگین ناشی از تحریم‌های گسترده آمریکاست که زندگی مردم را از هر جهت با مضیقه مواجه کرده است. مسئله دوم و مهم‌تر این است که مردم ببینند عده‌ای از این شرایط نیز برای کسب منافع خود سوءاستفاده می‌کنند. همه ما باید تلاش کنیم تا فشارها از روی دوش مردم برداشته و شرایط زندگی آنها تسهیل شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 11 اردیبهشت 98، شماره: 54305


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
0
0
بعد از اینهمه مدت رئیس جمهور خوبه به فکر افتاد و تازه به 4 نفر گفته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین