پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۶۱۳
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
حال این روزهای سرابله شاید برای کسانی که خبری از این شهر ندارند شنیدنی باشد که بعد از زلزله سال 96 یک خواب راحت نداشته اند.
شعارسال:حال این روزهای سرابله شاید برای کسانی که خبری از این شهر ندارند شنیدنی باشد که بعد از زلزله سال 96 یک خواب راحت نداشته اند.

پس از زلزله ۷.۳ ریشتری سر پل ذهاب استان کرمانشاه در آبان ماه سال ۱۳۹۶ و نزدیکی مرکز زلزله به استان ایلام، بویژه شهرستان چرداول، هر از چندگاهی سر و صداهایی عجیب در شهر سرابله به گوش می رسد که موجب ایجاد رعب و وحشت اهالی و ساکنان این شهر شده است.

سرو صداهایی به مانند انفجار که هر چند وقت یکبار موجب ایجاد نوری عجیب در آسمان شهر سربله می گردد و گویا این مهمان ناخوانده قصد جدایی و بازگشت آرامش به این شهر را ندارد.

شواهد نشان می دهد که این شهر ۲۰ هزار نفری در آن روزها شاهد پس لرزه‌های شدیدی به تعداد تقریبی ۱۰۰ مورد بوده که خسارات فراوانی را به منازل مسکونی وارد کرده ، تا جایی که بیش از پنج هزار واحد دچار خسارت و تخریب شدند که میزان این خسارات بین ۲۰ تا ۵۰ درصد تخمین زده شد.

شدت این پس لرزه ها گاه به حدی می رسید که آرامش نسبی را از مردم سلب می کرد ، بگونه ای که در گوشه کنار شهر سرابله مردم چادرهایی برپا می کردند تا شب را در آرامش باشند ،ما نیز در این گزارش برآنیم تا به بررسی علل و نتیجه پژوهشگران مرکز زمین شناسی ایران در این مدت بپردازیم.


سر و صدا‌های سرابله ناشی از جابه جایی صفحات زمین است

علیرضا شهیدی سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ، با تایید شنیده شدن صداهای عجیب در شهر سرابله و وحشت مردم این شهر،گفت : صدای به گوش رسیده در سرابله مشابه به سایش دو سنگ آسیاب به نظر می‌رسد که خود می تواند نتیجه خزش زمین به صورت زمین لغزه در دامنه تاقدیس لانه باشد.

وی افزود : این خزش به صورت حرکت آرام لایه‌های آهکی سازند آسماری بر روی بخش‌های مارنی این سازند در حال روی دادن است و به لحاظ مخاطرات ، این پدیده زمین شناختی برای مردم شهر سرابله به عنوان تهدید فوری تلقی نمی‌ گردد.

اما با گذشت یک سال و شش ماه از این موضوع همچنان این صدا‌ها در منطقه ادامه دارد ، موضوعی که علاوه بر مردم صدای نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی را نیز درآورده است.

چرا مسئولین پیگیر موضوع سرابله نیستند؟

سلام امینی از نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر سه شنبه ۳ اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد : پس از گذشت یک سال و شش ماه از زمین لرزه سرپل ذهاب که در استان ایلام نیز احساس شد ، صدا‌های عجیب شهر سرابله موجب رعب و وحشت مردم این منطقه شده است بنابراین از وزرای کشور و علوم، تحقیقات و فناوری می‌خواهم که به صورت جدی این مورد را بررسی کرده و برای آن علاجی بیابند.

پس از صحبت‌های امینی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ، مسئولین استانی بار دیگر به فکر بررسی این موضوع افتادند.


حضور کارشناسان زلزله شناسی در سرابله

مراد یگانه فرماندار شهرستان چرداول  ، گفت: از همان روزهای ابتدا که این سروصدا‌ها به گوش می رسید با ۲ کارشناس حوزه زمین شناسی و جغرافیا در این خصوص صحبت شد که اعلام کردند وجود پس لرزه‌ها بعد از زلزله امری طبیعی است و ممکن است تا ۲ ماه نیز ادامه داشته باشند.

وی افزود : اساتید حوزه زلزله اظهار می‌کنند پس لرزه‌ها باعث تخلیه زمین و به هم پیوستن پوسته‌ها می‌شوند و این پس لرزه‌ها برای زمین مفیدند و مردم شهر سرابله در این خصوص واهمه‌ای نداشته باشند چراکه این حوادث و پس لرزه‌ها بدلیل موقعیت ژئوپلیتیک و جغرافیایی شهر سرابله طبیعی است.

یگانه ادامه داد: اما از آنجا که این سر و صدا‌ها همچنان ادامه دارد و از تعداد آنها کاسته نشده است سعی داریم تا این موضوع را به عنوان اولویت مهم پیگیری نماییم.

فرماندار شهرستان چرداول تاکید کرد: با دستور اکید استاندار استان ایلام و پیگری‌های فوری مدیریت بحران تیم ویژه زمین شناسی کشور با سرپرستی حق شناس معاون پژوهشگاه زمین شناسی کشور همراه با امکانات و دستگاه‌های زلزله شناسی به شهر سرابله اعزام و در این شهر مستقر گردیدند.

وی با بیان اینکه کارشناسان زمین شناسی اعزامی به سرابله تحقیقات خود را در نقاط مورد نظر خود در اطراف شهر سرابله شروع نموده اند ، گفت : این تیم با بررسی محل دقیق و نقاط زلزله خیز اقدام به نصب دستگاه‌های زلزله نگاری پیشرفته به منظور ثبت زمین لرزه و علل پس لرز‌های مکرر که منجر به صدا‌های مهیب می شد نموده اند، که پس از نتیجه گیری لازم توسط این تیم زمین شناسی از طریق رسانه‌های رسمی اطلاع رسانی خواهد شد.

اما جدای از اینها بارندگی های اخیر و سیلی که غرب کشور و استان ایلام را تحت تاثیر خود قرار داد بر شدت این صداها در شهر سرابله افزوده است.


سیل اخیر باعث تشدید رانش زمین و فرو ریختن حفره‌های آهکی شد

سعید کریمیان مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام ، با تایید افزایش پس لرزه ها بعد از سیلابی شدن سرابله،گفت : احتمال دارد سیل اخیر باعث تشدید رانش زمین و فرو ریختن حفره‌های آهکی در منطقه شده باشد، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان دلیل اصلی این صدا‌های عجیب و غریب است.

وی افزود: در طول چهار ماه، ۱۸ زلزله در این منطقه با بزرگی بیش از سه و نیم ریشتر اتفاق افتاده و از میان این ۱۸ زلزله ، ۹ زلزله بزرگی بیش از چهار تا پنج ریشتر داشته است.

کریمیان ادامه داد : همچنین نزدیک به ۱۴ زلزله مربوط به بعد از بارندگی‌های شدید و از حدود ۱۲ فروردین به بعد بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام اظهار کرد: از آنجا که پس از زلزله آبان ماه سال ۱۳۹۶ صدا‌های شبه به انفجار ، تنها در سرابله ایلام شنیده شده است و نتیجه کلی و اعلام شده تحقیق و بررسی محققان و نیز گزارش نهاد‌های مسئول هرنوع ارتباط این صدا‌ها با احتمال زمین لرزه در سرابله و چرداول را نفی کرده ، اما با توجه به اهمیت موضوع تا کنون نه نتیجه قطعی در این مورد اعلام شده و نه تغییری در روند صدا‌ها ایجاد شده است.

حال باید منتظر بود و دید که نتیجه تحقیق این تیم زمین شناسی که اکنون به سرابله اعزام شده اند چه می شود؟ آیا این بار پژوهشگران زمین شناسی جواب قانع کننده ای به مردم می دهند یا خیر؟

مردم و رسانه های نیز منتظرند تا بدانند این مهمان ناخوانده کی می خواهد بساطش را برچیند و دست از سر ساکنان شهر سرابله بردارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 14اردیبهشت 98، کدخبر: 6915258، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین