پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
با امضای قرارداد ۸۰ میلیون یورویی ایران و ترکیه برای تهاتر ریل و نفت، حدود ۱۱۵ هزار تن ریل تولید همسایه غربی وارد کشور می‌شود. ریلهایی که برای ریل‌گذاری تقریبا ۱۰۰۰ کیلومتر خط‌آهن جدید کافی است.

شعار سال: معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته و به فاصله تقریبی یک هفته پس از اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در خصوص توقف عملیات ریلگذاری راه‌آهن همدان - تهران با تشریح وضعیت این پروژه گفت: خرید ریل از ترکیه‌ از قیمت مناقصه هم ارزانتر‌ است.

مسعود نصرآزادانی با بیان این‌که در حال پیگیری تامین ریل از داخل هستیم و به نفع کشور است که تولید ریل داخلی شود، اظهار کرد: طلب پیمانکاران راه‌آهن تهران-همدان حدود 60 میلیارد تومان است، در حالی که کل اعتبار این پروژه مربوط به همدان 120 میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: راه‌آهن تهران-همدان طرحی نیست که بتوان با این میزان اعتبار زیرسازی، روسازی، ساختمان‌ها و... را تمام کرد، آقایان (نمایندگان مجلس) باید به محدودیت‌های کشور توجه داشته باشند، نباید به این محدودیت‌ها بی‌توجه باشیم.

وی با اشاره به برگزاری مناقصه برای تامین ریل یادآور شد: این مناقصه بر اساس قانون است، اما با توجه به قیمت آن فکر می‌کنیم اگر این کار را انجام دهیم در حق مردم اجحاف کرده‌ایم. هم‌اکنون می‌توانیم ریل را از ترکیه به ازای هر تن 700 یورو خریداری کنیم این در حالی است که اگر بخواهیم از راه مناقصه ریل را خریداری کنیم قیمت هر تن آن حدود 840 یورو می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: درست است که اگر ریل را با قیمت 840 یورو خریداری کنیم به لحاظ قانونی هیچ ایرادی ندارد، اما در هر تن باید 140 یورو پول بیشتری پرداخت کنیم که وجدان و انصاف ما این اجازه را نمی‌دهد. برخی می‌گویند چرا نرفته‌ایم ریل را گران بخریم اما واقعیت این است که باید ببینیم با این بی‌پولی ها می‌توانیم این کار را انجام دهیم یا خیر.

حال پس از 14 ماه وزیر حمل و نقل ترکیه از یک قرارداد 80 میلیون یورویی برای فروش ریل به ایران (تهاتر با نفت) خبر داده است.

بینالی ییلدریم در این‌باره گفته است: «ترکیه قراردادی را با ایران برای مبادله ریل راه آهن با نفت امضا کرده است. این قرارداد از اهمیت فراوانی نه تنها برای استان کارابوک بلکه برای کل ترکیه برخوردار است. کارابوک اکنون به یک تولید کننده و صادر کننده مهم ریل تبدیل شده است. اخیرا یک قرارداد 80 میلیون یورویی با ایران منعقد کرده ایم که به آنها ریل راه آهن بفروشیم. در راستای این قرارداد، پالایشگاه توپراس ترکیه از ایران نفت خواهد خرید. در مقابل نفت خریداری شده، کارابوک ریل راه آهن به ارزش 80 میلیون یورو به ایران خواهد فروخت».

با توجه به رقم قرارداد اعلام شده از سوی مقام ترکیه‌ای و اظهارات نصر‌آزادانی حدود 115 هزار تن ریل در قبال فروش نفت به ایران تحویل می‌شود. از آنجاکه برای ساخت هر کیلومتر خط‌آهن حدود 120 تن ریل نیاز است، ریلهای ترکیه‌ای تقریبا برای احداث (ریل‌گذاری) 1000 کیلومتر خط‌آهن کافی خواهد بود.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 6 تیر 1395، کد مطلب: 1115243:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین