پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۵۰۶
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
برگزاری جشنواره تولیدات مراکز صداوسیما استان‌های کشور به میزبانی خراسان شمالی این روز‌ها در استان پربحث است؛ این جشنواره ۳ روزه که بالغ بر ۱۰۰۰ میهمان دارد، با انتقاد‌ها و حمایت‌های زیادی مواجه بوده است.حال می‌خواهیم ببینیم موافقان و مخالفان این جشنواره چه دلایلی برای برگزاری و یا عدم برگزاری آن دارند.
شعار سال : برگزاری جشنواره تولیدات مراکز صداوسیما استان‌های کشور به میزبانی خراسان شمالی این روز‌ها در استان پربحث است؛ این جشنواره ۳ روزه که بالغ بر ۱۰۰۰ میهمان دارد، با انتقاد‌ها و حمایت‌های زیادی مواجه بوده است.

این روز‌ها در خراسان شمالی بحث داغی مطرح است و آن هم برگزاری جشنواره تولیدات مراکز صداوسیما کشور به میزبانی این استان بوده؛ این جشنواره ۳ روزه که بالغ بر ۱۰۰۰ میهمان دارد، با انتقاد‌ها و حمایت‌های زیادی مواجه است. عده‌ای برگزاری این جشنواره را از ریشه نادرست می‌دانند و عده‌ای آن را عاملی عنوان می‌کنند که می‌تواند استان را ۱۵ سال به جلو بیندازد.

این اختلاف نظر‌ها آنقدر عمیق است که شاید نتوان هیچ گاه به یک وحدت رویه برای همراهی تمام اقشار در این جشنواره رسید. این اختلاف زمانی بیشتر شد که نامه علی قربانی، رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی به محمدباقر نوبخت مبنی بر کمک ۸ میلیاردی دولت به استان برای برگزاری این جشنواره انتشار یافت. این عدد باعث شد که توجه‌ها بیش از پیش به جشنواره صداوسیما جلب شود.

حال می‌خواهیم ببینیم موافقان و مخالفان این جشنواره چه دلایلی برای برگزاری و یا عدم برگزاری آن دارند.

رئیس صداوسیما استان به عنوان اصلی‌ترین موافق جشنواره ذکر شده است. او که برگزاری جشنواره در استان خراسان شمالی را یک افتخار می‌داند در دیدار با دانشجویان عنوان کرده بود که این جشنواره استان خراسان شمالی را ۱۵ سال به جلو می‌اندازد. حال چرا و چگونه یک جشنواره ۳ روزه می‌تواند این اقدام را انجام دهد هنوز مشخص نیست.

«توسعه» از دیگر واژگانی است که در کلام موافقان جشنواره تولیدات مراکز صداوسیما کشور به وفور مشاهده می‌شود. آن‌ها معتقدند که مسیر توسعه استان از برگزاری جشنواره‌های ملی می‌گذرد و این جشنواره یکی از همان هاست.

خراسان شمالی صد‌ها ساعت معرفی می‌شود
موافقان همچنین می‌گویند اگر این جشنواره در استان محروم خراسان شمالی برگزار شود، نام این استان بار‌ها از شبکه‌های ملی و استانی اعلام می‌شود و این عامل معرفی استان خواهد شد. در آخرین اظهار نظر در این موضوع، حمید قربانی جم، رئیس کل صداوسیما استان گفته است که جشنواره باعث می‌شود استان خراسان شمالی صد‌ها ساعت در صداوسیمای ملی تبلیغ شود. این درحالی است به نظر می‌رسد بناست جشنواره صرفا در شبکه «شما» و «جام جم» چند دقیقه‌ای به صورت مستقیم پوشش داده شود.

خاله شادونه عامل معرفی استان!
از دیگر علل موافقت با این طرح حضور چهره‌های مطرح کشور در استان است. موافقان معتقدند حضور مجریان، کارگردانان و بازیگران معروف باعث خواهد شد که آن‌ها به عنوان یک سکوی تبلیغی عمل کرده و خراسان شمالی را به مردم کشور معرفی کنند. در همین راستا برخی مسئولان از افرادی مانند «خاله شادونه» و «عمو پورنگ» نیز نام برده اند و اعتقاد دارند که اجرای برنامه توسط این افراد در خراسان شمالی بسیار مفید خواهد بود.

از سوی دیگر مخالفان این جشنواره سعی دارند تمام تلاش خود را انجام دهند تا از برگزاری این رویداد جلوگیری کنند. آن‌ها صرف هزینه ۸ میلیاردی را یک اسراف تلقی می‌کنند و معتقدند اگر ۱۰۰۰ سلبریتی ۳ روز در استان محروم خراسان شمالی میهمان باشند و ۸ میلیارد را خرج کنند، تنها متضرر ماجرا فقط مردم هستند.

مردم حتی خبر ندارند این جشنواره سال گذشته در کجا برگزار شده
مهدی علیپور، دانشجوی فعال دانشگاه بجنورد در این باره می‌گوید: برای انجام هر پروژه باید اولویت بندی کرد. در حال حاضر چه کسی معتقد است که اولویت اصلی استان برگزاری جشنواره میلیاردی است؟ مردم از حضور سلبریتی‌ها در استان چه منفعتی می‌برند؟ در پاسخ ما می‌گویند که استان برای مردم کشور معرفی خواهد شد. مسئولان برای درک عدم صحت حرفشان با فعالان دانشجویی به خیابان‌های شهر بجنورد بروند و از مردم سئوال کنند که سال گذشته این جشنواره در کدام استان برگزار شده است؟ اغلب مردم حتی این را نمی‌دانند. بعد چطور توقع دارند که استان ما معرفی شود؟

یکی دیگر از عللی که حساسیت‌ها به این جشنواره بیشتر شده، آن است که در حال حاضر مردم استان خراسان شمالی درگیر مشکلات سیل هستند. سیل خسارت‌های زیادی را به منازل و مزارع وارد آورده و از این رو عده‌ی زیادی صرف ۸ میلیارد تومان در ۳ روز را جایز نمی‌دانند.

رضا ثنائیان از دیگر فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد بجنورد است که معتقد است مسئولان به جای این ریخت و پاش ها، پول بیت المال را صرف ریشه کن کردن فقر در استان کنند.

وی بیان می‌کند که حدود یک سوم مردم بجنورد جزو حاشیه نشین‌ها هستند و از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند لذا برگزاری این جشنواره صرفا باعث افزایش شکاف طبقاتی خواهد شد.

مخالفت کارگردان صداوسیما با این جشنواره
اما این جشنواره از درون خود صداوسیما نیز مخالفان زیادی دارد. یکی از کارگردانان صداوسیما در خراسان شمالی در این باره به ما می‌گوید: جشنواره تولیدات مراکز استان‌های صداوسیما یک جشنواره درون سازمانی است. اگر یک تشکل دانشجویی برنامه درون تشکلی برگزار کند چه مقدار دیگر دانشجویان درگیر آن می‌شوند؟ تقریبا هیچ.

وی می‌افزاید: این جشنواره یک دورهمی برای مجموعه صداوسیما است که نفعی برای مردم ندارد. البته می‌تواند منفعت زیادی برای خود ما داشته باشد، زیرا کار ما در این مدت افزایش می‌یابد و حقوق بیشتری دریافت می‌کنیم و از طرفی ممکن است آثارمان برگزیده شوند و جوایز نفیسی دریافت کنیم، اما باید اعتراف کنم که سر مردم بی کلاه خواهد ماند.

این کارگردان در پایان می‌گوید: بیش از آن که این جشنواره به رشد استان کمک کند، عاملی برای ارتقا برخی مدیران است و از این رو عده‌ای برای برگزاری آن حاضرند هر کاری را انجام دهند.

استان توانایی پذیرش ۱۰۰۰ میهمان را ندارد
از سوی دیگر مخالفان معتقدند اساسا زیرساخت‌ها برای حضور بیش از ۱۰۰۰ نفر در استان فراهم نیست و این موضوع باعث می‌شود هزینه‌ها به شدت رشد کند. به عنوان نمونه فرودگاه بجنورد ظرفیت پرواز مناسبی را دارا نیست و از این رو میهمانان باید ابتدا به مشهد رفته و با خودرو به بجنورد منتقل شوند؛ همین مورد باعث می‌شود هزینه هنگفتی به استان تحمیل شود.

از دیگر موارد نبود زیرساخت‌ها می‌توان به کمبود فضای هتل و اقامتگاه در استان اشاره کرد. خراسان شمالی توانایی اقامت دادن به ۱۰۰۰ نفر را به صورت همزمان در هتل هایش ندارد. این امر باعث خواهد شد تا مسئولان به فکر مکان‌هایی مانند خوابگاه‌های دانشجویی و یا سوئیت‌های شخصی در سطح شهر بیفتند.

اگر سخن موافقان مبنی بر معرفی استان توسط سلبریتی‌ها به مردم کشور را درست بدانیم و اگر از آن‌ها در خوابگاه دانشجویی پذیرایی شود، معرفی این افراد از خراسان شمالی جنبه مثبت خواهد داشت و یا منفی؟

بنا بر شنیده‌ها جشنواره مذکور مردادماه برگزار خواهد شد. درحالی که عده‌ای مشغول مهیا کردن شرایط برای آغاز جشنواره هستند، جامعه نخبگانی استان و مردم با این جشنواره به مخالفت برخواسته اند. حال باید دید در نهایت این مسئولان هستند که کار خود را انجام خواهند داد و یا روشنگری نخبگان استان جواب خواهد داد؟


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو،تاریخ انتشار:29اردیبهشت1398،کدخبر:764923،snn.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین