پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۵۳۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۹
ناکارآمدی زایدالوصف سامانه «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی موجب شده تا مقامات تل آویو به شدت به دنبال یافتن جایگزینی برای آن باشند.

شعارسال: هر روز که سپری می‌شود، بیش از پیش ناکارآمدی سامانه موشکی «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی آشکار می‌شود؛ سامانه‌ای که حتی دیگر رسانه‌های صهیونیست نیز هیچ شک و شبهه‌ای را پیرامون ناکارآمدی آن مطرح نمی‌کنند و خود به این مسأله کاملاً اذعان دارند.

درهمین ارتباط، اخیراً یک رسانه صهیونیست گزارشی را منتشر کرده است. روزنامه صهیونیستی «معاریو» اعلام کرده است که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای نخستین بار به ویژه پس از دور اخیر درگیری‌ها در نوار غزه و ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین در برابر موشک‌های مقاومت، به فکر ایجاد جایگزین برای این سامانه افتاده است. این روزنامه تأکید کرده است که ارتش صهیونیستی در حال بررسی ایجاد سامانه‌ای جدید برای مقابله با موشک‌های مقاومت به جای سامانه گنبد آهنین است.

این روزنامه اشاره کرد که عملکرد فوق‌العاده مقاومت در درگیری‌های اخیر و مدیریت و هماهنگی در هدف قرار دادن دقیق اهداف صهیونیستی، موجب شد تا سامانه گنبد آهنین بارها از کار بیفتد. این درحالی است که پیشتر نیز دیگر رسانه‌ها و روزنامه‌های رژیم صهیونیستی از جمله «یدیعوت آحارانوت» با انتشار گزارش‌هایی از ابعاد مختلف ناکارآمدی «گنبد آهنین» پرده برداشته بودند.

رسانه صهیونیستی «دبکا» اذعان کرده بود که گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه ابهت سامانه موشکی گنبد آهنین را در هم شکستند. این رسانه صهیونیست اعلام کرد که فلسطینیان در درگیری‌های اخیر در غزه که پس از گذشت تنها ۲ روز متوقف شد، با درهم شکستن ابهت و بازدارندگی سامانه گنبد آهنین، ضربات سختی به صهیونیست‌ها وارد کردند.

دبکا همچنین در ادامه گزارش خود بیان کرده است که مقاومت فلسطین در عرض یک دقیقه اقدام به شلیک ده‌ها موشک به سمت هدفی واحد کرد و همین مسأله موجب شد تا سامانه گنبد آهنین ۱۰۰ درصد در مقابله با این موشک‌ها عاجز و ناتوان بماند. بدون شک ناگفته پیداست که یکی از مهمترین دلایل پذیرش آتش بس توسط صهیونیست‌ها ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین و عدم توانایی آن در رهگیری موشک‌های مقاومت در جنگ اخیر غزه بوده است.

حتی تحلیلگران رژیم صهیونیستی نیز دیگر نمی‌توانند از گنبد آهنین به عنوان یک افسانه به یاد ماندنی در اراضی اشغالی یاد کنند. آنها نیز همچون رسانه‌های رژیم صهیونیستی چاره‌ای جز برملا ساختن ناکارآمدی این سامانه در مقابل خود نمی‌بینند. آنها نیز همچون رسانه‌های رژیم صهیونیستی، بر ناکارآمدی آشکار گنبد آهنین متفق القول هستند و تداوم استفاده از این سامانه را حتی برای بقای تل آویو تهدید آمیز تلقی می‌کنند.

در همین ارتباط، «موتی شیفر» تحلیلگر مهندسی هوافضا و دارنده جایزه «امنیت اسرائیل» اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از طریق بکارگیری سامانه گنبد آهنین به دنبال تبلیغ و بازارگرمی برای این سلاح خیالی در دیگر کشورها است و از این طریق میلیاردها دلار به سود می‌برد.

تحلیلگران و کارشناسان اسرائیلی بارها اعلام کرده‌اند که این سامانه دروغی بیش نیست که ارتش می‌خواهد بر اسرائیلی‌ها و جهانیان تحمیل کند و همین مسئله موجب بروز اختلافات گسترده در محافل نظامی صهیونیستی شده و ضربات سختی به صنعت اسلحه‌سازی آن وارد کرده است.

شیفر اظهار داشت که سامانه گنبد آهنین صرفاً یک نمایش صوتی و تصویری است و قادر به مقابله با هیچ چیزی نیست، زیرا تمامی انفجارهایی که مشاهده و شنیده می‌شود، ناشی از نابودی خودبه خودی موشک‌های این سامانه و یا اصابت آن‌ها به یکدیگر است و سامانه مذکور حتی توانایی ساقط کردن یک موشک و راکت را هم ندارد.

از سوی دیگر، «تسفیکا فوگل» رئیس سابق هیأت فرماندهی جنوب فلسطین اشغالی نیز گفته بود: دلبستگی به کارایی گنبد آهنین بسیار اغراق آمیز است و بخصوص شهروندان نباید به آن امید زیادی داشته باشند زیرا شاید در بهترین شرایط این سامانه قدرت دفاع از یک شهر را داشته باشد. دانیل هرشکوویچ از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کرد: این سامانه با وجود هزینه‌های بالایی که برای آن صرف شده، هرگز برای رهگیری و سرنگونی موشک‌های مبارزان فلسطینی کارایی نخواهد داشت.

اما آنچه که در حملات اخیر گروه‌های مقاومت فلسطین به مواضع حساس و استراتژیک رژیم صهیونیستی به چشم خورد، فروریختن افسانه سامانه موشکی «گنبد آهنین» بود. این سامانه موشکی با وجود تبلیغات بسیار رژیم صهیونیستی مبنی بر قدرت شکست ناپذیر آن و توانایی اش در مهار موشک‌های شلیک شده به سمت مواضع تل آویو، نتوانست موشک‌های مقاومت را مهار کند. بدین ترتیب افسانه گنبد آهنین توسط گروه‌های فلسطینی فرو ریخت و همین مسأله هزینه گزافی را به صهیونیست‌ها در نزد افکار عمومی تحمیل خواهد کرد.

درهمین حال، رئیس شورای شهرک صهیونیست نشین اشکلون پیشتر اذعان کرده بود که سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی موسوم به «گنبد آهنین» توانایی خنثی کردن حملات موشکی و خمپاره‌ای گروه‌های فلسطینی را نداشته است. وی این پاسخ را در جواب چرایی وقوع حملات علیه شهرک‌های صهیونیستی و به گوش رسیدن آژیر خطر در شهرک‌های همجوار نوارغزه داد و صراحتاً به ناکارآمدی گنبد آهنین اذعان کرد.

در هر صورت، آنچه که کاملاً واضح و عیان به نظر می‌رسد این است که تحلیلگران و رسانه‌های رژیم صهیونیستی خود به واقعیت و ماهیت اصلی گنبد آهنین پی برده و می‌دانند که دروغ‌پردازی‌های مقامات صهیونیست و افسانه سازی های آنها از گنبد آهنین چیزی فراتر از یک بازی رسانه‌ای و تبلیغاتی در چارچوب جنگ روانی با جبهه مقاومت نیست. البته مقامات رسمی رژیم صهیونیستی هم اخیراً اظهارنظر صریح و بی پرده‌ای درخصوص قدرت برجسته گنبد آهنین نداشته‌اند و این خود نشانگر آن است که آنها نیز به آنچه می‌گذرد، آگاهی دارند.

بر اساس آنچه که گفته شد، دیگر جای هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که هیمنه سامانه گنبد آهنین فرو ریخته و به همین دلیل است که امروز رژیم صهیونیستی به فکر جایگزینی برای آن افتاده است

مقامات رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانند که این سامانه علیرغم هزینه‌های هنگفت آن، تاکنون موفق به رهگیری موشک‌های مقاومت نشده است.

بر همین اساس، واضح است که جنگ ۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه نتیجه‌ای جز شکست ذلت بار رژیم صهیونیستی و آشکار شدن چندین و چند باره ضعف و ناکارآمدی سامانه موشکی گنبد آهنین به دنبال نداشت؛ ضعفی که صهیونیست‌ها اکنون به فکر جبران آن افتاده‌اند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 29اردیبهشت1398 ، کدخبر: 4620601: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین