پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۵۵
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
علی رغم کوتاه آمدن بانک ها در زمینه وام ازدواج به نظر می رسد رویکرد جدید سامانه وام در اعلام افراد در صف حربه ای برای فرار از دادن وام به همه افراد و طولانی کردن صف انتظار باشد.

شعار سال: بانک های ایرانی که تا روزهای پیش و قبل از افشای فیش های حقوقی هیچ روی خوشی به شفافیت و تعدیل حقوق مدیران خود نشان نمی دادند حالا در فراری رو به جلو به شفاف سازی در مورد وام های ازدواج پرداخته اند.پس از این که مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای اعلام کرد از سال جاری بانک ها باید مبلغ وام ازدواج را افزایش دهند و به زوج و زوجه هر کدام ۱۰ میلیون تومان بپردازند، مسئولان سیستم بانکی ساز ناکوک خود را نواختند و به بهانه های مختلف با این مصوبه مخالفت کردند.در متن این مصوبه آمده بود: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 4 ساله افزایش می یابد.بانک مرکزی موظف است اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از 50 هزار نفر باشد.بانک مرکزی وظیفه نظارت بر اجرای این قانون و جریمه بانک های متخلف در این زمینه را بر عهده دارد. اما مدیران بانک مرکزی و نیز برخی بانک ها این مصوبه را غیرقابل اجرا خواندند چرا که معتقد بودند منابع قرض الحسنه آن ها پاسخگوی این افزایش مبلف وام نیست و مصوبه مذکور صرفا صف متقاضیان وام ازدواج را طولانی تر خواهد کرد.

*ناگهان همه چیز شفاف می شود

اما علی رغم کوتاه آمدن بانک ها در زمینه وام ازدواج به نظر می رسد رویکرد جدید سامانه وام در اعلام افراد در صف حربه ای برای فرار از دادن وام به همه افراد و طولانی کردن صف انتظار باشد. پیش از مصوبه ۱۰ میلیونی هر یک از زوجین با وارد شدن در سامانه ازدواج باید از میان چند بانک یکی را برای دریافت وام انتخاب می کردند با این حال هیچ خبری از تعداد افراد در صف دریافت وام نبود و فقط گفته شده بود که: مدت زمانی تعیین شعبه از سوی بانک ها با توجه به میزان منابع قرض الحسنه قابل اعطای بانک، مورد اقدام قرار خواهد گرفت.اما در رویکرد جدید سامانه وام ازدواج علاوه بر اسامی بانک ها مشخص شده است که در هر کدام از آن ها چند نفر در صف دریافت وام هستند. مساله ای که به نظر می رسد برای اثبات ادعای اولیه بانک ها مبنی بر طولانی تر شدن صف دریافت وام در صورت افزایش مبلغ آن است.

*تهران در صدر، سمنان در انتها

مطابق با آماری که تا هفتم تیر در سامانه وام ازدواج قابل مشاهده است، مجموعا ۲۱۵۶۶۸ نفر در سطح کشور در صف وام ازدواج قرار دارند و به عبارتی اگر بانک ها بخواهند به مصوبه مجلس عمل کنند با فرض ثابت ماندن این رقم تا پایان ماه باید به حدود ۱۶۵ هزار نفر وام ازدواج دهند. مساله ای که بسیار بعید است رخ دهد. اما در میان استان های کشور استان تهران با ۷۶ هزار متقاضی وام ازدواج در صدر قرار دارد و سمنان نیز با تنها ۲۵۰ نفر در انتهای این جدول قرار گرفته است. استان هایی مانند خراسان رضوی نیز با حجم زیادی از متقاضیان وام ازدواج رو به رو هستند. یکی دیگر از نکات قابل توجه در سامانه وام ازدواج تعداد بسیار کم بانک های عامل در بعضی نقاط کشور است تا جایی که در برخی استان ها فقط یک یا دو بانک عامل برای پرداخت وام وجود دارند.به نظر می رسد سیاست شفافیت عجیب بانک مرکزی لااقل در این زمینه با نیتی خیرخواهانه اتخاذ نشده است و همین روزها است که احتمالا مسئولین نظام بانکی با شاهد گرفتن این صف طولانی دوباره حملات خود به ۱۰ میلیونی شدن وام ازدواج را آغاز کنند!

چند هزار نفر در صف وام ازدواج هستند؟

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 8 تیر 1395، کد مطلب: 3696803:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین