شعار سال : در حالی‌که بیش از ۱۳ ماه از روز تولد ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گذرد، مروری بر انگیزه اولیه دولت برای خلق این عدد عجیب و غریب نشان می‌دهد که اگر با ارفاق بپذیریم که هدف دولت برای رونمایی از این ارز و اختصاص آن به واردات کالاهای اساسی، کنترل تورم و تثبیت قیمت‌ها بود؛ این هدف مطابق انتظار محقق نشده است.

در حالی‌که شاخص قیمت مصرف کننده از اسفندماه ۹۶ تا بهمن ماه ۹۷ در کالاهای اساسی ۵۳درصد افزایش یافته است، لازم است بدانید که این شاخص برای مدت پیش رو، مبتلا به پیش‌بینی‌های ترسناک‌تری است! برخی پیش‌بینی ها حاکی از میانگین تورم ۷۰ درصدی در سال۹۸ است.

در عوض اما اگر این ارز در کنترل قیمت‌ها وفاق چندانی نداشت، در دامن زدن به رانت و فساد واقعا قوی عمل کرد! از صادارت مجدد کالاهای اساسی وارد شده مانند گوشت گرفته تا شدت یافتن صادرات مجدد داروهای وارداتی با ارز آزاد، همه از برکات ظهور ارز ۴۲۰۰تومانی بود.

امروزه این ارز در حالی به حیات خود ادامه می‌دهد که تقریبا اغلب تصمیم گیران عالی اقتصادی کشور مشارکت خود در اخذ این تصمیم را انکار کرده اند.

تصور کنید! برجامی که ده‌ها مدعی پدری و خالقی بر خود داشت و دست آخر رییس جمهور محترم با جمله «برجام را خدا آورد» آن را به اصول و عقاید ایرانیان پیوند داد، از قضا همان شد که شد. با این حساب سرنوشت ارز ۴۲۰۰تومانی که تنها چند ماه پس از تولد، بی صاحب ماند را خدا داند و بس!

اگرچه در بودجه۹۸ زمینه های آشکاری برای جایگزینی ارز حدود ۵۷۰۰ تومانی با ارز ۴۲۰۰ تومان تدارک دیده شده است، اما به نظر می‌رسد با توجه به رسیدن ارز آزاد به حدود ۱۵ هزار تومان، دیگر عدد پیش‌بینی شده نیز چندان تفاوتی در مساله ایجاد نکند.

با اینحال نباید فراموش کرد که کشور ما در این سال مطابق ارزیابی‌های عمومی نیاز به حدود ۱۴ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی دارد و اگرچه نرخ گذاری پایین برای این مقدار ارز شاید بتواند شتاب تورم ان را یک سال دیگر هم به تاخیر بیندازد، اما نباید فراموش کرد که همین نرخ پایین که در سطح بعدی بر قیمت گذاری بازار ثانویه ارزی تاثیر دارد، موجب می‌شود که متعاقبا ارز نیمایی در اعداد غیرواقعی‌تری قیمت بخورد و همین بر اهمال و کندی صادر کنندگان در ارائه ارزهای دریافتی خود در باز می‌افزاید و چرخه معیوب محدودیت عرضه ارز را مشکل دارتر می کند که اوج گرفتن فعلی برخوردهای قضایی با صادرکنندگان برای مطالبه ارز حاصل صادراتشان گواهی بر این مدعاست. ارز ۴۲۰۰تومانی را تمام کنید!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت الف ، تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1398، کدخبر:  3980230021، www.alef.ir