پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۰۸۶۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
نقش دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاهی در ارائه راهکار برای «ادغام بانکی» موضوعی است که می‌تواند برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها استفاده شود.

شعارسال: ۱۳مهر ۹۰ در دیدار نخبگان و برگزیدگان علمی با مقام معظم رهبری، ایشان ضمن انتقاد از نبود اهتمام لازم به مسئله کرسی‌های آزاداندیشی با وجود تأکیدهای مکرر، خاطرنشان کردند: جوانان باید با فکر کردن، نوشتن و انعکاس ایده‌های خود در کرسی‌های آزاداندیشی فضای گفتمانی به‌وجود آورند.

معظم له همچنین بیان کردند: این کرسى‌‌هاى آزاداندیشى که ما مطرح کردیم مستلزم بحث‌هاى آزاد دانشجویى در محیط دانشگاه‌‌هاست، بسیارى از مسائلى را که در اینجا دوستان مطرح کردند، می‌تواند تعیین تکلیف کند، روشن کند؛ جهات مثبت و منفىِ هر مطلبى را در بحث‌هاى دانشجویى باید بتوانند به دست بیاورند.

به عقیده کارشناسان این نگرانی وجود دارد که راه حل‌های بانک مرکزی یعنی سیاست ادغام بانکی، همچون مسئله بحران مؤسسات غیرمجاز اعتباری به پرداخت پول از خزانه و صرف منابع عمومی برای اهداف خاص منجر شود که نتیجه آن، سرکش شدن هر چه بیشتر نرخ تورم است.

اولین ابهام موجود، در خصوص ادعای بانک مرکزی در مورد ماهیت ادغام بانک‌هایی است که همگی بورسی بوده و تصمیم‌گیری در خصوص ادغام آن‌ها در صلاحیت مجمع عمومی سهامداران است. برای ریشه‌یابی مسائل حقوقی ادغام بانک‌ها باید به قوانین موجود در این موضوع رجوع کرد که قانون برنامه پنجم توسعه، بهترین مرجع موجود است.

بر اساس ماده ۱۰۵ این قانون، ادغام شرکت‌های تجاری، به شرط ایجاد نکردن تمرکز و انحصار و با نظر به اساسنامه شرکت مذکور مجاز است. نکته مهم در این رابطه، مشروط شدن مسئله ادغام بانک‌های بورسی به برگزاری مجامع عمومی است و این یعنی تصمیم بانک مرکزی یا به نوعی، مصوبه سران سه قوه، بدون در نظر گرفتن رأی مجمع عمومی بانک‌های مذکور، اتخاذ شده و عملاً اساس قانونی ندارد.

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی با هدف متمرکز کردن توانمندی و ظرفیت‌ بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیروهای مسلح و عموم مردم، بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یادشده در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشورمان ادغام می‌شوند.

از نقاط مثبت ادغام بانک‌های نهادی می‌توان به کاهش تصدی‌گری بخش‌های دولتی و کمک به رقابت‌پذیری بخش خصوصی اشاره کرد.

حال سوال اصلی این است که با وجود نظرات مثبت و منفی بسیار پیرامون طرح ادغام بانک‌ها بهترین راهکار کدام است و پاسخ علمی به چالش‌های ادغام بانک‌ها چیست؟

اساتید دانشگاهی و دانشجویان می‌توانند در قالب برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نسبت به بحث علمی پیرامون موضوع «ادغام بانکی» به بحث و تبادل نظر بپردازند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 30اردیبهشت1398 ، کدخبر: 382493: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
0
0
چرا این گونه مطالب را در بخش کرسی قرار داده اید. اینها ارتباطی نمی توانند با مبتحث مرتبط با کرسی داشته باشند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین