پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۱۰۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
رئیس پارک علم و فناوری قم گفت: می‌خواهیم به عنوان شاخص‌ترین پارک کشور در حوزه علوم انسانی، اسلامی و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز تا افق ۱۴۰۴ تبدیل شویم.

شعارسال: رئیس پارک علم و فناوری قم گفت: می‌خواهیم به عنوان شاخص‌ترین پارک کشور در حوزه علوم انسانی، اسلامی و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز تا افق ۱۴۰۴ تبدیل شویم.

هرکدام از دولت‌ها برای حل مشکلات اقتصادی، راه حل‌هایی اجرا کردند که نتیجه آن را این سال‌ها در فضای اقتصادی کشور می‌بینیم. در این میان رهبر معظم انقلاب نیز در مقاطع و فرصت‌های مختلف راهبرد‌هایی در حوزه‌های اقتصادی ارائه کرده اند که راهگشای دولت ها بوده است؛ به ویژه توجه رهبر انقلاب به موضوعات اقتصادی راه‌های کاربردی در اختیار مردم و دولتمردان قرار داده که شاید یکی از مهم‌ترین آنها، اتکا به تولید داخلی و اعتماد به جوانان در تولید بوده است.

یکی از عرصه‌های بروز و ظهور اعتماد به جوانان در تولید و صنعت، در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان است. در استان قم در سال ۹۱ پارک علم و فناوری تأسیس شد و تلاش مسئولان پارک بر این بود که به عنوان رکن تعیین کننده فناوری و اقتصاد دانش محور فعالیت کنند.

اکنون پس از گذشت هفت سال از فعالیت این پارک، ۹۰ واحد فناور در حوزه‌های مختلف تحت پوشش پارک علم و فناوری استان قم قرار دارد که با تمام توان در تولید دانش محور تلاش می‌کنند.

گوشه‌ای از فعالیت‌های این پارک علم و فناوری را سیدحسین اخوان علوی، رئیس این مجموعه در گفتگو با خبرنگار ما بیان می‌کند و می‌گوید: اولین فعالیت ما در حوزه تثبیت و توسعه زیرساخت‌های فیزیکی بوده است.

توسعه پارک هم مساحت و هم واحدهای فعال

رئیس پارک علم و فناوری قم با بیان اینکه در دو سال اخیر، افزایش زیرساخت‌های لازم برای استقرار فناوران در پارک انجام داده ایم، بیان می‌کند: مجتمع مروارید را به طور کامل تحت تملک درآوردیم و پارک علم وفناوری را به این مجتمع منتقل کردیم و همچنین اراضی ۲۰ هکتاری را برای ساخت سایت اصلی پارک با نام پردیس فناوری حضرت علی اکبر (ع) تملک کرده ایم که عملیات عمرانی این سایت به زودی اجرایی می‌شود.


وی فعالیت در حوزه توسعه فرهنگ فناوری و نوآوری را به عنوان دومین دسته فعالیت‌های پارک علم و فناوری قم بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: ما از ابتدای فعالیت پارک، در راستای ترویج و توسعه فرهنگ فناوری و نوآوری در سطح استان اقدام به برگزاری رویداد‌های فناورانه متعددی کرده ایم؛ برگزاری اولین رویداد استارتاپ کشور با موضوع فرهنگ فناوری، برگزاری اولین رویداد ایده پردازی در حوزه علوم و معارف اسلامی، برگزاری تور‌های متعدد فناوری و نشست‌های انتقال تجربه و برگزاری همایش‌های هوشمندسازی از این نوع کارهای ما بوده است.

اخوان علوی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از برنامه‌های ما در این حوزه همکاری با صداوسیمای مرکز قم در تولید مجموعه تلویزیونی رویش بود که موضوع فناوری را مطرح می‌کرد.

وی به افزایش شرکت‌های دانش بنیان و ارتقاء جایگاه استان در این حوزه در سطح ملی اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های پارک علم و فناوری استان قم، ساماندهی و پایش واحد‌های فنار فعال در سطح استان بوده است تا بتوانیم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجوز دانش بنیان بودن واحد‌های فناور را دریافت کنیم و از مزایای قانونی شرکت‌های دانش بنیان بهره‌مند شویم.


حمایت های مادی و معنوی از واحدهای فناور

رئیس پارک علم و فناوری قم تصریح می‌کند: نشست‌های توجیهی متعددی برای صاحبان صنعت و فناوران استان تشکیل دادیم و در آن از مزایای دانش بنیان بودن شرکت‌ها گفتیم و از مرحله تکمیل پرونده تا اخذ مجوز مربوطه و سایر مراحل در کنار شرکت‌ها بودیم و به آن‌ها مشاوره می‌دادیم.

وی بیان می‌کند: در نتیجه این اقدامات امسال با ۷۴ شرکت دانش بنیان در جایگاه دهم پارک‌های علم و فناوری کشور ایستادیم و این در حالی است که در ابتدای سال ۹۴ با ۲۰ شرکت دانش بنیان، در رده دهم قرار داشتیم.

اخوان علوی می‌گوید: جایگاه فعلی پارک علم و فناوری قم با توجه به شاخص‌های جمعیتی و زیرساختی استان می‌تواند موفقیت قابل ملاحظه‌ای برای پژوهشگران قم باشد.

وی به این موضوع نیز اشاره می‌کند که پارک علم و فناوری قم حمایت‌ها و خدمات قابل ارائه به واحد‌های فناور عضو پارک را افزایش می‌دهد و این یکی از راهبرد‌های این پارک است.

رئیس پارک علم و فناوری قم ادامه می‌دهد: در همین راستا مسئولان پارک از ابتدای فعالیت آن دو مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی و مرکز رشد واحد‌های فناور را راه اندازی کردند و در تأسیس مرکز رشد کشاورزی استان سهم بسزایی ایفا کردند تا حمایت از ایده‌ها و محصولات فناورانه به صورت سیستماتیک ادامه یابد.

وی بیان می‌کند: فضای استقرار واحد‌های فناور را افزایش دادیم و از ۳ هزار و ۲۰۰ مترمربع به نزدیک ۱۲ هزار مترمربع رساندیم.

اخوان علوی با تأکید بر اینکه حمایت‌های پارک علم و فناوری قم از واحد‌های فناور فقط به ارائه تسهیلات مالی ختم نمی‌شود، ادامه می‌دهد: بسته حمایتی ما برای فناوران مستقر در پارک شامل مواردی مانند برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره ای، ارائه خدمات عارضه یابی، فعال سازی معافیت‌های مالیاتی مانند مالیات برعملکرد، مالیات ارزش افزوده، مالیات برحقوق کارکنان، معافیت‌های گمرکی، توسعه زیرساخت‌های ICT پارک، زمینه سازی حضور واحد‌های فناور در نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی می‌شود.

وی به بسترسازی پارک برای تبدیل به پارک تخصصی علوم انسانی و اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید: این موضوع یکی از اقدامات ما در پارک علم و فناوری است که آن را اکنون تبدیل به مهم‌ترین پارک علم و فناوری در کشور در حوزه علوم انسانی، اسلامی و فناوری‌های نرم و هویت ساز تا افق ۱۴۰۴ کرده است.

رئیس پارک علم و فناوری قم ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه حضور حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه‌های مهم علوم انسانی و اسلامی از مزیت‌های استان قم در حوزه تولید محتوای مذهبی و دینی محسوب می‌شود، ما برآن شدیم تا این استان را در حوزه فناوری‌های نرم نیز استانی سرآمد و پیشرو قرار دهیم.

راه اندازی مرکز رشد با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه

وی اولین گام برای رسیدن به این هدف را تأسیس مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی معرفی می‌کند و می‌گوید: اکنون ۳۲ واحد فناور از سوی این مرکز مورد حمایت قرار دارند و در گام بعدی ما با انعقاد تفاهم نامه همکاری با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قصد داریم آن را در راه اندازی مرکز رشد همراهی کنیم.

در کنار این اقدامات برای توسعه و ارتقای جایگاه پارک علم و فناوری قم، واحد‌های فناور این پارک به موضوع اقتصاد مقاومتی و تلاش برای اتکای صنعت گران ایرانی به تولیدات داخلی نیز توجه و محصولاتی را برای مقابله با تحریم‌ها تولید کرده اند.

اخوان علوی در این باره توضیح می‌دهد: محصولات فناورانه متعددی در پارک علم و فناوری قم تولید شده که نیاز داخلی ما را از محصولات خارجی برآورده می‌کند. مثلا شرکت یکی از شرکت‌های داشن بنیان در قم مینی اینورتر‌های هوشمند را تولید کرده که نقش مهمی را در تغییر نسل موتور‌های کولر آبی ایفا کرده است.

از تولید مینی اینورتر تا بسته های آموزشی ریاضی و صادرات به نروژ

وی ادامه می‌دهد: این مینی اینورتر‌ها ضمن کاهش چشمگیر مصرف برق، دمای خروجی کولر‌های آبی را تقویت می‌کند.

رئیس پارک علم و فناوری قم به محصول دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: میزشینه که کار خم، برش و پانچ ورق‌های فلزی را انجام می‌دهد در واحد‌های صنعتی داخلی به شدت مورد نیاز است و توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان ما تولید می‌شود. این محصول کیفیت بالایی دارد و قیمت تمام شده آن نسبت به قیمت محصولات مشابه خارجی کمتر است.

وی بیان می‌کند که یکی محصول یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان قم توانسته با توجه به نرخ ارز و گرانی تولیدات خارجی، کمک‌های صنعت گران حوزه دامداری باشد، ادامه می‌دهد: این شرکت پودر‌های چربی ویژه دام و طیور را تولید می‌کند.

اخوان علوی می‌گوید: دستگاه‌های RO همودیالیز ثابت و پرتابل توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری قم تولید شده که خود نقش تصفیه خون بیماران دیالیزی را در مراکز درمانی دارد و نقش بسزایی در قطع وابستگی به محصولات مشابه خارجی ایفا کرده است.

وی ادامه می‌دهد: عمده فیلتر‌های دستگاه‌های تصفیه آب شیرین در کشور ما، نمونه‌های بی کیفیت چینی است که بعضا نه تنها به سالم سازی آب شرب کمکی نمی‌کند که حتی آلودگی آب را بیشتر می‌کند، اما یکی از شرکت‌های دانش بنیان ما با دست یابی به فناوری ساخت فیلتر‌های کربن اکتیو تصیفه آب شیرین با کیفیت مورد قبول سازمان ملی استاندارد، نه تنها سهم زیادی از بازار داخلی را از خود کرده، بلکه محصولاتش به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و منطقه صادر می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری قم می‌گوید: بسته‌های آموزشی ریاضی یکی از واحد‌های فناور مستقر در پارک به نروژ صادر می‌شود. این محصول اگرچه به لحاظ حجم دلاری، به ۳۰ هزار دلار بیشتر نرسید، اما گواه این است که پژوهشگران ما توانایی تولید محصولات فناورانه در حوزه‌های نرم و هویت ساز را دارند که به مرحله صادرات نیز برسد.

برچسب ها: پارک علم و فناوری قم فناوری های نرم و هویت ساز افق 1404 پارک تخصصی علوم انسانی و اسلامی شرکت های دانش بنیان تولید مینی اینورتر تولید میزشینه


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار:1 خرداد 1398 ، کدخبر: 765888 ،www.snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین