پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۶۶۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
یک کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: بحث اختیارات مقوله جدیدی نیست و روسای جمهور برای فرار از مقام پاسخگویی به چنین موضوعاتی روی می آورند، در قانون به اندازه کافی به رییس‌جمهور اختیارات داده شده است، ما این را در برجام شاهد بودیم و چنین اختیاری به رییس جمهور داده شد؛ دولت به جای پرداختن به این مسایل به همان اختیاراتی که دارد عمل کند.

شعار سال: اظهارات حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان در ضیافت افطاری با علما و فعالان رسانه‌ای در مورد اختیارات رییس‌جمهور، واکنش‌های زیادی را در رسانه‌ها به همراه داشت، اظهارات روحانی گواه بر این است که وی این روزها به دنبال اختیار ویژه است.

به عقده بسیاری از صاحبنظران، روحانی در حالی خواستار اعطا اختیارات ويژه شده است که خود از دارای اختیارات لازم برخوردار است؛ رئیس جمهور به عنوان فرمانده اقتصادی از اختیارات لازم برخوردار است و باید در این خصوص پاسخگو باشد، متاسفانه دولت هرجایی که تحت فشار قرار می‌گیرد شروع به بهانه‌گیری میکند.

***دولت‌ها به دلیل ناکامی‌ها و مشکلات بحث اختیارات را مطرح می‌کنند

عباس سلیمی‌نمین، با اشاره به درخواست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور برای داشتن اختیارات بیشتر گفت: آنچه از جانب ایشان مطرح می‌شود، مقوله تازه‌ای نیست و بعضا در تمام دوران روسای جمهور گذشته نیز وجود داشته است که به دلیل ناکامی‌ها و مشکلاتی که روبرو می‌شوند چنین مباحثی را مطرح کرده و شروع به بهانه‌گیری می‌کنند.

وی تصریح کرد: در راس قوه مجریه قطعا رییس‌جمهور قرار دارد، اما مشکل اساسی که در کشور وجود دارد این است که احزابی که روی کار می‌آیند منافع ملی را در نظر نگرفته و چرخش قدرت تبدیل به یک نزاع جدی می‌شود که این احزاب منافع حزبی را بر منافع جامعه ترجیح می‌دهند. به طور مثال وقتی یک حزبی پیروز انتخابات می‌شود بقیه را قلع و قمع می‌کند که این موضوع اقدام زیان‌باری است که متاسفانه جای خود را در سیاست‌ورزی ما باز کرده، اینکه حزب جدیدی سر کار بیاید، عده‌ای باید بروند در واقع ضربه به منافع ملی است.

***در چارچوب قانون اساسی، حدود اختیارات رییس جمهور بسیار زیاد است

این تحلیلگر اصولگرا ادامه داد: در چارچوب قانون اساسی، حدود اختیارات رییس جمهور بسیار زیاد است و تصور قانون‌گذار این بوده که یک حزب برای رشد فرهنگی به روی کار می آید تا تغییرات بنیادین را ایجاد کند، اما متوجه می‌شویم که این تغییرات غیراصولی، مواجه می‌شود با روی کار آمدن افرادی که اصلا هیچ تخصصی در زمینه‌های مربوطه ندارند، به طور مثال فردی چون از حزب موجود است در وزارتخانه‌ای معاون وزیر می‌شود و در حالی که در هیچ کشوری هیچ فردی بدون تخصص لازم نمی‌تواند در آن وزارتخانه منصوب شود و این هم جزو همان اختیارات است، متاسفانه وضعیتی است که ما دچار آن شدیم و انگیزه دیگر نیروها را به حداقل ممکن می‌رساند.

***متاسفانه دولت می‌خواهد همه امور در سیاست خارجی را در دست بگیرد/ هیچ جای دنیا اینطور نیست

سلیمی‌نمین به اختیارات رییس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و افزود: متاسفانه دولت می‌خواهد همه امور در سیاست خارجی را در دست بگیرد در صورتی‌که در هیچ کشوری چنین چیزی نیست و همه امور سیاست‌خارجی در اختیار یک حزب نیست؛ ما در کشورهای مختلف حوزه‌های بین‌الملل زیادی داریم که اصلا دولتی نیستند و یکبار هم به دولت چنین اجازه‌ای در مذاکرات داده شد و نتایج آن را دیدیم. شاهد بودیم که وزیرخارجه در آمریکا از تبادل زندانیان صحبت به عمل آورد، در صورتی‌که این موضوع مربوط به قوه قضاییه است.

***این اظهارات متاسفانه گریز پا بودن آقایان در برابر مسوولیت‌هایشان را نشان می‌دهد

وی تاکید کرد: زیاد بودن بیش از حد اختیارات حزبی در کشور، موجب تغییرات مخرب زیادی‌ می‌شود. این اظهارات متاسفانه گریز پا بودن آقایان در برابر مسوولیت‌هایشان را نشان می‌دهد. آقایان زمانی‌که از مسوولیت‌شان شانه خالی می‌کنند بحث‌های غیر مرتبط را مطرح می‌کنند.

این کارشناس مسایل سیاسی به بحث مذاکره با آمریکا اشاره کرد و گفت: دولت همواره بحث مذاکره را تکذیب می‌کند و می‌گوید چنین قصدی ندارد، اما در جایی دیگر درباره این موضوع بحث کرده و شائبه‌ای در مورد بحث مذاکره و همه‌پرسی ایجاد می‌کند که مردم خواهان همه‌پرسی هستند، به نظر می‌رسد دولت دنبال چنین اختیاری است. این اظهارات در مقام فرار از پاسخگویی مطرح می‌شود و موضوع جدیدی نیست بلکه آنها برای فرار از مسوولیت‌های خود و انحراف اذهان عمومی چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند.

*** آقای روحانی چه اختیارات دیگری می‌خواهد؟

سلیمی‌نمین تاکید کرد: اینگونه اظهارات جریان‌سازی کاذب از طرف دولت بوده که عمدی به نظر می‌رسد و ما نباید چوب این بازی را بخوریم، رییس‌جمهور دارای اختیارات زیادی در زمینه رونق اقتصادی در کشور است و باید به جای این‌گونه اظهارات از ظرفیت‌های خود استفاده کند، چراکه جامعه با این مشکلات مواجه است، کافی است دولت از این اختیارات خود استفاده کرده و در این خصوص سرعت العمل داشته باشد. همانطور که می‌دانید مجلس ارز مورد نیاز کالاهای ضروری را تصویب کرده و در اختیار دولت قرار داده است، لذا دولت می‌تواند با قدرت در این خصوص مانور بدهد.آقای روحانی چه اختیارات دیگری می‌خواهد؟ آقای رئیس جمهور اگر اهل کار است اختیارات قوه مجریه کلاً در اختیار وی است.

این تحلیلگر اصولگرا ادامه داد: همانطور که گفتیم بحث اختیارات مقوله جدیدی نیست و روسای جمهور برای فرار از مقام پاسخگویی به چنین موضوعاتی روی می‌آورند، در قانون به اندازه کافی به رییس‌جمهور اختیارات داده شده، ما این را در برجام شاهد بودیم و چنین اختیاری به رییس جمهور داده شد. معتقدم که دولت به جای پرداختن به این مسایل به همان اختیاراتی در قانون دارد عمل کند و در چارچوب نظام باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق ، تاریخ انتشار9خرداد 98، کد خبر: 3980308121، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین