پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۲۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
یک میلیون دوز واکسن نوترکیب نسل جدید برای کنترل نیوکاسل وارد کشور شده و روی ۱۲ فارم گوشتی در حال آزمایش است. این را مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور به حکیم مهر می‌گوید.

شعارسال: یک میلیون دوز واکسن نوترکیب نسل جدید برای کنترل نیوکاسل وارد کشور شده و روی ۱۲ فارم گوشتی در حال آزمایش است. این را مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور به حکیم مهر می‌گوید.

از نظر «دکتر علیرضا اکبرشاهی» اگر اثرات این واکسن‌ها مثبت بود، به آن اجازه واردات داده می‌شود تا به‌عنوان یک واکسن جدید ثبت شود.

 آقای دکتر، مهمترین برنامه‌های دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی چیست؟

سازمان دامپزشکی در تقویم کاری خود در سال ۹۸، برنامه ملی کاهش و کنترل نیوکاسل و برنامه کنترل سالمونلا را در دستور کار گذاشته و اقدامات مربوط به آن را انجام داده است.

 چه اقداماتی؟

در بحث نیوکاسل برنامه نهایی شده و تدوین آن در حال انجام است. در حال حاضر در حال آزمایش فارمی یک واکسن نوترکیب نسل جدید هستیم که ظرف یک ماه آینده نتایج نهایی آن انجام می‌شود. این آزمایش را در ۱۲ فارم گوشتی انجام دادیم که اگر اثرات آن خوب باشد، می‌توانیم آن را به‌عنوان یک واکسن جدید نسل سوم وارد کنیم. این اقدام هم می‌تواند روی ایجاد ایمنی و هم کاهش میزان واکسیناسیون گله‌های گوشتی مفید باشد. تا جایی که احتمالا با این روش، سالانه ۲ تا ۳ میلیارد دوز واکسن نیوکاسل را کاهش خواهیم داد که نتایج آن منعکس و در همایش نیوکاسل عنوان می‌شود.

 چند دوز این واکسن را برای آزمایش فارمی وارد کرده‌اید؟

یک میلیون دوز وارد کرده‌ایم و آنها را در ۱۲ فارم گوشتی آزمایش می‌کنیم. اگر اثرات آن مثبت بود، به آن اجازه واردات داده می‌شود. در ادامه به‌عنوان یک واکسن جدید ثبت می‌شود تا بتواند اثربخش باشد.

 آیا توان تولید این واکسن‌ها را در کشور نداریم؟

در زمینه واکسن‌های نوترکیب و نسل جدید هنوز نتوانسته‌ایم وارد فاز تولید شویم. در حال حاضر تولید آن انجام نشده اما امیدوار هستیم که موسسه رازی بتواند در این قسمت هم به ما کمک کند.

برنامه‌های سازمان در زمینه کنترل سالمونلا چیست؟

در مورد سالمونلا در آخرین جلسه کمیته مشورتی که با دوستان و اساتید بزرگوار داشتیم، نمونه‌برداری‌ها انجام شد. یعنی از گله‌های اجداد، تخم‌گذار و مادر نمونه‌برداری شد. نتایج آن آماده شده و تجزیه و تحلیل آن هم در حال انجام است. ان شاالله ظرف این هفته یا هفته آینده دومین جلسه کمیته مشورتی سالمونلا را با حضور اساتید بزرگ کشور خواهیم داشت و بر اساس آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد. شاید بتوانیم در کنار بحث امنیت زیستی و تقویت قرنطینه واحدها، واکسن هم در اختیار اجداد مادر قرار دهیم که در بحث کنترل سالمونلا برنامه داشته باشیم.

ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1398 ، کدخبر:www.hakimemehr.ir ، 49825 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین