پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۲۸۷
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۵
با سخت‌تر شدن صادرات نفت برای ایران، این کشور تصمیم گرفت تنگه هرمز را ببندد و نظارت بیشتری در کشتی‌رانی خلیج فارس داشته باشد.

شعارسال: آمریکا از اوایل تیرماه ۱۳۶۶ وارد نبرد دریایی خلیج فارس شد تا تامین ۷ درصدی نفت خود را از این آب‌ها تضمین کند. آمریکا و چند کشور متحد دیگر تلاش‌ کردند تا این نبرد به نفع عراق تمام شود اما به دلیل اشراف ایران به آب‌های خلیج فارس به خصوص تنگه هرمز، هرگز این اتفاق نیافتاد. ایران با داشتن جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی و همچنین تسلط بر باریکه تنگه هرمز، همواره اشراف بیشتری در جنگ نفت‌کش‌ها داشت.

سال ۱۳۶۰ عراق در اقدامی جدید، جنگ خود با ایران را به آب‌های خلیج فارس کشاند. جنگی که پس از ۷ سال حدود 543 فروند از انواع کشتی در آن آسیب دیدند و به نوسانات عجیبی در قیمت جهانی نفت منجرشد.

یک از تلخ‌ترین روزهای جنگ نفت‌کش‌ها زمانی بود که آمریکا در حمایت از عراق به دو سکوی نفتی ایرانی حمله کرد. ایران دو ناو سهند و سبلان را برای کنترل اوضاع به منطقه فرستاد که هر دو ناو در جنگی سخت آسیب دیدند و از بین رفتند.

تعداد بازدید : 10

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصر ایران، تاریخ انتشار: 25خرداد1398 ، کدخبر: 673433: www.asriran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین