پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی با تأکید بااینکه خود مراقبتی با خوددرمانی تفاوت دارد، گفت: خود مراقبتی در رفع و کاهش چالش‌های حوزه سلامت بسیار حائز اهمیت است.
شعار سال: دبیر اجرایی
مریم صابری گفت: هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی دوم مردادماه سال جاری به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران و مصادف با "روز جهانی خود مراقبتی" (که از سال ۲۰۱۱ در بسیاری از کشورهای جهان در روز ۲۴ جولای برگزار می‌شود)، اجرا خواهد شد.

وی افزود: آفریقای جنوبی، آمریکا، انگلیس، برزیل، مکزیک، نپال، ویتنام و ... ازجمله کشورهایی هستند که روز جهانی خود مراقبتی در آن‌ها برگزار می‌شود. کشور ما نیز از سال ۱۳۹۱ و به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران به این حوزه ورود یافته و با برگزاری کنگره ملی و سپس سمپوزیوم و جشنواره کوشش کرده است هرساله جنبه‌های مختلف خود مراقبتی را موردبحث و تبادل‌نظر قرار دهد.

دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی تأکید کرد: خود مراقبتی با خوددرمانی متفاوت است و درواقع خوددرمانی، تصمیمی خودسرانه و بدون اطلاعات کافی (مانند استفاده نابجا از دارو) برای درمان است. بنابراین نباید خود مراقبتی را خوددرمانی تلقی کرد.

صابری ادامه داد خود مراقبتی دارای سه سطح مشارکت فردی، گروهی و جمعی است. در خود مراقبتی فردی، شخص می‌کوشد با بهره‌گیری از دانش، توانایی و مهارت، نسبت به مراقبت از خود هنگام بیماری و یا پیش از بیماری اقدام کند. به‌طور مثال فرد با افزایش دانش و آگاهی خود از ابتلا به بیماری‌های شایع همچون دیابت، فشارخون و ... پیشگیری می‌کند و یا در صورت بروز بیماری با اقدام درست و اصلاح سبک زندگی، روند پیشرفت بیماری را کنترل‌پذیر می‌کند.

وی بیان کرد: در خود مراقبتی گروهی، افراد از طریق تشکیل گروه‌های همسان و مشارکت در خود مراقبتی (مانند آموزش در فضای مجازی) از مزایای خود مراقبتی بهره‌مند می‌شوند. در خود مراقبتی جمعی افراد به‌صورت گروه‌های بزرگ‌تر در یک اداره، سازمان دولتی یا غیردولتی و شوراهای حامی سلامت به مقوله خود مراقبتی می‌پردازند.

دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی خاطرنشان کرد: امروزه با استفاده از اپلیکیشن ها و فضاهای مجازی می‌توان نسبت به آموزش در حوزه خود مراقبتی اقدام کرد بر همین اساس یکی از انواع آثاری که افراد می‌توانند در این جشنواره ارائه دهند آثار دیجیتالی است. درزمینهٔ آموزش و اهمیت فضای مجازی نیز از صاحب‌نظران این حوزه دعوت‌شده و سخنرانی‌هایی در این زمینه در سمپوزیوم و جشنواره خواهیم داشت.

صابری با اشاره به اهمیت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه خود مراقبتی گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه سلامت به‌عنوان ظرفیت پنهان ارتقای سلامت جامعه شناخته می‌شوند و نقش بالقوه بسیار مؤثری در پیشگیری از بیماری‌ها، آموزش به بیمار و خود مراقبتی دارند.

دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی خاطرنشان کرد: امروزه ظرفیت‌سازی برای اجرای خود مراقبتی اقدامی مؤثر در حل چالش‌های نظام سلامت است. چالش‌هایی مانند: چهره‌های جدید اعتیاد، تغییر الگوی ایدز، مشکلات زیست‌محیطی، همه‌گیری بیماری‌های سرطان، دیابت و فشارخون، شهرنشینی بی‌ضابطه، سوانح و حوادث و بیماری‌های نوپدید و بازدید ازجمله مسائلی است که از طریق توجه به حوزه خود مراقبتی می‌توان در جهت رفع و یا پیشگیری از آن‌ها اقدام کرد.

صابری در پایان با اشاره به کلامی از خداوند متعال که فرموده‌اند،"سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی‌کند مگر آن‌که خود بخواهد." گفت: خود مراقبتی تبلور خواستن و توانستن برای انتخاب سرنوشتی سالم است.

گفتنی است؛ هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره ملی خود مراقبتی چهارشنبه دوم مرداد "مصادف با روز جهانی خود مراقبتی" در مجتمع بیمارستانی امام خمینی واقع در تالار امام خمینی برگزار می‌شود. جدیدترین دستاوردها و مباحث علمی در حوزه خود مراقبتی با حضور اساتید و صاحب‌نظران برجسته در این سمپوزیوم موردبحث قرار خواهد گرفت.

محورهای این سمپوزیوم: خودآگاهی، سواد سلامت و راهنماهای خود مراقبتی، آموزش به بیمار، آموزش سلامت و خود مراقبتی در رسانه و فضای مجازی، خود مراقبتی و سلامت روان، خود مراقبتی و سلامت معنوی، خود مراقبتی و سلامت اجتماعی همچنین موانع و تسهیل گرهای اجرای خود مراقبتی، اقتصاد سلامت و سیاست‌گذاری در خود مراقبتی، خود مراقبتی در حوادث و بلایا و نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در خود مراقبتی و آموزش بیمار می‌باشند. همچنین آثار موردپذیرش در بخش جشنواره شامل آثار مکتوب، آثار دیداری و شنیداری، هنرهای تجسمی، تولیدات هنری و آثار دیجیتالی است.

 علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر به سایت www.scpe.tums.ac.ir مراجعه و یا با تلفن ۴۲۹۱۰۳۱۰ تماس حاصل کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 9 تیر 1398، کدخبر: 401270 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین